Penerapan Media Wordwall pada Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Meningkatkan Literasi Siswa Kelas 2 SD

Authors

  • Ulifah Rachmi Hartati Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Duwi Nuvitalia Universitas PGRI Semarang, Indonesia, Indonesia
  • Kristiani Rina Sugianti SD Negeri Plamongansari 02, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3647

Abstract

The aim of the research is to determine students' literacy abilities after implementing Wordwall learning media. Wordwall is a technology-based learning media that can help students understand subject matter in a more fun and interactive way. The research analysis method used is a qualitative method with a descriptive approach. The implications of this research emphasize the importance of using interactive media in improving Indonesian language learning outcomes for grade 2 elementary school students. This study evaluates the effectiveness of implementing Word Wall media in learning Indonesian for grade 2 elementary school students. Through a descriptive analysis approach, this research observes increases in student literacy skills, motivation and learning outcomes. The research results show that the application of Wordwall media makes a significant positive contribution to students' literacy skills compared to conventional methods.

References

A. I. Nadia, K. A. (2022). Penggunaan Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia Vol.12 NO. 1, 33-43.

Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A., & Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh kurangnya literasi serta kemampuan dalam berpikir kritis yang masih rendah dalam pendidikan di Indonesia. In Current Research in Education: Conference Series Journal (Vol. 1, No. 1, pp. 1-12).

Batubara, H. H. (2022). Media Pembelajaran Praktis. Graha Edu. https://books.google.co.id/books?id=Fu9ZEAAAQBAJ

Lestari, R. D. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Wordwall di Kelas IV SDN 01 Tanahbaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru, 2(2), 111–116. https://doi.org/10.30738/jipg.vol2.no2.a11309

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2854-2860.

Nuvitalia, D., Patonah, S., Saptaningrum, E., Khumaedi, K., & Rusilowati, A. (2016). Analisis kebutuhan alat peraga dalam implementasi kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Ipa Terpadu. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 5(2), 60-65.

Prahesty, L. E., & Zumrotun, E. (2023). EFEKTIVITAS MEDIA WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA SISWA SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 2859-2868.

Purnamasari, S., Rahmanita, F., Soffiatun, S., Kurniawan, W., & Afriliani, F. (2020). Bermain Bersama Pengetahuan Peserta Didik Melalui Media Pembelajaran Berbasis Game Online Word Wall. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 177–180.

Ratnaningtyas, E., dkk. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Pidie. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Rizqiyah, A. M., & Arsanti, M. (2022). Membangun Pendidikan Karakter Melalui Pembudayaan Literasi di Sekolah. In Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV (Vol. 4, No. 1).

Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz Dan Wordwall Pada Pembelajaran Ipa Bagi Guru-Guru Sdit Al-Kahfi. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 195. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i2.4112

Sari, I. F. R. (2018). Konsep dasar gerakan literasi sekolah pada permendikbud nomor 23 tahun 2015 tentang penumbuhan budi pekerti. Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam, 10(1), 89-100.

Shomad, M. A., & Rahayu, S. (2022). Efektivitas Komik Sebagai Media Pembelajaran Matematika. Journal of Technology, Mathematics and Social Science, 2(2), 1-5

Sitohang, T., Simanjuntak, E. D. Y., Samosir, S. E., Panggabean, M. F., & Simanjuntak, S. E. (2024). Penggunaan Website Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMK Bima Utomo. Kegiatan Positif: Jurnal Hasil Karya Pengabdian Masyarakat, 2(1), 11-24.

Supriani, Y. (2023). Partisipasi Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Plamboyan Edu, 1(1), 95–105.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.

Downloads

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles

Citation Check