Pengaruh Model Pembelajaran VCT Berbantuan Media Canva Terhadap Hasil Belajar PPKn Siswa Kelas V
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3665Keywords:
Value Clarification Technique (VCT) CanvaHasil Belajar, PPKn.Abstract
This research aims to find out if there is no influence of VCT learning model supported by canva media on the learning outcomes of Polewali Mandar district Pekkabata State SD Class V students. The approach used in this research is a quantitative approach with the research design of Quasi Experiment in the form of Nonequivalent Control Group Design. The population in this study is the entire student SD State 066 Pekkabata, while the sample is the class V Sandeq as an experimental class and class V Andi depu as a control class with a simple number of 52 students. The results of the research were obtained after the pre-test and post-test. The results are obtained from the learning hassil of PPKn students. The result of inferential analytics with the Independent Sample T-test shows Sig (2 - tailed) = 0,000 < 0.05, so H0 is rejected and H1 is accepted. Thus, the conclusion of this study is that the VCT learning model supported by media canva has an influence on the improvement of learning outcomes of V Class Students of SD State 066 Pekkabata district of Polewali Mandar.
References
Agustina, M. (2016). Perbandingan Model Vct Dan Model Moral Reasoning Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Dengan Memperhatikan Konsep Diri Siswa Pada Pembelajaran IPS. IOSR Journal of Economics and Finance, 3(1), 56.
Ariani, N., Masruro, Z., Saragih, siti sahara, Hasibuan, R., Simamora, siti suharni, & Toni. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.
Astiti, N. K. A., Suarjana, I. M., & Arini, N. W. (2017). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN VCT BERBANTUAN POWER POINT TERHADAP HASIL BELAJAR PKn KELAS V. Mimbar PGSD, 5(2), 1–10.
Febriyani, S., Akhbar, M. T., & Dedy, A. (2022). Pengaruh Model Value Clarification Technique (VCT) Terhadap Hasil Belajar PPKn Kelas IV di SDN 1 Gelumbang. Indonesian Research Journal on Education, 3(1), 59–63.
Hasan, K., Israwaty, I., & Melindah, R. (2022). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF PJBL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI KABUPATEN MAMASA, 2(3), 182–188.
Izthiana, I., Suarlin, & Makkasau, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking stick Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kabupaten Polewali Mandar. PINISI JOURNAL OF EDUCATION, 2(5), 70–75.
Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar Negeri Bojong 3 Pinang. Jurnal Pendidikan dan Sains, 2(3), 418–430. Diambil dari https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang
Sari, D. A. R. P., Tegeh, I. M., & Pudjawan, K. (2020). Model Pembelajaran Value Clarification Technique Berbantuan Media Microsoft Powerpoint Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 8(2), 183–195.
Siswinarti, P. R. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE BERMEDIAKAN VIDEO TERHADAP HASIL BELAJAR PKN. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 41–49.
Siyoto, S & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Yogyakarta: Literasi Media Publishing.
Sugiyono. (2016). METODE PENELITIAN. Bandung: ALFABETA.
Sukmawati, E., & Gunansyah, G. (2014). Upaya meningkatkan hasil belajar ips melalui penerapan model pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) di Sekolah Dasar. JPGSD, 02(03), 1–12.
Syafrianti. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. GUAU Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2, 467. Diambil dari http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/guau
Theofilus, P. (2019). MODEL PEMBELAJARAN VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE (VCT) Pahala. RIKSA BAHASA, 5(2), 215–222.
Wulandari, T., & Mudinillah, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI / SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 102–118.