Analisis Pendekatan TaRL Pada Pembelajaran Matematika Materi Piktogram Kelas 2 Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3816Abstract
Education needs to facilitate the characteristics of diverse students. Appropriate learning according to characteristics needs to be adjusted to the learning needs of each student. By paying attention to the learning needs of students, learning will be able to create meaningful concepts for each individual. Therefore, an approach is needed to be able to cover all the diverse learning needs of students. The Teaching at The Right Level (TaRL) approach is a solution choice for effective learning. This study aims to determine the influence of the TaRL approach in grade IIB of SD Bukit Aksara Mathematics subject. This study uses a qualitative descriptive method. The subjects of this study are all students in grade IIB of SD Bukit Aksara. Data collection techniques are carried out by means of observation, interviews, tes and documentation. The results of the study show that the application of the Teaching at The Right Level (TaRL) approach to mathematics subjects which includes mapping students' needs for pictogram material, designing and implementing different learning plans, reflecting and evaluating learning, and designing continuous learning improvements, is able to produce changes in learning outcomes and increase student motivation in learning.
References
Abdussamad, Zuchri. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press.
Ahyar, A., Nurhidayah, N., & Saputra, A. (2022). Implementasi Model Pembelajaran TaRL dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Dasar Membaca Peserta Didik di Sekolah Dasar Kelas Awal. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 5241–5246. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i11.1242
Ananda, R., & Amiruddin, A. (2019). Perencanaan pembelajaran. LPPPI.
Astuti, A., & Sari, N. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas X Sma. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 13–24. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i2.16
Astuti, D. P., Muslim, A., & Bramasta, D. (2020). Analisis Persiapan Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Matematika Di Kelas Iv Sd Negeri Jambu 01. Jurnal Wahana Pendidikan, 7(2), 185–192.
Derici, R. M., & Susanti, R. (2023). Analisis Gaya Belajar Peserta Didik Guna Menerapkan Pembelajaran Berdiferensiasi Di Kelas X Sma Negeri 10 Palembang. Research and Development Journal of Education, 9(1), 414–420.
Edizon & Zan, Aprina Maharani. (2023). Penerapan Model Discovery Learning Terintegrasi TaRL untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 18939-18949.
Estari, A. W. (2020). Pentingnya memahami karakteristik peserta didik dalam proses pembelajaran. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 3(3), 1439–1444.
Hasanuddin, S. E. S. M. E., Chairunnisa, M. P., Winda Novianti, M. P. I., Syamsi Edi, S. P. M. P., Dr. Atiyah Suharti, M. P., Dr. Nur Chayati, N. M. K., I Putu Agus Dharma Hita, S. P. M. O. A., Saparuddin, M. P., Edi Purwanto, M. P. I., & Lila Pangestu Hadiningrum, M. P. (2022). Perencanaan Pembelajaran (Kurikulum Merdeka Belajar). Sada Kurnia Pustaka. https://books.google.co.id/books?id=GHCcEAAAQBAJ
Komalasari, M. D. (2023). Pemetaan kebutuhan belajar peserta didik dalam pembelajaran berdiferensiasi. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1(1), 27–32.
Kurniawati, E. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar PPKn. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–5.
Mangesthi, Veronika Priella., Setyawati, Rina Dwi., Miyono, Noor. (2023). Pengaruh Pendekatan TaRL terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IVB di SDN Karanganyar Gunung 02. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 19097-19104.
Muchson, M., Damayanti, S., Kusumaningtyas, D., Widayani, L. R., & Amelia, L. (2023). Perbandingan Hasil Pembelajaran Berdiferensiasi Dan Asesmen Pada Kurikulum 13 Dan Kurikulum Merdeka (Studi Kasus Pada Sma Islam As-Syafi’ah Dan Sma Pomosda Nganjuk). Seminar Nasional Hasil Pengabdian Masyarakat (SENIAS), 7(1), 112–116.
Mustika Rahmayanti, S., Rahmantika Hadi, F., & Suryanti, L. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Pbl Menggunakan Pendekatan TaRL. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 4545–4557. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7914
Nugroho, agung wahyu, Puspita, V. P., & Fajar, W. N. (2024). Penerapan Pendekatan Teaching At the Right Level (TaRL) Dengan Model Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ipas Kelas V Sdn 1 Pliken. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran: Cendekia, 2(3), 349–363
Purwaningsih, I., Oktariani, Hernawati, L., Wardarita, R., & Utami, P. I. (2019). Pendidikan Sebagai Sistem. Jurnal Visionary: Penelitian Dan Pengembangan Di Bidang Administrasi Pendidikan, 10(1), 21–26.
Rahmayanti, S. M., Hadi, F. R., & Suryanti, L. (2023). Penerapan model pembelajaran PBL menggunakan pendekatan TaRL. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 4545–4557.
Rakhmi, M. P., Utomo, A. P. Y., & Ghufron, W. (2023). Pemanfaatan Google Form dalam Asesmen Diagnostik di SMA Negeri 11 Semarang. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(1), 115–126.
Tarigan, J. E., & Siregar, H. T. (2022). Perbaikan Pembelajaran Ipa Dengan Menggunakan Media Konkret Pada Materi Jenis-Jenis Daun Di Kelas Iv Sd Negeri 068007 Medan Tuntungan. Jurnal Curere, 6(1), 77. https://doi.org/10.36764/jc.v6i1.720
Taufik, A. (2019). Analisis karakteristik peserta didik. El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 16(01), 1–13.
WebsisForEdu. (2021). Pentingya Guru Kenali Karakteristik Siswa. Websis.Co.Id
Wulandari, G. A. P. T. W., Putrayasa, I. B., & Martha, I. N. (2023). Efektivitas Asesmen Diagnostik dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(3), 433–448.
Yani, D., Muhanal, S., & Mashfufah, A. (2023). Implementasi Assemen Diagnostic Untuk Menentukan Profil Gaya Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Diferensiasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan (JURINOTEP), 1(3), 241–250
Yusma Dewi., Henry Januar., Duwi Nuvitalia., Hartati. (2023) Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Meningkatkan Antusiasme Anak Berkebutuhan Khusus di SDN Pedurungan Lor 02. Jurnal Pendidikan dan Konseling, https:// https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/14162/10899