Konsep Diri Matematis Mahasiswa: Tingkatan Kelas dan Latar Belakang Sekolah

Authors

  • Nurdiana Siregar UIN Sumatera Utara Medan, Indonesia, Indonesia
  • Nurkhairunnisa Siregar Universitas Samudra Langsa, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i4.4054

Abstract

Mathematical self-concept is a description of knowledge about one's abilities, which can influence one's achievement in learning and teacher performance.This research aims to describe students' mathematical self-concept in terms of grade level and school background. Mathematics is taught to students up to semester 4, so the population in this study was level I and level II students as many as 401 people with a sample of 200 people. The instrument used is a mathematical self-concept scale consisting of 30 statements. Data were analyzed using descriptive analysis techniques using a normal curve approach. The results of the research showed that the average mathematical self-concept for Level I students from MA schools was 74.71 in the medium category, from Islamic boarding schools, it was 74.52 in the medium category, and from high school, it was 75.56 in the medium category, while for Level II students from MA schools, it was 74.88. medium category, Islamic boarding school obtained 74.42 in the medium category, and SMA obtained 75.43 in the medium category.

References

Aisyah, S., Abdul Hakim dan Erlis Warti. (2019). Hubungan Konsep Diri Siswa terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara, 1-5.

Arnasih, W. dan Kendra Hartaya. (2015). Hubungan antara Konsep Diri Matematika dan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V SD Negeri Tegalwaru 03 Ciampea. Jurnal Teknologi Pendidikan, Vol.4(2): 53-66.

Artha W. I.N. dan I Wayan Wiarta. (2020). Kontribusi Konsep Diri dan Kebiasaan Belajar terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Mimbar PGSD, Vol.8(3): 421-431.

Astuti, L. S. dan Rezkiyana Hikmah. (2021). Pemahaman Konsep Matematika ditinjau dari Konsep Diri dan Minat Belajar Siswa SMP Swasta Tangerang. Jurnal Equation: Teori dan Penelitian Pendidikan Matematika. Vol.4(1): 24 – 34.

Astuti, L.,W. dan Heni Pujiastuti. (2021). Pengaruh Konsep Diri dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. Logaritma: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Sains, Vol.9(2): 197-210.

Azwar, S. (2012). Tes prestasi: Fungsi dan Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Edi, E. (2018). Pengaruh Konsep Diri dan Kemandirian Belajar terhadap Penguasaan Konsep Matematika. Alfarisi: Jurnal Pendidikan MIPA. Vol.1(3):251-258.

Fatmawati, T., Indra Martha Rusmana dan Napis. (2021). Pengaruh Konsep Diri terhadap Pemecahan Masalah Matematika Kelas VIII SMP Al-Islamiyah Cilincing, Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika: 243-248.

Herawati, M. (2017). Konsep Diri Guru Dapat Mempengaruhi Kinerja Guru di Sekolah Dasar Negeri Sawah 2 Ciputat. Research and Development Journal of Education. Vol.4 (1): 63-74.

Husni, K. (2018). Manajmeen Strategi Guru dalam Pembelajaran Ekonomi. Al-Afkar: Journal for Islamic Studies. Vol. 1(1): 69-78.

Manurung, A. S. dan Abdul Halim. (2020). Pengaruh Konsep Diri terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN Kenari 07 Pagi Jakarta. Eduscience: Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol.5(2): 51-57.

Pramudinata, W. dan Indri A. (2017). Studi Penguasaan Matematika dan Bahasa Inggris Mahasiswa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD). Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Vol.7(1): 70-82.

Rasna., V. Ruslau, Maria F., dan Nuraini, Khumairoh, D. (2023). Kesiapan Mengajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika Ditinjau dari Konsep Diri Akademik. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR). Vol.4 (1): 63-72.

Risdianto, H., Karnasih, I., dan Siregar, H. (2013). The Difference of Enhancement Mathematical Problem Solving Ability and Self-Efficacy SMA with MA Students IPS Program Through Guided Inquiry Learning Model Assisted Autograph Software in Langsa. Jurnal Pendidikan Matematika Paradikma. Vol.6(1):89-108.

Sagala, S (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Saputra, E., Wahyudin, dan Elah N. (2012). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Anchored Instruction terhadap Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Self-Concept Siswa. Sigma Didaktika: Jurnal Pendidikan Matematika. Vol.1 (1): 10-19.

Sumartini, T. N. (2018). Mengembangkan Self-Concept Siswa Melalui Model Pembelajaran Concept Attainment. Jurnal Pendidikan Matematika, vol.4 (2): 48-58.

Wulansari, M. (2015). Perbandingan Hasil Belajar Matematika Antara Mahasiswa Berlatar Belakang SMA dan Mahasiswa Berlatar Belakang MA Pondok Pesantren Jurusan Pendidikan Matematika IAIN Antasari Banjarmasin Tahun Akademik 2014/2015. Skripsi. IAIN Antasari Banjarmasin.

Downloads

Published

2024-12-06

Issue

Section

Articles

Citation Check