Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Peserta Didik kelas V
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i4.4068Abstract
This research is the application of the mind mapping learning model to improve the learning activities of class V students which aims to improve the learning process and activities of students in the Pancasila education subject. The type of research used is Classroom Action Research (PTK) with a qualitative approach. The subjects studied in this study were 26 people consisting of 11 men, 14 women, and 1 teacher. Data collection was carried out by observation, documentation, and questionnaire techniques. The data was analyzed using data condensation techniques, data presentation, and conclusion drawn. In the first cycle, the results showed that the learning process was in the sufficient category (C) and the learning activities of students were in the active learning activity category with a percentage of 78.4%. The second cycle shows that the learning process is in the good category (B) and the learning activities of students are in the category of very active learning activities with a percentage of 91.8%. The conclusion of this study is that the application of the mind mapping learning model can improve the learning process and activities of students in class V UPTD SD Negeri 62 Parepare.
References
Aprilia, S., R, Z., & Fitriawan, D. (2022). Aktivitas Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal AlphaEuclidEdu, 3(1).
Ariani, dkk. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung
Bunyamin. (2021). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta Selatan: Uhamka Press.
Chayati, S. N. (2019). Penerapan Metode Mind Map untuk Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS. Skripsi. Jakarta: Universitas Pendidikan Indonesia.
Fauzan. (2019). Model Pembelajaran dalam Berbagai Pendekatan.Yogyakarta: CV. Bildung Nusantara
Febrianto, dkk. (2020). Aktivitas Siswa Dalam Pembelajaran Dengan Menggunakan Media Flashcard Di Sekolah Dasar. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 16(29).
Fiantika, F. R., dkk. (2022). Metodologi penelitian kualitatif. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.
Halik, A., Ilmi, N., & Saputri, A. I. (2023). Penerapan Teknik Akrostik dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas IV UPTD SPf SD Negeri 3 Lemba Soppeng. JUARA SD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 111.
Hutasuhut, Winna Oria. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Sub Tema Suhu dan Kalor di Kelas V SD Negeri 200402 Sabungan Jae. Jurnal Jipdas (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar), vol 2(4).
Istiqomah, R. N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN 2 Sidoharjo Pringsewu. Skripsi. Lampung: Universitas Raden Intan Lampung.
Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Harfa Creative.
Novakhta, V. S. dkk. (2023). Penerapan Model Project Based Learning dengan Media Konkret untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas V di SDN POLISI 1 Kota Bogor. Jurnal Ilmiah 1(2).
Pane, R. M. (2022). Pendekatan Strategi Mind Mapping dalam Pelajaran Sejarah Perkembangan Demokrasi Indonesia. Education & Learning, 2(1), 16–21.
Qamarya, N., dkk. (2023). Model Pembelajaran. Purbalingga: CV. Eureka Media Aksara.
Rofisian, N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Kelas IV SD. El Midad, 12(2).
Salim, Rasyid, I., & Haidir. (2020). Penelitian Tindakan Kelas. Indonesia Performance Journal,4(5).
Suhirman. (2021). Penelitian Tindakan Kelas (Pendekatan Teoritis & Praktis) Mataram: Sanabil.
Sumianto, S. (2021). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Media Pop Up pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4).