Peningkatan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Pada Murid Kelas V SD Inpres Borong Jambu II Kota Makassar

Authors

  • Nur Afni Universitas Islam Makassar, Indonesia
  • Abdul Wahid STKIP Andi Matappa, Indonesia
  • Abrina Maulidnawati Jumrah Universitas Islam Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v3i2.740

Keywords:

Effectiveness, Educational facilities, Teaching and learning process.

Abstract

The objective of this research is to determine the improvement of learning outcomes in Social Sciences (IPS) by using the Cooperative Learning Model Type Student Teams Achievement Division (STAD) for fifth grade students in SD Inpres Borong Jambu II Makassar City. This research is a descriptive study designed through class action research (class room action research). This classroom action research was conducted in two cycles, each cycle carried out 4 meetings. This research was conducted for fifth grade students in SD Inpres Borong Jambu II Makassar City, with 10 students. A total of 5 men and 5 women. The research instruments were tests and observation sheets. Data were analyzed quantitatively and qualitatively. The results achieved quantitatively are: (1) In the first cycle, the average value of learning outcomes is obtained  fifth grade students in SD Inpres Borong Jambu II Makassar City, namely 63.5 (2) In the second cycle the average value of learning outcomes fifth grade students in SD Inpres Borong Jambu II Makassar City is higher, reaching 85, so it can be concluded that the increase is 21.5. Especially in changing attitudes, motivation, enthusiasm, and student learning outcomes in understanding the material. 

Author Biographies

Nur Afni, Universitas Islam Makassar

Dosen PGSD FKIP Universitas Islam Makassar

Abdul Wahid, STKIP Andi Matappa

Dosen PGSD STKIP Andi Matappa

Abrina Maulidnawati Jumrah, Universitas Islam Makassar

Dosen PGSD FKIP Universitas Islam Makassar

References

Abimanyu, S., Daruma, A. R., dan La Sulo, S. L. 2010. Psikologi Pendidikan. Makassar: FIP UNM.

Asyirint, Gustaf. 2010. Langkah Cerdas Menjadi Guru Sejati Berprestasi. Yogyakarta: Bahtera Buku.

Bali, M. M. E. I. (2017). Model interaksi sosial dalam mengelaborasi keterampilan sosial. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 4(2).

Dimyati dan Mudjiono. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta dan Depdikbud.

Djamarah, S. B. 2010. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, Oemar. 2010. Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.

Kristin, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Ditinjau dari Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 74-79. https://doi.org/https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p74-79

Laa, N., Winata, H., & Meilani, R. I. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division terhadap minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 2(2), 251-260.

Marheni, N. L. G., Sujana, I. W., & Putra, D. K. N. S. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Ips Kelas V Sd No. 8 Padangsambian Denpasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1).

Nana, S., & Ahmad, R. (2015). Media Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Al Gesindo.

Nasution, S. 2004. Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Rosita, I., & Leonard, L. (2015). Meningkatkan kerja sama siswa melalui pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1).

Setiyanti, S. W. (2012). Membangun kerja sama tim (kelompok). JURNAL STIE SEMARANG (EDISI ELEKTRONIK), 4(3), 59-65.

Simarmata, U. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Listrik Dinamis di Kelas X SMA. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 2(1).

Soehartono, I. (2011). Metode Penelitian Sosial: Suatu teknik penelitian bidang kesejahteraan sosial dan ilmu sosial lainnya. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Sudana, I. P. A., & Wesnawa, I. G. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 1-8.SMAN 1 Cikulur Kabupaten Lebak Propinsi Banten). Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(1), 209662.

Susilo. 2010. Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.

Syah, M. 2011. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya

Thursan hakim. 2011. Belajar Secara Efektif. Jakarta: Puspa Swara

Downloads

Published

2020-11-26

Issue

Section

Articles

Citation Check