Analisis Nilai Pendidikan Karakter Peduli Sosial Dalam Buku Siswa Kelas 3 SD Tema 4 Peduli Lingkungan Sosial
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v3i2.676Kata Kunci:
3rd grade elementary school students, theme book 4 Caring for the Social Environment, Value of Character Education, Social CarinAbstrak
This study aims to describe the values of character education contained in the 3rd grade students' books in theme 4 Caring for the Social Environment. This research is a qualitative descriptive study The data in this study are sentences that contain and show the value of social care character education. Data collection is documentation. Data analysis method used is content analysis. The results showed the value of character education of social care in accordance with the indicators, namely: (1) tolerant of differences, (2) able to work together, (3) willing to be involved in community activities, (4) love humans and living things, (5) love peace in dealing with differences. So there are indicators of the value of social care character education that has not been found in the sentences contained in the book grade 3 elementary school students theme 4 Caring for the Social Environment, namely: (1) treat others politely, (2) act politely, (3) do not like to hurt people others, (4) do not take advantage of others.
Referensi
Admizal, E. F. (2018). Pendidikan Nilai Kepedulian Sosial Pada Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(1), 165.
Latifatul, C., Suharjo, & Muchtar. (2016). Analisis Muatan Nilai-Nilai Karakter Pada Buku Siswa Kelas Vi Semester 2 Sekolah Dasar. Jurnal Prosiding Seminar Nasional KSDP Prodi S1 PGSD, 321–322.
Listyono. (2012). Pendidikan Karakter Dan Pendekatan SETS ( Science Environment Technology and Society ). Jurnal Phenomenon, 2(1), 95–97.
Masrukhan, A. (2016). Pelaksanaan pendidikan karakter peduli sosial di SD Negeri Kotagede 5 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 2812.
Muchlas Samani, H. (2018). Konsep dan Model Pendidikan Karakter (A. Kamsyach (ed.)). PT. Remaja Rosdaya.
Muhammad, J. S. (2014). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(2), 188.
Nugraheni, A. S. (2014). Pendidikan Tonggak Keberhasilan Penanaman Pendidikan Karakter Pada Anak Usia MI. Jurnal Al-Bidayah, 6(1), 6.
Nuruddaroini, A. S. (2018). Nilai-nilai Pendidikan Karakter Dalam Surah Al-Fatihah (Telaah Tafsir Tahlili). Jurnal Kaca, 8(2), 27–29.
Prawiyata, Y. D. (2017). Penerapan pendidikan karakter dalam pembelajaran bahasa inggris di SDN 106160 desa tanjung rejo kecamatan percut sei tuan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 16–18.
Putry Agung, Y. D. A. (2018). Pengembangan Model Pendidikan Karakter Peduli Sosial Melalui Metode Bermain di TK Tunas Mekar Indonesia Bandar Lampung. Jurnal Caksana-Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 139.
Samrin. (2016). Pendidikan karakter (sebuah pendekatan nilai). Jurnal Al-Ta’dib, 9(1), 123.
Suharyanto, A. (2013). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa. Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Sosial Politik, 1(2), 194–195.
Tri Utami, Alfiandra, S. A. W. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Sikap Peduli Sosial Siswa Di Smp Negeri 1 Palembang. Jurnal Bhineka Tunggal Ika, 6(1), 21.
Zulistiani. (2016). Penanaman Pendidikan Karakter Untuk Membentuk Perilaku Altruisme Dalam Pendidikan Ekonomi. Jurnal Ekonomi Edukasi, 1578–1585.
Undang-undang RI No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Pasal 3.