Hubungan Antara Penyesuaian Diri Dengan Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Daring
DOI:
https://doi.org/10.31100/jurkam.v6i2.2098Keywords:
Penyesuaian Diri, Minat Belajar, Pembelajaran Daring, Covid-19Abstract
References
Adhiman, F., & Mugiarso, H. (2021). Hubungan Penyesuaian Diri Terhadap Resiliensi Akademik Pada Siswa Dalam Menghadapi Pembelajaran Saat Masa Pandemi Covid. 5(2), 6.
Aini, N., Sugiharto, D., & Sutoyo, A. (2014). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 3(2). https://doi.org/10.15294/jubk.v3i2.4614
Aldiyanti, R. (2018). Peran Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Meningkatkan Minat Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 5(1), 01. https://doi.org/10.24042/kons.v5i1.2508
Amri, M. U. (2016). Menguatkan Minat Siswa Terhadap Pelajaran. Jurnal Al-Taujih, 2(2), 900–100.
Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289
Aprianti, C., & Abdi, S. (2021). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Positive Reinforcement Berbasis Online Terhadap Peningkatan Minat Belajar Siswa Pada Era Covid-19. Guidance : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 18(01 SE-Article), 1–7.
Asrori, M. (2009). Psikologi Pembelajaran. Wacana Prima.
Baharuddin. (2017). Pendidikan dan Psikologi Perkembangan. Ar-ruzz Media.
Candra, I., & Nastasia, K. (2018). Hubungan Antara Prasangka Dengan Penyesuian Diri Pada Mahasiswa Tionghoa Terhadap Mahasiswa Pribumi Di Kota Padang. Jurnal Psikohumanika, 10(2), 31–41. https://doi.org/10.31001/j.psi.v10i2.311
Dalimunthe, R., R., Harahap, R., D., & Harahap, D., A. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar terhadap Mata Pelajaran IPA pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(3), 1341–1348.
Desmita. (2014). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Remaja Rosdakarya.
Durrotunnisa, Pali, M., Atmoko, A., & Irtadji, M. (2018). Academic motivation assessment scale to Indonesian student : The confirmation of lee ’ s theory. 75–78. https://www.researchgate.net/publication/348733105_Academic_motivation_assessment_scale_to_Indonesian_student_The_confirmation_of_lee%27s_theory
Durrotunnisa, Puswiartika, D., Gatot, I., & Nurhayati. (2020). The Effect of Resilience on E-Learning Psychological Readiness of College Students of Guidance and Counselling Program. Proceedings - 2020 6th International Conference on Education and Technology, ICET 2020, 214–217. https://doi.org/10.1109/ICET51153.2020.9276571
Gumanti, D., & Teza, S. D. (2021). Analisis Tingkat Minat Belajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi dalam Perkuliahan Daring Masa Pandemi Covid 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1638–1647.
Gunawan, I. M. S., & Gunawan, I. M. (2020). TINGKAT PENYESUAIAN DIRI SISWA SMA NEGERI DI KOTA MATARAM. Realita : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1). https://doi.org/10.33394/realita.v5i1.2895
Herlina, L., & Suwatno. (2018). Kecerdasan intelektual dan minat belajar sebagai determinan prestasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 99. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11770
Kardinata, R., & Abdurahman, M. (2012). Dasar-Dasar Statistik Pendidikan. Pustaka Setia.
Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). Pengaruh Kualitas Sarana dan Prasarana terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 113. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.360
Kasari, W., & Sawitri, D. R. (2018). Hubungan Antara Penyesuaian Diri Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas X Di Sma Negeri 8 Purworejo. Empati, 7(1), 368–372.
Kurniati, N., Sripatmi, S., Baidowi, B., & Azmi, S. (2021). Pembelajaran Daring Kombinasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Aljabar Abstrak. Jurnal Pijar Mipa, 16(3), 310. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i3.2240
Kurniawan, D. E., & Makin. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Kompasiana.Com, 9(2), 47–51.
Masya, H., & Efendi, A. (2015). Implementasi Bimbingan Kelompok dengan Tekhnik Diskusi untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 2(1), 15–22. https://doi.org/10.24042/kons.v2i1.1452
Nisa, A., & Renata, D. (2018). Analisis Minat Belajar Siswa dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling. KONSELI: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 5(2), 119. https://doi.org/10.24042/kons.v5i2.3058
Purwanti, T. (2021). Pembelajaran Daring di SMA Negeri 1 Karanganyar di Masa Pandemi Covid-19. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(8), 1201–1205. https://doi.org/10.47387/jira.v2i8.202
Ramadhana, N. H., & Prastowo, A. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Web Powtoon Untuk Merangsang Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Kelas 3 MI. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 879–894. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.1162
Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 109–119. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759
Safari. (2003). Indikator Minat Belajar. Rineka Cipta.
Saguni, F., & Amin, S. M. (2014). Hubungan penyesuaian diri, dukungan sosial teman sebaya dan self regulation terhadap motivasi belajar siswa kelas akselerasi SMP negeri 1 Palu. Istiqra: Jurnal Penelitian Ilmiah, 2(1), 198–223.
Sojanah, J., & Hadi, I. A. (2019). Kreativitas mengajar guru dan minat belajar siswa sebagai determinan terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(2), 141. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i2.18008
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sulistyawati, T. E. (2020). Perspektif Aksiologi Terhadap Penurunan Minat Belajar Anak di Masa Pandemi. Aksiologi : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 33–43. https://doi.org/10.47134/aksiologi.v1i1.2
Sultan, M. A., & Riyani, R. (2021). JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Analisis Minat Belajar Siswa terhadap Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi COVID-19 di UPT SD Negeri 1 Lawawoi. 622–627.
Telaumbanua, D. (2020). Urgensi Pembentukan Aturan Terkait Pencegahan Covid-19 di Indonesia. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(01), 59–70. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v12i01.290
Wulansari, N. H., & Manoy, J. T. (2021). Pengaruh Motivasi dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Selama Study at Home. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika Dan Sains, 4(2), 72. https://doi.org/10.26740/jppms.v4n2.p72-81
Yulfianti, S. Y., & Dewi, R. M. (2021). Efek Learning Management System Berbasis Google Classroom dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 491. https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3717
Yulina Margareta, Novi Wahyu Hidayati, R. M. (2022). Analisis Penyesuaian Diri Dalam Belajar Online Masa Pandemi Covid-19 Siswa Kelas X Sman 1 Sekadau. 2(1), 7–16.
Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232–243. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i3.142
Yusuf Ahmad, M. (2017). Hubungan Metode Tanya Jawab dengan Minat Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam SYAHRAINI TAMBAK** NIA CONSTANTIANI***. Jurnal Al-Thariqah, 2(1).
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright of any open access articles in journals published by JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa authorized author to hold unrestricted copyrightThe author also grants the third party the right to use the article freely provided that its integrity is maintained and its original author, details of quotations and publishers are identified. Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. formalizes the terms and conditions of this publication and these terms.
In addition to Jurkam's copyright policy: Jurnal Konseling Andi Matappa, some journals also follow the Open Accses policy and endorsement of the Public Domain Dedication Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.Creative Commons License applies to all data published in this journal.
If a writer is prevented from becoming a copyright holder (eg for government employees), little variation is required. In such cases, copyright lines and license statements in individual articles will be adjusted, for example to say '© 2017 copyright'. Authors who require this type of variation should notify Jurkam during or immediately after the submission of their article. Changes to the copyright line can not be made after the publication of the article.
Exceptions to copyright policy There may be exceptions to copyright and permissions for previously published articles under different policies from the above. For example, sometimes Jurkam: Jurnak Konseling Andi Matappa may publish articles together with other publishers, and different permission conditions may apply. However, in all cases, access to this article is free of cost or other access restrictions.
Â
JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.