Edukasi Literasi Keuangan bagi Pengurus Yayasan dan Keluarga Penyandang Disabilitas

Authors

  • Ekayana Sangkasari Paranita Universitas Sahid, Indonesia
  • Tatan Sukwika Universitas Sahid, Indonesia
  • Endang Wulandari Universitas Sahid, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/matappa.v5i2.1793

Keywords:

financial literacy, financial technology, persons with disabilities

Abstract

This community service activity in financial literacy education was carried out at the Bogor City Foundation for Persons with Disabilities. The rise of financial technology-based applications has a worrying impact for people with disabilities because they do not understand reliable financial services. Their low financial literacy is vulnerable to being exploited by a number of parties who offer irrational financing and investments. This financial literacy education aims to increase the understanding of persons with disabilities on access to financial services. The method of activity begins with problem identification through meetings with foundations for persons with disabilities, followed by education through video screenings, posters, and financial literacy presentations. This activity was greeted with a very enthusiastic response from persons with disabilities and their families. After this activity took place, they understood more about bank and non-bank financial services, no longer believed in bombastic investment offers, realized the importance of saving, did not install unnecessary financial technology applications, and avoided online lending.

Author Biographies

Ekayana Sangkasari Paranita, Universitas Sahid

Sekolah Pascasarjana

Tatan Sukwika, Universitas Sahid

Fakultas Teknik

Endang Wulandari, Universitas Sahid

Fakultas Ekonomi dan Bisnis

References

Alifah, S., Darussalam, A., & Lengsi, P. (2020). Pengenalan Literasi Keuangan pada Yayasan Tahfidul Qur’an Ar-Rahmani. Community Development Journal, 1(2), 64–69.

Amelia, Y., Dewi, Fajar Gustiawaty Sarumpaet, S., & Usman, M. (2018). Edukasi Literasi Perencanaan Keuangan dan Pembiayaan untuk Petani dan UMKM Kelompok Masyarakat di Desa Lumbirejo. Prosiding PKM Universitas Lampung, 155–160.

Andansari, P. I. (2015). Pengaruh Financial Attitude dan Lingkungan Sosial Terhadap Literasi Keuangan Mahasiswa. Jurnal Ecodunamika, 1(1).

Anisah, N., & Crisnata, H. F. (2021). Analisis Tingkat Literasi Keuangan Pengguna Fintech Payment OVO. Jurnal Riset Akuntansi & Keuangan Dewantara, 4(1), 47–60.

Azmi, Z., Anriva, D. H., Rodiah, S., Ramashar, W., Ahyaruddin, M., Marlina, E., Bidin, I., Putri, A., Lawita, N. F., Akuntansi, P., & Ekonomi, F. (2018). Peningkatan Literasi Keuangan Melalui Perencanaan Keuangan Keluarga. Jurnal Pengabdian UntukMu Negeri, 2(1), 66–73.

Dara, S. R., & Mariah. (2020). Peran Fintech dalam Upaya Meningkatkan Literasi Keuangan pada Masyarakat di Jakarta. Akurasi: Jurnal Riset, Akuntansi Dan Keuangan, 2(3), 127–138.

Dja’far, I. H., Rizkiyah, N., Sahrazad, S., Manurung, L., & Abdillah, A. (2021). Penguatan Literasi Keuangan Melalui Penyuluhan dan Pendampingan Siswa SMK Kota Bekasi. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia (JAMSI), 1(1), 51–56.

Dwiastanti, A., & Hidayat, W. (2016). Literasi Keuangan Ibu Rumah Tangga dalam Membentuk Perilaku Keuangan Keluarga. Prosiding SNA MK, 1–12.

Fajriyah, I. L., & Listiadi, A. (2021). Pengaruh Uang Saku dan Pendidikan Keuangan Keluarga terhadap Penge lolaan Keuangan Pribadi melalui Literasi Keuangan sebagai Intervening. Jurnal Inovasi, 17(1), 61–72.

Lindiawatie, & Shahreza, D. (2021). Penyuluhan Literasi Keuangan pada Ibu Rumah Tangga di Depok Sebagai Dasar Membangun Ketahanan Keuangan Keluarga. Jurnal Warta LPM, 24(3), 521–532.

Novieningtyas, A. (2014). Pentingnya Edukasi Literasi Keuangan Sejak Dini. Manners, I(2), 133–137.

OJK. (2017). OJK dan Pengawasan Mikroprudensial: Seri Literasi Keuangan.

Paranita, E. S., Levyda, L., & Giyatmi, G. (2019). Peningkatan Literasi Keuangan Pemilik Homestay Di Pulau Harapan Kepulauan Seribu. Wasana Nyata, 3(2), 157–167.

Persulessy, G., Silooy, M., Joseph, C., Kristen, U., & Maluku, I. (2020). Pengelolalan Keuangan Keluarga dalam Rangka Peningkatan Literasi Keuangan. MAREN: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 90–96.

Rapih, S. (2016). Pendidikan Literasi Keuangan bagi Anak: Mengapa dan Bagaimana? Scholaria, 6(2), 14–28.

Siahaan, S. V., & Vuspitasari, B. K. (2021). Pelatihan Pengelolaan Keuangan Keluarga Desa Sebetung Menyala Kalimantan Barat. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(1), 106–113.

Simanjuntak, J., Ningsih, D., & Syafitri, R. (2021). Pembinaan Literasi Keuangan Mengenai Dana Kesehatan dan Dana Pensiun. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 12(4), 584–591.

Soetiono, K. S., & Setiawan, C. (2018). Literasi dan Inklusi Keuangan Indonesia. Rajagrafindo Persada.

Wahyuni, S., Sasmayunita, & Salewangeng, A. (2021). PKM Penguatan Literasi Digital bagi Masyarakat Lingkungan Sekolah di Kecamatan Ternate Utara sebagai Upaya Mendukung Program Merdeka Belajar di Masa Pandemi Covid 19. MATAPPA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(4), 681–687.

Yushita, A. N. (2017). Pentingnya Literasi Keuangan Bagi Pengelolaan Keuangan Pribadi. Jurnal Nominal, 6(1), 11–26.

Downloads

Published

2022-06-07

Issue

Section

Articles

Citation Check