Bimbingan Teknis Pengelolaan Pembelajaran secara Video Conference dengan aplikasi Zoom dan Youtube di Era Pandemi Covid-19

Authors

  • Agusriandi Agusriandi Universitas Muhammadiyah Enrekang
  • Mutmainnah Mutmainnah Universitas Muhammadiyah Enrekang, Indonesia
  • Elihami Elihami Universitas Muhammadiyah Enrekang, Indonesia
  • Yunus Busa Universitas Muhammadiyah Enrekang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/matappa.v3i2.706

Keywords:

Pengelolaan pembelajaran, Video Conference, Pandemik Covid-19, Online,

Abstract

The aims to provide teachers and lecturers with understanding and skills on how to manage learning online or online. This stage of community service includes analyzing the need for an online learning management platform, conducting technical guidance, and conducting evaluations. After the technical guidance activity, the participants liked the material and speakers in the technical guidance which indicated that the participants understood the material presented by the resource persons. Based on the evaluation results it was found that the implementation of this activity was successful with a high level of attendance of the participants, a level of likeness that was evenly distributed in all material presented by the resource persons, and a very high level of satisfaction with the guidance committee services.

References

Arindiono, R. J., & Ramadhani, N. (2013). perancangan media pembelajaran interaktif matematika untuk siswa kelas 5 SD. Jurnal Sains dan Seni ITS, 2(1), F28–F32.

Busa, Y. (2020). Bimbingan Teknis Pembuatan Media Pembelajaran Digital secara daring oleh civitas akademika ditengah pandemi Covid-19. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

Dopo, F. B., & Ismaniati, C. (2016). Persepsi guru tentang digital natives, sumber belajar digital dan motivasi memanfaatkan sumber belajar digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(1), 13–24.

Hasanah, A., Lestari, A. S., Rahman, A. Y., & Daniel, Y. I. (2020). Analisis aktivitas belajar daring mahasiswa pada pandemi Covid-19.

Herayanti, L., Fuaddunnazmi, M., & Habibi, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Moodle pada Mata Kuliah Fisika Dasar. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(3), 205–209.

Iqbal, M., Rosramadhana, R., Amal, B. K., & Rumapea, M. E. (2018). Penggunaan Google Forms Sebagai Media Pemberian Tugas Mata Kuliah Pengantar Ilmu Sosial. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 120–127.

Kusnanto, A. A. (2020). Efektifitas Penggunaan Platform Edmodo dan Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran E-learning Pada Masa Work from Home. Jurnal Koperasi dan Manajemen STIE" Koperasi Malang", 1(01), 78–91.

Mustofa, M. I., Chodzirin, M., Sayekti, L., & Fauzan, R. (2019). Formulasi Model Perkuliahan Daring Sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151–160.

Nuriyah, N. (2016). Evaluasi pembelajaran: sebuah kajian teori. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 3(1).

Pristiwati, R. (2019). Tantangan Rancangan Pembelajaran dalam Era Kompetensi Abad 21 untuk Meningkatkan Kemampuan Keprofesionalan dan Mengelola Pembelajaran Bermakna. Jurnal Abdimas, 23(2), 125–127.

Putranti, N. (2016). Cara Membuat Media Pembelajaran Online Menggunakan Edmodo. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 2(2), 139–147.

Sabran, S., & Sabara, E. (2019). Keefektifan Google Classroom sebagai media pembelajaran. In Seminar Nasional LP2M UNM.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 214–224.

Saputra, W., & Purnama, B. E. (2015). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif untuk mata kuliah organisasi komputer. Speed-Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 4(2).

Shalikhah, N. D. (2017). Media pembelajaran interaktif lectora inspire sebagai inovasi pembelajaran. Warta LPM, 20(1), 9–16.

Ulva, M., & Amalia, R. (2020). Proses Pembelajaran Matematika Pada Anak Berkebutuhan Khusus (Autisme) di Sekolah Inklusif. Journal on Teacher Education, 1(2), 9–19.

Downloads

Published

2020-09-30

Issue

Section

Articles

Citation Check