Developing O Diadaq O Dibiasa Text Reading Comprehension Activities To Students of Madrasah Aliyah and Boarding School
DOI:
https://doi.org/10.31100/matappa.v4i1.797Keywords:
O Diadaq O Dibiasa text, Reading comprehensionAbstract
The objective of this social engagement project is to design the developing of O Diadaq O Dibiasa text as material in reading comprehension activities to students of Madrasah Aliyah and Islamic Boarding School in West Sulawesi. Beside that mayor objectives, there are also some specific objectives such as to outline the integration of Islamic and local values in O Diadaq O Dibiasa text; and to see the improvement of students’ knowledge related to the integration of Islamic and local values after reading O Diadaq O Dibiasa text.
This project was conducted through Whatsapp, Zoom and Google Meet application remembering the situation of Covid-19 pandemic. It was held on February-September including preparation until evaluation. There were five steps in conducting this social engagement. They are visiting libraries, training of trainers, writing module, conduction reading activities (5 meetings), and monitoring & evaluation. The participants were 20 students from Madrasah Aliyah Pergis Campalagian Boarding School of DDI Baruga Majene, Madrasah Aliyah 1 Polewali Mandar and Boarding School of Syekh Hasan Yamani Campalagian Polewali Mandar which are represented by five students.References
Adawiah, Rabiatul., and Sari, Desfi Nira. (2017). Genetic Relationship between Torajanese Language and Mandarese. Journal Elite Volume 4 Number 01, June 2017.
Alimin, K. (2010). Buletin Perpustakaan UIN Suska Riau, Naskah Kuno dan Urgensinya dalam Islamic Studies di UIN Suska Riau no. 06 tahun IV.
Bahar, Hijrana., and Mathar, Taufik. (2015). Upaya Pelestarian Naskah Kuno di Badan Perpustakaan dan Arsip Daerah Provinsi Sulawesi Selatan. Khizanah al-Hikmah: Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan Volume 3 Number 01, 2015.
Departemen Pendidikan Pusat Bahasa Nasional. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Harmer, J. (1991). The Practice of English Language Teaching. New York: Longman Inc.
Januarty, Resky. (2007). Enhancing Students’ Reading Ability by Using Computer Assisted Language Learning. Unpublished Thesis. Makassar: FBS UNM.
Muthalib, Abdul., et.al. Transliterasi dan Terjemahan O Diadaq O Dibiasa (Naskah Lontar Mandar). Sulawesi Selatan: Departement Pendidikan dan Kebudayaan.
Sugahara, Yumi. (2004). In Search of Local Islam Manuscripts. International Syamposium on Archipelago Manuscripts VIII. Jurnal Studia Islamika Volume 11, no 2, 2004.
Surur, Abubakar. (1995). Lektur Agama dalam Aksara Lontara Berbahasa Bugis. No.12 th. VII Juli/Desember 1995.
Sungkono, dkk. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Yogyakarta: FIP UNY.
Suswanto, 2017. Indonesia’s Old Manuscript are Waiting to be Deciphered. Accessed in http://indoneisaexpat.biz on July 14, 2019.
Vembriarto, St. (1985). Pengantar Pengajaran Modul. Yogyakarta: Yayasan Pendidikan Paramita.
Wahyuddin. (2019). Ungkapan dalam Naskah Bocco Tallu Etnik Mandar: Kajian Semantik. Jurnal Pepatudzu volume 15, no. 1, Mei 2019.
Wihanry, I., & Chyan, P. (2015). Perancangan Aplikasi Pembelajaran Aksara Lontara dengan metode Game Based Learning Berbasis Android. Jurnal Tematika Volume 3, no 1, Maret 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Jurnal ini memberikan akses terbuka langsung dengan prinsip bahwa membuat penelitian tersedia secara bebas untuk publik mendukung pertukaran pengetahuan global yang lebih besar.
Semua artikel yang diterbitkan dapat di Akses secara Terbuka atau Gratis untuk semua orang baik untuk dibaca maupun diunduh di bawah lisensi CC-BY.
Ppenulis mempertahankan kepemilikan hak cipta untuk artikel mereka, tetapi penulis memberikan izin kepada orang lain untuk menggunakan konten publikasi di Matappa secara keseluruhan atau sebagian asalkan karya aslinya dikutip dengan benar.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan menyampaikan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahan. Reproduksi bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya dalam basis data dan transmisi dengan bentuk atau media apa pun, seperti elektronik, salinan elektrostatik dan mekanik, fotokopi, rekaman, media magnetik.
MATAPPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.