Pendampingan Pemasaran Produk Unggulan Daerah Wajik Tapai Melayu Riau Untuk Menembus Pasar Ekspor
DOI:
https://doi.org/10.31100/matappa.v4i1.915Keywords:
Mentoring, Regional Featured Product Marketing, Export Market, Wajik Tapai MelayuAbstract
The purpose of this community service activity is so that the products produced by Puspa Melayu partners are able to penetrate the export market, considering the sale of this wajik tapai Melayu product to be outside of Pekanbaru city. So far, many food products from outside countries that enter Indonesia reach 4-5%. The methods used in this activity are testing and evaluating wajik tapai Melayu, mentoring, and evaluation of wajik tapai Melayu product packaging as well as marketing workshops using social media. As a result, wajik tapai melayu can be exported because it can last a period of 1 (one) year, the packaging of wajik tapai Melayu products has met export standards that are not easily dented, and partners have been able to use social media for marketing its products such as Facebook, Instagram, JualBuy, and Shopee. The impact of this activity is that the net profit of malay tapai diamonds increased from the year before the community service activity increased to Rp. 516,096,000 - monthly.
References
Alsuhendra, A., & Ridawati, R. (2017). Pelatihan Pembuatan Kemasan Dan Label Makanan Bagi Pelaku Usaha Makanan Di Desa Jampang, Kecamatan Kemang, Kabupaten Bogor. Sarwahita, 14(02), 85–93. https://doi.org/10.21009/sarwahita.142.01
Faradila, F. (2017). Determining Priority Products Of Small Medium Enterprises For Export Through Trading Houses Enterprises important Small and Medium an ( Sato , 2015 ). In 2014 , the value of MSMEs exports reached Rp 186 trillion , increased 2 . 1 % compared to a previous . 187–206.
Harinie, L. T., Hukom, A., & Juma’eh, J. (2020). Pendampingan dalam Memasarkan Produk Hasil Usaha UKM melalui Penggunaan Media Sosial di Kabupaten Gunung Mas Kalimantan Tengah. Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 51–59. https://doi.org/10.29062/engagement.v4i1.179
Kurniawati, E., Santoso, A., & Widowati, S. Y. (2019). Pelatihan Pemasaran Online Bagi Kelompok Usaha Bersama (KUB) “SRIKANDI". JIPEMAS: Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(2), 132. https://doi.org/10.33474/jipemas.v2i2.2722
Landong, N., Sihombing, N., Ilmu, S. T., Ahmad, E., & Jakarta, D. (2021). Model pendampingan ukm dikota tangerang selatan. December 2017, 84–90. http://jurnal.pknstan.ac.id/index.php/sembadha/article/view/352/244
Maryanti, S., Suci, A., Sudiar, N., & Hardi, H. (2020). Root Cause Analysis For Conducting University’s Community Service To Micro And Small Firms. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan (Journal of Management and Entrepreneurship), 22(2), 152–160. https://doi.org/10.9744/jmk.22.2.152-160
Riau, B. P. S. P. (2017). Provinsi Riau Dalam Angka 2017. http://www.ghbook.ir/index.php?name=مجموعه مقالات دومین هم اندیشی سراسری رسانه تلویزیون و سکولاریسم&option=com_dbook&task=readonline&book_id=13629&page=108&chkhashk=03C706812F&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component
Sagita, L., & Sari, M. W. (2019). Pelatihan Pembuatan Desain dan Label Produk Lurik-Kulit di Panggungharjo Bantul. Abdimas Dewantara, 2(2), 115. https://doi.org/10.30738/ad.v2i2.2762
Saputra, S., Hidayat, K., & Sunarti, S. (2017). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Dan Dampaknya Terhadap Kepuasan Konsumen Pengguna Iphone (Survei pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Malang). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 50(6), 85–95.
Sri Suranta*, S. T. H., Christiyaningsih Budiwati, M., & Syafiqurrahman. (2019). Wikrama Parahita: Jurnal Pengabdian Masyarakat. Wikrama Parahita : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 33–38. https://e-jurnal.lppmunsera.org/index.php/parahita/article/view/1066/pdf
Sudiar, N. (2019). Konsep OVOP Untuk Mengidentifikasi Produk Unggulan Daerah (Studi Kasus Wajik Tapai Melayu). Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v3i0.2864
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Jurnal ini memberikan akses terbuka langsung dengan prinsip bahwa membuat penelitian tersedia secara bebas untuk publik mendukung pertukaran pengetahuan global yang lebih besar.
Semua artikel yang diterbitkan dapat di Akses secara Terbuka atau Gratis untuk semua orang baik untuk dibaca maupun diunduh di bawah lisensi CC-BY.
Ppenulis mempertahankan kepemilikan hak cipta untuk artikel mereka, tetapi penulis memberikan izin kepada orang lain untuk menggunakan konten publikasi di Matappa secara keseluruhan atau sebagian asalkan karya aslinya dikutip dengan benar.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan menyampaikan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahan. Reproduksi bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya dalam basis data dan transmisi dengan bentuk atau media apa pun, seperti elektronik, salinan elektrostatik dan mekanik, fotokopi, rekaman, media magnetik.
MATAPPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.