Analisis Ketersediaan, Kondisi, dan Penggunaan Media Pembelajaran IPA di SDN 41 Mallari Kecamatan Awangpone Kabupaten Bone

Authors

  • Sri Yulisnaeni Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Muliadi Muliadi Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Sudarto Sudarto Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i3.1267

Keywords:

Availability, Conditions, Use, Media IPA.

Abstract

This research is a type of qualitative descriptive research that aims to determine the availability, condition, and use of science learning media at SDN 41 Mallari, Awangpone District, Bone Regency. The subjects in this study were teachers of grades I, II, III, IV, V, and VI. Data collection is done by observation, interviews, and documentation. Data reduction analysis techniques, data display, and conclusion drawing/verification. The results of this study indicate that the availability of science learning media is not fully available in accordance with the standard in the Regulation of the Minister of Education and Culture of the Republic of Indonesia Number 23 of 2013 concerning Minimum Service Standards for Basic Education in Districts/Cities and eleven types according to the scope of science learning materials in elementary schools. Most of the science learning media are in a damaged condition, both the complete and incomplete available media, and the absence of special officers who take care of the science learning media makes the media unmanageable, with the availability of damaged learning media and incomplete components making the media can not be used.

Author Biographies

Sri Yulisnaeni, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Makassar

Muliadi Muliadi, Universitas Negeri Makassar

Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Makassar

Sudarto Sudarto, Universitas Negeri Makassar

Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Makassar

References

Arsyad, A. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Asyhar, R. 2011. Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaun Persada

Dahlan. 2014. Keterampilan Proses Sains (IPA). 12 Februari 2021.

Haryono, & Dwi, A. 2014. Metode Praktis Pengembangan Sumber dan Media Pembelajaran. Malang: Genius Media dan Pustaka Inspiratif.

Huda, M. 2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Moleong, L.J. 2016. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muliadi. (2018). Pengembangan kompetensi profesional guru pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan melalui aktivitas musyawarah guru mata pelajaran (MGMP). PROSIDING 1, 1, 13–17.

Musfiqon. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran & Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakarya.

Peraturan Pemerintah Nomor 32 Tahun 2013 tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. 2013.

Putra, N. 2012. Metode penelitian Kualitatif Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sadiaman, A.S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Haritjo. 2017. Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sudjana, N., & Rivai, A. 2011. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo

Sukardi. 2015. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Samatowa, Usman.2011.Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: Indeks.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2012. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sukamti & Untari, E. 2016, Februari. Pelaksanaan Pembelajaran IPA SD Kurukulum 2013 pada Kelas Atas di Sekolah Dasar Kota Blitar. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 12,14-15.

Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Suyono, Harianto. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Dostakarya.

Trianto. 2018. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional nomor 20 tahun 2003

Downloads

Additional Files

Published

2021-10-02

Issue

Section

Articles

Citation Check