Penerapan Model Pembelajaran Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Pemahaman Siswa Kelas V UPTD SD Negeri 28 Barru
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2221Keywords:
Learning Outcomes, PQ4R Learning Model, Reading Comprehension.Abstract
This study examines the application of the Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R) learning model to improve reading comprehension learning outcomes for fifth grade students of UPTD SD Negeri 28 Barru. The approach used is a qualitative approach and the type of research is classroom action research (CAR). The subjects in this study were teachers and students of class V UPTD SD Negeri 28 Barru with a total of 14 students consisting of 6 boys and 8 girls. This study consisted of 2 cycles and each cycle consisted of 1 meeting. The data collection techniques used were observation, tests and documentation. Based on the research data in the first cycle the teacher's observations are in category C, the results of student observations are in category C and student learning outcomes show 43% completeness and are in category K. In cycle II the teacher's observations are in category B, the results of student observations are in category B and student learning outcomes show completeness of 79% and are in category B. Reading comprehension of class V UPTD SD Negeri 28 students Barru.
References
Ani Widayati. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia Vol. VI No. 1 – Tahun 2008 Hal. 87 - 93 Penelitian, VI (1), 87–93.
Ginanjar, D. R., Uswatun, D. A., & ... (2019). Penerapan Metode PQ4R Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Kelas Tinggi. Jurnal Perseda …, 2 (3), 140–153.
Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Ustiawaty, R. A. F. J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Ria Rahmatul Istiqomah. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. In Pustaka Ilmu (Issue March). CV. Pustaka Ilmu Group.
Herlina, H. (2016). Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Bahasa Inggris Melalui Metode Sq4R. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 11 (1), 29–35.
Ilmi, D. N., Hermawan, R., & Riyadi, A. R. (2017). Metode Pembelajaran Sq3R Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 88–99.
Indah Wahyuni Darise,Husni Idris, M. (2015). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran PQ4R Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran SKI (Sejarah Kebudayaan Islam)
Joesyiana, K. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Observasi Lapangan (Outdoor Study) Pada Mata Kuliah Manajemen Operasional (Survey Pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Semester III Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Beserta Persada Bunda). PeKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR, 6 (2), 90–103.
Jusrianti, Yulia, & Ilmi, N. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Preview, Question, Read, Reflect, Recite, Review (PQ4R) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education, 1 (1), 1–14.
Krismanto, W., Halik, A., & Sayidiman, S. (2015). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Metode Survey, Question, Read, Recite, Review (Sq3R) Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 46 Parepare. Publikasi Pendidikan, 5 (3).
Kurniawati, R. (2021). Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas XII SMA Di Surabaya.
Kusumawati, I. T., & Sukidi, M. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Teknik Pengelasan Pada Siswa Kelas X …. Jpgsd, 2 (2), 1–12.
Maryam. M, S. (2015). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas Iv Sdn 21 Parepare. Publikasi Pendidikan, 5 (3).
Notosusanto, N., & Salimi, A. (2013). Peningkatan hasil belajar membaca memindai dengan menggunakan media audiovisual pada siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2 (7).
Ratnawuri Triani, Ahkaf Fikri, S. S. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran PQ4R Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah 1 Metro. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 2 (2), 2016.
Slamet, M. (2018). Meningkatkan Kemampuan Membaca Cepat Melalui Metode Latihan Di Kelas VIII A SMP Negeri 2 Darma. FON: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 13 (2), 119–135.
Subair, A., Lukman, & Shasliani. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDit Robbi Radhiyya Curup. Seminar Nasional Hasil Penelitian 2021, Penguatan Riset, Inovasi, dan Kreativitas Peneliti di Era Pandemi Covid-19, 1497–1508.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Zulham, M. (2014). Aplikasi Teori Ilmu Bahasa terhadap Pandangan Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Palopo. Jurnal Pendidikan, Pengajaran Bahasa Dan Sastra Onoma PBSI FKIP, 1–128.