Pengaruh Powerpoint Interaktif Terhadap Peningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa UPTD SD Negeri 70 Parepare
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i2.3579Abstract
The aim of this study is to evaluate the improvement of science learning achievement among fifth-grade students of UPTD SD Negeri 70 Parepare who utilize interactive PowerPoint-based learning media, as well as to assess the impact of that learning media on science learning outcomes. The method employed is a quantitative approach with an experimental research design using One-Group Pretest-Posttest in the form of Pre-experimental design. The research sample was taken comprehensively. Data were collected through multiple-choice tests and analyzed using descriptive and inferential analysis techniques. Descriptive results indicate an increase in the average score from 34.57 in the pretest to 79.32 in the posttest. Inferential analysis reveals a significant improvement in science learning outcomes following the application of interactive PowerPoint learning media. The hypothesis testing using the Paired Sample T-test rejects H0 and accepts H1, confirming that the use of interactive Powerpoint learning media positively influences the science learning outcomes of fifth-grade students at UPTD SD Negeri 70 Parepare.
References
Anggraeni, A., Nahdlatul, U., Al, U., & Cilacap, G. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Interaktif Melalui Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VI. Jurnal Pancar (Pendidikan Anak Cerdas dan Pintar). 5(2).
Anjarwati, A., Irianti, M., & Sutomo, E. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Smp Negeri 5 Raja Ampat Pada Materi Sistem Peredaran Darah Pada Manusia. Jurnal Inovasi Pembelajaran Ipa Vol. 4 (1): 1-9.
Auliah, R., (2017). “Pengaruh Penggunaan powerpoint Interaktif sebagai Alat Bantu Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA Kelas III SD Negeri 48 Bonto Kapetta Kabupaten Maros.
Damitri, D. E. & Adistana, G. A. Y. P., (2023). Keunggulan Media Powerpoint Berbasis Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK Teknik Bangunan. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 6(2).
Djabba, R. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd Negeri 48 Parepare Klasikal: Journal Of Education, Language Teaching And Science, 2.
Firdaus, A. R. & Julianto. (2019). Studi Deskriptif Strategi Guru Dalam Mengajarkan Materi Ipa Pada Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4).
Hasan, K., Halik, A., Eka, N., & Suratman, Z. (2023). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V SD Negeri Di Gugus IV Wilayah II Kecamatan Soreang Parepare. Jurnal Pendidikan Matematika,
Hikmah, S. N., & Maskar, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Microsoft Powerpoint Pada Siswa Smp Kelas Viii Dalam Pembelajaran Koordinat Kartesius. In Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, Vol. 1(1).
Israwaty, I, Hasan, K, & Rijal, M. (2020). Penerapan Pendekatan STEM (Science, Technology, Engineering, And Mathematics): Pembangkit Listrik Sederhana Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Kelas IV UPT SD Negeri 193 Pinrang. Jurnal Publikasi Pendidikan. Vol. 2(1), 1-4.
Luh, N., Sintia Dewi, P., Bagus, I., & Manuaba, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VI SD. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 76–83.
Mulyasa, (2021). Manajemen Pembelajaran Learning Management. Jakarta: Bumi Aksara.
Saragih, G., Thesalonika. E., & Sihombing. S. (2022). Pengaruh media pembelajaran PowerPoint berbasis interaktif terhadap hasil belajar siswa di kelas IV pada tema 4 berbagai pekerjaan. Jurnal pendidikan dan konseling. Vol. 4 (5)
Sitohang, A. L. L. W., & Sirait. J. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran PowerPoint interaktif terhadap hasil belajar siswa kelas 5 SD Negeri 095 198 silo Maria Tanah Jawa. Journal of education. Vol. 6 (2)
Sulfemi, W, B., & Hilga, M. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas 3 Sd Menggunakan Model Picture and Picture Dan Media Gambar Seri. Jurnal Muhammadiyah Bogor.4(2).
Wulandari, E, (2022). Pemanfaatan Powerpoint Interaktif sebagai Media Pembelajaran dalam Hybrid Learning. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial. Vol. 1 (2): 27.