Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV SD

Authors

  • Maisarah Mufti Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • M Taheri Akhbar Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Susanti Faipri Selegi Universitas PGRI Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3627

Keywords:

Problem Based Learning learning model, Learning Outcome, IPAS

Abstract

This research aims to determine the effectiveness of the problem based learning model on the science learning outcomes of class IV students at SDIT Annajiyah Lubuklinggau. The research method used is a quantitative method with a Pre Experimental Design research design in the form of One Group Pretest-Posttest. The sample in this study consisted of one class, namely class IV, totaling 20 people. The data collection technique used is a test instrument in the form of multiple choice questions. The data analysis technique uses the t test (paired samples t-test). Based on the research results, the average IPAS pretest score was 50.50, while the average IPAS posttest result was 84.00, resulting in an increase of 33.3. The results of the t-test analysis show that the significance value is 0.000 <0.05. So it can be stated that Ha is accepted and Ho is rejected, so it can be concluded that the use of the problem based learning model is effective on the science learning outcomes of grade IV SD.

References

Ahyanika, O., Aryaningrum, K., & Selegi, S. F. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPS Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 91 Palembang. Kalpataru:Jurnal Sejarah dan Pembelajaran Sejarah, 9(2) 126-135.

Amilatul, d. (2023). Media Interaktif Pembelajaran IPAS. Semarang: Cahya Ghani Recovery.

A Muzdalifah., Y. Arafat., & SF. Selegi. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Etnosains Terhadap Hasil Belajar SBdP di SD Muhammadiyah Prabumulih. Jurnal Hasil Penelitian, 8(1), 37 - 46

Ariyani, b., & Kristin, f. (2021). Model Pembelajaran Problem Basad Leaning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran,5(3) 353-361.

Astuti, M. (2022). Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.

Astutik, V. (2023). Integrasi Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Dasar untuk Mewujudkan School Well-Being di Era Merdeka Belajar. Pekalongan: NEM.

Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education and development InstitutPendidikan Tapanuli Selatan,8(2), 468-470.

Darwati, I. M., & Purana, 1. M. (2021). Problem Based Learning (PBL): Suatu model pembelajaran untuk mengembangkan cara berpikir kritis peserta didik. Widya Accarya, 12(1), 61-69.

Dayanti, N. (2022). Mengembangkan Motivasi dan Hasil Belajar dengan Pendekatan Problem Posing. Pekalongan: Penerbit NEM.

Dewi, D. P., Sismulyasih, N., & Putri, D. S. (2023). Pemain Bit IPAS Pengembangan Media Interaktif Berbasis IT IPAS. Semarang: Cahya Ghany Recovery.

Djonomiarjo, T. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal,5(1), 39-46.

Edison , A. (2023). Problem Based Learning Solusi Meningkatkan Prestasi Belajar. Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan.

Farda, U. J., Putri, L. I., & Mumpuni, H. S. (2024). Pembelajaran Berdiferensi di SD/MI (Penerapan Strategi Four Me pada Pembelajaran IPAS). Semarang: Cahya Ghani Recovery.

Febriana, R. (2019). Kompetensi Guru. Jakarta: Bumi Aksara.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan Pendekatan Pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman,11, 1-17.

Fitri, A., Rasa, A. A., Kusumawardhani, A., Nursya'bani, K. K., Fatimah, K., & Setianingsih, N. I. (2021). Buku Panduan Guru Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial . Jakarta: Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Pusat Kurikulum dan Perbukuan.

Hakim, R. A., Mustika, I., & Yuliani, W. (2021). Validitas dan reliabilitas angket motivasi berprestasi. Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(4), 263-268.

Hariyanti, A. (2020). Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning Pada Kelas X Dpib 1 Di SMK Negeri 2 Ciamis. Jurnal Diksatrasia 4(1), 1-14.

Hasibuan, M. P., Azmi, R., Arjuna, D. B., & Rahayu, S. U. (2023). Analisis Pengukuran Temperatur Udara Dengan Metode Observasi. Gabdimas: Jurnajl Garuda Pengabdian Kepada Masyarakat,1(1), 8-15.

Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning DalamMeningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(2), 5-11.

Indrapangastuti, D. (2023). Berpikir Kritis Melalui Problem Based Learning (Teori dan Implementasi). Surakarta: Cv. Pajang Putra Wijaya.

Kalsum , U. (2022). Problem Based Learning. NTB: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.

Khuluqo, I. E., & Istaryatiningtias. (2022). Modul Pembelajaran Manajemen Pengembangan Kurikulum. Jakarta: Feniks Muda Sejahtera.

Korompot, S., Rahim, M., & Rahmat, P. (2020). Persepsi Siswa Tentang Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar. Jambura Guidance and Counseling Journal, 1(1), 40-48.

Lestari, d., Asbari, m., & Yani, e. e. (2023). Kurikulum Merdeka: Hakikat Kurikulum dalam Pendidikan. Journal Of Information Systems And Management, 2(6), 85-88.

Magdalena, I., Prasasti, D., Nurrohmah, N., & Awalina, F. M. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar pada Pelajaran Matematika melalui Penerapan Model Problem Based Learning pada Siswa SDN Pinang 2. Jurnal Edukasi dan Sains, 3(1), 106-119.

Manurunng, A. S., A. H., & Rosyid, A. (2020). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kreatif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematikadi Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume 4 Nomor 4 T, 1291-1301.

Mariya. (2019). Keefektifan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(6), 1247-1245.

Mathumi, I., Purmaningsih, I. R., & Purbangkara, T. (2022). Pembelajaran Berbasis Proyek (Projecst Based Learning). Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran). Jurnal Sakinah, 2(1), 14-23.

Muna, f., saputra, h. j., & baktiningsih, d. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Jekerto. Seminar Nasional PPG UPGRIS, 1(1), 659-667.

Nabila, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1), 659-663.

Nurbaiti. (2022). Pembelajaran Matematika berbasis Problem Based Learning. Pekalongan: NEM.

Nurhalimah, S., Hidayati, Y., Rosidi,I., & Hadi, W. P. (2022). Hubungan Antara Validitas Item Dengan Daya Pembeda dan Tingkat Kesukaran Soal Pilihan Ganda Pas. Jurnal Natural Science Educational Research, 4(3), 249-257.

Nurhamidah, S. (2022). Problem Based Learning Kiat Jitu Melatih Berpikir Kritis Siswa. Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.

Octavia, S. A. (2020). Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Riinawati. (2020). Monograf : hubungan penggunaan model pembelajaran blanded learning terhadap hasil belajar matematika. Mataram: CV. Kanhaya Karya.

Riyanto, S., & Hatmawan, A. A. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Deepublish.

Sanjaya, E. (2021). Penggunaan Model Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Tematik di . SHEs: Conference Series 4 (5), 1995– 2000.

Siswati, A. B., & Indrajit, R. E. (2023). Problem Based Learning. Yogyakarta: Andi.

siti muvida, & dkk. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Untuk Mata Pelajaran IPAS. Semarang: Cahya Ghani Recovery.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Alfabeta.

Susanti, W. (2021). Pembelajaran Aktif, Kreatif, dan Mandiri Pada Mata Kuliah

Algoritma Den Pemrograman. Yogyakarta: Samudra Biru

Sutha, D. W. (2021). Biostatistika. Malang: MNC Publisher.

Trygu. (2022). Studi Literatur Problem Based Learning untuk masalah Motivasi bagi siswa dalam Belajar Matematika. Indonesia: Spasi Media.

Wibowo, F. X. (2022). Statistika Bisnis dan Ekonomi dengan SPSS 25. Jakarta: Penerbit Salemba.

Wijayanti, i. d., & ekanti, a. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPAS SM/SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2100-2112.

Wulandari, A. (2023). Statistika Pendidikan. Yogyakarta: Bintang semesta media.

Yansyah, F. (2023). Keefektivan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 68 Palembang. Indonesian Research Journal on Education, Vol. 3, (2), 1150-1157.

Zainal, N. F. (2022). Problem Based Learning pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah . Jurnal Basicedu, vol. 6, no. 3, 3584-3593.

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles

Citation Check