Development of Digital E-Book Learning Materials Asik Nian (Traditional Indonesian Musical Instruments) in Science and Social Studies Learning for Grade IV Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3628Keywords:
E-Book, Traditional Musical InstrumentsAbstract
This study aims to produce valid, practical, and effective digital e-book teaching materials on Indonesian Cultural Diversity in science and social studies learning for grade IV elementary school. This study uses the research and development method using the ADDIE model (analyze, design, development, implementation, evaluation). The results of the data analysis shows that the developed e-book is included in the "very valid" category based on the validation questionnaire sheet of experts (material experts, media experts, and language experts) with a validity value of 88.5%. The developed e-book is also included in the "very practical" category based on the results of the student response questionnaire with an average of 90.4% and the results of the practicality trial by filling out the posttest sheet with an average of 87.25% which is included in the "very practical" category. Based on these results, it shows that the e-book product can be used on the material on Indonesian cultural diversity in science learning for grade IV elementary school.
References
Afifah, S. M., Setyaningrum, A., & Mughni, R. M. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Untuk mata
pelajaran IPAS. Semarang: Cahya Ghani Recovery.
Ahmadi, F., & Ibda, H. (2019). Konsep dan Aplikasi Literasi Baru Di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society
0 . Semarang: CV. Pilar Nusantara.
Anggun, D. P., Leni, L. A., Samiha, Y. T., Habisukan, H. H., Wigati, I., & Hapidah, Y. (2020). Studi Tentang
Pengembangan Bahan Ajar E-Book. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 33-40.
Arikunto, S. (2021). Dasar-Dasar Evakuasi Pendidikan edisi 3. Jakarta: Bumi Aksara.
Arsanti, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai
Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, Uninssula. Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 71-90.
Aziz, I. (2023). Ensiklopedia Alat Musik Daerah Sulawesi. Yogyakarta: Pustaka Referensi.
Basmin, D. (2022). Media Pembelajaran Game Edukasi Mengenal Alat Musik Tradisional Indonesia Di SDN
Turungan Datu . Jurnal Ilmiah Information Technologhy d'Computare, 19-24.
Christofara, K. (2023). Ensiklopedia Alat Musik Daerah Kalimantan. Yogyakarta: Pustaka Referensi.
Faisal, M., Hotimah, Nurhaedah, Nurfaizah, A., & Khoirunnisa. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru
Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Bahan Ajar . Jurnal Publikasi Pendidikan, 266-270.
Francisca. (2022). Pengembangan E-book BUDIMAS Buku Digital Agama Islam untuk Pembelajaran PAI .
Jurnal Basicedu, 5268-5277.
Khuluq, A. (2016). Alat Musik Tradisional Nusantara. Surabaya: JPBOOKS.
Kosasih, E. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Kurniawan, C., & Kuswandi, D. (2021). Pengembangan E-Modul Sebagai Media Literasi Digital Pada
Pembelajaran Abad 21. Lamongan: Academia Publication.
Likert, R. (1932). New Patterns of Management. McGraw-Hill Book Company.
Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis Pengembangan
Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 170-187.
Masrifa, A., Munirah, S., Cahyani, A. R., & Fauziyah, D. H. (2023). Media Interaktif Pembelajaran IPAS.
Semarang: Cahya Ghani Recovery.
Nuridayanti, Muryaningsih, S., Badriyah, Solisaa, E. M., & Mere, K. (2023). Peran Teknologi Pendidikan
dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Jote: Journal On Teacher Education, 88-93.
Nurjamilah, E., Rustini, T., & Herlambang, Y. T. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis E-Book
Keragaman Rumah Adat Di Indonesia Pembelajaran IPS Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 1047-1056.
Putrislia, N. A., & Airlanda, G. S. (2021). Pengembangan E-Book Cerita Bergambar Proses Terjadinya
Hujan untuk Meningkatkan . Jurnal Basicedu, 2036-2044.
Romansyah, K. (2016). Pedoman Pemilihan dan Penyajian Bahan Ajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia dan
Sastra Indonesia. Jurnal Logika, 59-66.
Sari, N. K., Wiarta, I. W., & Wulandari, I. G. (2022). Bahan Ajar Digital Interaktif Berbasis Problem Based
Learning Materi Keragaman Budaya. Jurnal Penelitian dan Pengembangan, 127-136.
Selegi, S. F., Syaflin, S. L., & Pakpahan, P. I. (2022). Pengembangan E-Modul berbasis Flipbook Materi
Bumi dan Alam Semesta Pada pembelajaran IPA Kelas VI SDN Sukakrya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 440-453.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Susilawati, S. A., Musiyam, M., & Wardana, Z. A. (2021). Pengantar Pengembangan Bahan dan Media Ajar.
Surakarta: Muhammadiyah University Press.
Sutanto, S., Koto, I., & Winarni, E. W. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Discovery
Learning Dengan Augmented Reality Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Kapedas, 183-184.
Wangi, Y. P. (2023). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Edutainment Untuk Meningktakan Minat
Belajar IPAS Siswa Kelas V SD Negeri 67 Palembang. JEMS: Jurnal edukasi Matematika dan Sains, 1-11.
Wibisari, G. Z., & Mulyani, P. K. (2023). Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbasis E-Book Sebagai Media
Pembelajaran Kelas V Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 519.
Wijayanti, I. D., & Ekantini. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPAS MI/SD.
Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar , 2100-2112.
Wisnawa, K. (2020). Seni Musik Tradsi Nusantara. Bali: Nilacakra.
Wulandari, I., & Oktaviani, N. M. (2021). Validitas Bahan Ajar Kurikulum Pembelajaran Untuk Pendidikan
Guru Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 90-98.
Yuliana, Fatimah, S., & Barlian, I. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Digita Interaktif Dengan Pendekatan
Kontekstual Pada Mata Kuliah Teori Ekonomi Mikro. Jurnal Profit: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 36-46.
Yuliana, Fatimah, S., & Barlian, i. (2021). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR DIGITAL INTERAKTIF
DENGAN . Jurnal Profit: kajian , 36-46.