Penerapan Model Jigsaw Untuk Meningkatkan Keterampilan Gerak Tari Siswa di Sekolah Dasar

Authors

  • Dewi Indriyani Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia
  • Iis Nurasiah Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia, Indonesia
  • Irna Khaleda Nurmeta Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3666

Keywords:

Keywords: skills, dance movement, cooperative learning.

Abstract

This study aims to determine the improvement of students' dance movement skills in elementary school through the application of cooperative models. The research method used was Kemmis and Mc Taggart design class action research. The research was conducted at SD Negeri Datar Limus with the research subject being class II of SD Negeri Datar Limus. Data were collected through observation, tests, and documentation and then analyzed using descriptive statistical techniques. The results showed that there was an increase in students' dance movement skills as evidenced by students becoming more proficient in performing basic movements of the hands, feet, and head and coordinating the three basic movements.  The results of the student dance skills test showed that in the pre-cycle the average value obtained by students was 55.68 with classical completeness reaching 32%. Then in cycle I, the average value obtained was 65.72 with classical completeness reaching 52%. The average value obtained in cycle II was 80.12 with classical completeness reaching 80%.

References

Amir, A., & Zain, M. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar menggunakan Tipe Jigsaw pada Materi Jaringan Tumbuhan Siswa Kelas VIII SMPN 2 Pematang Karau dengan Media Leaflet. BIO-PEDAGOGI, 6(2), 25–28. https://doi.org/10.20961/bio-pedagogi.v6i2.20698

Aningsih, Y. F., Hilmiyati, F., & Meiliawati, F. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Gerak Tari Melalui Tarian Bentang Banten. Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 13(02), 167–180.

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v1i1.236

Iskandar, D., & Narsim. (2015). Penelitian Tindakan Kelas dan Publikasinya Untuk Kenaikan Pangkat dan Golongan Guru & Pedoman Penulisan PTK bagi Mahasiswa. Ihya Media.

Masitoh, I., Sutisnawati, A., & Maula, L. H. (2023). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Bahasa Indonesia di Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(3), 1.839-1.851. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5669

Masyitho, L. D., Fatih, M., & Alfi, C. (2024). Penerapan Permainan Tradisional Bakiak dan Gobak Sodor Untuk Menstimulasi Keterampilan Sosial Siswa. Jurnal Perseda : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 20–29.

Ni’mah, S. R., & Rochmania, D. D. (2024). Kepercayaan Diri Siswa Saat Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Seni Tari di SDN Mojowarno 1 Kabupaten Jombang. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 2(1), 14–17. https://doi.org/10.61722/jipm.v2i1.36

Oktaviani, Y., Yuliasma, Y., & Susmiarti, S. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif pada Pembelajaran Tari di Kelas VIII 5 SMPN 25 Padang. Jurnal Sendratasik, 8(3), 15–23. https://doi.org/10.24036/jsu.v7i3.103450

Prasetyaningsih, F. D. (2022). Pembelajaran Kooperatif Teknik STAD Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VI SDN Mojorejo 02 Kota Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH), 1(4), 1–20.

Pulu, F. B. K., Lola, T. K., Sawe, M. S., Ede, A. P., Jodo, D. J., Wea, Y. K., Dewi, Y. C., & Fono, Y. M. (2023). Penerapan Pendidikan Seni untuk Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik. Jurnal Citra Pendidikan Anak, 2(1), 121–128. https://doi.org/10.38048/jcpa.v2i1.1617

Sakti, S. A. (2019). Bahan Ajar Pengelolaan PAUD Nonformal. Universitas PGRI Yogyakarta.

Salim, Karo-karo, I. R., & Haidir. (2015). Penelitian Tindakan Kelas (Teori dan Aplikasi bagi Mahasiswa, Guru Mata Pelajaran Umum dan Pendidikan Agama Islam di Sekolah). Perdana Publishing.

Ubabuddin. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Edukatif, 5(1), 18–27.

Wahyuni, A. P., Anjani Purba, A. R., & Rangkuti, H. F. (2022). Peran Guru dalam Merencanakan Dan Melaksanakan Pembelajaran di MI Yayasan Perguruan Islam Al-Hasanah. Ibtida’iy : Jurnal Prodi PGMI, 7(1), 13–17. https://doi.org/10.31764/ibtidaiy.v7i1.10316

Wedi, N. N. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas Iv SD. Journal of Education Action Research, 6(4), 533–538. https://doi.org/10.23887/jear.v6i4.52107

Wicaksono, D., & Iswan. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Di Kelas IV Sekolah Dasar Muhammadiyah 12 Pamulang, Banten. Jurnal Ilmiah PGSD, 3(2), 111–126.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Yulisetyowati, A. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Sebagai Pendorong Kreativitas Anak Di Sanggar Tari Nitaswadiri Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 12(1).

Downloads

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles

Citation Check