Keefektifan Metode Bernyanyi Materi Bangun Ruang Terhadap Pemahaman Konsep di SD Negeri Kalicari 01

Authors

  • Hikmatun Nazilah Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Mei Fita Asri Untari Universitas PGRI Semarang, Indonesia, Indonesia
  • Ervina Eka Subekti Universitas PGRI Semarang, Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3771

Keywords:

Kesulitan Guru, Media Pembelajaran, Pembelajaran Matematika

Abstract

The background underlying this research is the lack of students' understanding in learning mathematics in class five classroom building material at the Kalicari 01 Semarang State Elementary School. This is because post-Covid pandemic learning, teachers still use the lecture method in teaching, students do not understand the learning material, so learning outcomes are low. The aim of this research is to determine the effectiveness of using the audio-visual singing method in building materials on the conceptual understanding of fifth grade students at the Kalicari 01 Semarang State Elementary School. This type of research uses quantitative, Pre Experimental design with the One-Group Pretest-Posttest Design type. The results of the final analysis which was carried out using the t-test showed that tcount > ttable, namely 12.063 > 2.056. The Classical learning completeness test obtained a result of 75%. So the conclusion is that Ho is rejected and Ha is accepted so that the singing method is effective in understanding the concepts of fifth grade students at Kalicari 01 Semarang State Elementary School.

References

Azizah, V., & Putrianingsih, S. (2021). Pengaruh Metode Bernyanyi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Pokok Keliling Persegi dan Persegi Panjang Siswa Kelas III MI Mujahidin Jati Mulyo Kepung. 7(2).

Damayani, A. T., & Cintang, N. (2018). Pembelajaran Bilangan Sekolah Dasar. Semarang: Universitas PGRI Semarang.

Damayanti, F., & Rufiana, I. S. (2020). Universitas Muhammadiyah Ponorogo http://studentjournal.umpo.ac.id/index.php/edupedia.

Meilina, S. N. U., Abdurrahman, M., & Sopian, A. (2020). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Penguasaan Huruf Mudhoro’ah Fi’il Mudhori Melalui Google Classroom. Retrieved September 5, 2024, from https://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Taqdir/article/view/6279

Muarifah, F., Saputro, B. A., & Widyaningrum, A. (2021). Keefektifan Metode Bernyanyi Berbantu Media Audio Visual pada Materi Bangun Datar terhadap Pemahaman Siswa Kelas IV SD N 1 Kebonsari. MAJALAH LONTAR, 33(3), 38–53.

Nomleni, F. T., & Manu, T. S. N. (2018). Pengembangan Media Audio Visual dan Alat Peraga dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), Article 3. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p219-230

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. FITRAH: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 56–67.

Rohani, R. (2019). Media pembelajaran (Diktat). Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. Sumatera Utara.

Rohma, J. M. (2021). Keefektifan Metode Mind Map Berbantu Media Konkret Pada Hasil Belajar Matematika Bangun Ruang Kelas VI SD Islam Diponegoro Mranggen. Majalah Ilmiah Lontar, 33(1), 15–29.

Setiyanto, R. B., & Subekti, E. E. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pemecahan Masalah Soal Matematik Pada Materi Volume Kubus dan Balok Kelas V SDN Kendalasem Demak. DWIJALOKA Jurnal Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2(4), 500–507.

SKB 4 Menteri Terbaru Atur Pembelajaran Tatap Muka Seratus Persen. (2022, May 11). Kementerian Pendidikan Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/05/skb-4-menteri-terbaru-atur-pembelajaran-tatap-muka-seratus-persen

Unaenah, E., & Sumantri, M. S. (2019). Analisis pemahaman konsep matematis siswa kelas 5 sekolah dasar pada materi pecahan. Jurnal Basicedu, 3(1), 106–111.

Utami, K. S. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA materi Daur Air Menggunakan Metode Bernyanyi Dengan Audio Visual Pada Siswa Kelas V MI Darul Falah Bakalrejo Kecamatan Susukan Kabupaten Semarang Tahun Pelajaran 2018/2019 [PhD Thesis, IAIN SALATIGA]. http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/5835/

Wardani, P. D. K., Nurtamam, M. E., & Rozie, F. (2021). Pengembangan Lagu Edukasi Matematika dalam Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Metode Edutainment di Kelas V SDN Keleyan 1 Socah. https://osf.io/preprints/aq9pd/

Zulfitria, Z. (2019). Upaya Meningkatkan Hafalan Perkalian Matematika Dengan Menggunakan Metode Bernyanyi Pada Siswa Kelas 2 SD Di Muhammadiyah 12 Pamulang Banten. Instruksional, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.24853/instruksional.1.1.17-24

Downloads

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles

Citation Check