Implementasi Penguatan Karakter Profil Pelajar Pancasila untuk Meningkatkan Karakter Gotong Royong SDN 2 Kerso
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3831Keywords:
Character Education,, Mutual Cooperation, Pancasila's Student ProfileAbstract
Character education is very important for the development of students. This study aims to examine the implementation of strengthening the character of the Pancasila Student Profile to enhance the spirit of mutual cooperation at SDN 2 Kerso. The method used is a descriptive qualitative approach with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. Observations are conducted to monitor the mutual cooperation behavior of fifth grade students, while interviews with teachers aim to gather more detailed information about existing issues. The observation results indicate that instilling mutual cooperation values can be achieved through daily schedule programs, class picket activities, group assignments, as well as educational content and rewards. This strategy aims to motivate students to apply mutual cooperation behavior. Learning themes that support the strengthening of mutual cooperation character include subjects such as Civic Education, Indonesian Language, Arts and Culture, Mathematics, Social Studies, and Physical Education.
Keywords: Character Education, Mutual Cooperation, Pancasila Student Profile
References
Anjarwati, W. 2018. Pudarnya Sikap Gotong Royong di Masa Modern Ditinjau Dari Ir.Soekarno. Jurnal Pendidikan, 4-5.
Aviani, R. R. 2020. Pengaruh Modernisasi Terhadap Semangat Nasionalisme Dan Gotong Royong Pada Generasi Muda. Artikel, 4-8.
Bintari, N. P., & Cecep, D. 2016. Peran Pemuda Sebagai Penerus Tradisi Sambatan Dalam Rangka Pembentukan Karakter Gotong royong. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 75.
Danial. 2014. Jejak Kepemimpinan Yang Semakin Memudar. Artikel Etnohistori, 1.
Hakim, F. (2024). Analisis Perubahan Sosial Dan Budaya Masyarakat Pegunungan Sebagai Dampak Dari Globalisasi. Madani: Journal of Social Sciences and Social Science Education, 2(1), 60-74.
Hanafi. 2016, Mei Kamis. tentang gotong royong. Dipetik Juni Minggu, 2020, dari http://majalah1000guru.net/2016/05/budaya-gotong-royongglobalisasi/: www.majalah1000guru.net
Kemendikbud, T. P. 2017. Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Konsep dan Penguatan Pendidikan Karakter, 3.
Kharisma, M. E., Faridi, F., & Yusuf, Z. (2023). Penanaman karakter gotong royong berbasis p5 di smp muhammadiyah 8 batu. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(2), 1152-1161.
Khotimah, N. D. 2019. Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) melalui kegiatan 5s Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 30.
Kristanto, B. 2016. Penanaman karakter gotong royong siswa melalui pembelajaran collaborative learning pada siswa sekolah dasar. Jurnal PGSD FIP, 6.
Lexy, M. 2016. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
M, S., & Siti, H. 2019. Strategi Guru Dalam Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Bagi Siswa. Jurnal Penelitian Keislaman, 58-63.
Maulana, M. (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Implementasi Pembelajaran Manajemen Pendidikan Karakter. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(2), 198-210.
Nunzairina. 2018. Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Upaya Sekolah di SDIT ALHijrah 2 Laut Dendang. skripsi, 1.
Okpatrioka, O., & Zhafirah, N. (2023). Inovasi Penanaman Karakter Gotong Royong Berbasis Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Jenjang Sekolah Dasar. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 1(3), 105-118.
Puspita, C. R. 2020. Internalisasi Nilai Nilai Karakter Gotong Royong Dalam Pembelajaran Tematik di Kelas 2 SD Tarbiyatul Islam Kertosari Ponorogo. Skripsi, 50.
Riyadi, F. S., Nuroso, H., Handayani, R. S., & Saputra, B. A. (2024). Penerapan nilai gotong royong berbasis Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) pada jenjang sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(2), 697-709.
Rosyada, D. 2014. Pendidikan Multikulturalisme di Indonesia. Artikel, 1.
Saputra, N. D., Puspa, D., & Osa, J. 2019. Penanaman Nilai-Nilai Karakter Dalam Budaya Sekolah Berbasis Budaya Lokal di SDN Mardiharjo Kabupaten Musi rawas. Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 6.
Setiawan, D. O. 2016. Peningkatan Karakter Gotong Royong Melalui Pelaksanaan Pembelajaran PKn Dengan Model Cooperative Learning Tipe Jigsaw Untuk Siswa Kelas Ii Di SDN Nanggulan. Skripsi, 3.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Yasir, A., & Kurniawan, R. A. (2018). Peran Guru Dalam Menumbuhkan Sikap Gotong Royong Bagi Siswa dI Sekolah Dasar. Artikel, 5.