Implementasi Penguatan Karakter Profil Pelajar Pancasila Untuk Meningkatkan Karakter Gotong Royong di SDN 2 Kerso

Authors

  • Eka Satria Pandu Kusuma Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara, Indonesia
  • Muh Muhaimin Universitas Islam Nahdlatu Ulama Jepara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3831

Keywords:

Character Education,, Mutual Cooperation, Pancasila's Student Profile

Abstract

Character education is very important in the growth and development of students. The aim of this research is to determine the implementation of strengthening the character of the Pancasila student profile to improve the character of mutual cooperation at SDN 2 Kerso and to describe the forms of mutual cooperation behavior and educators' strategies in maintaining and improving the mutual cooperation character of students. This research was conducted using a qualitative descriptive approach. This research uses observation and interview data collection techniques. This observation technique was used to obtain data directly on the mutual cooperation behavior of grade 5 students at SDN 2 Kerso. The interview technique was carried out by researchers on grade 5 teachers at SDN 2 Kerso with the aim of obtaining general field data and then narrowing down and giving more detail to the problems they wanted to ask about according to the design created. The results of observations of instilling the value of mutual cooperation in children in small matters can be done through a program to make a schedule or habituation every day. Through class picket activities and group assignments and through learning substances and giving awards. The benefit of the strategy carried out is to provide motivation in implementing mutual cooperation behavior. For learning themes or topics that are a means of cultivating and improving students' mutual cooperation character, such as providing learning substance in the subjects of Civics, Indonesian, SBdP, Mathematics, Social Sciences, and PJOK.

Keywords: Character Education, Mutual Cooperation, Pancasila Student Profile

References

Anjarwati, W. 2018. Pudarnya Sikap Gotong Royong di Masa Modern Dtinjau Dari Ir.Soekarno. Jurnal Pendidikan , 4-5.

Aviani, R. R. 2020. Pengaruh Modernisasi Terhadap Semangat Nasionalisme Daan Gotong Royong Pada Generasi Muda. Artikel , 4-8.

Bintari, N. P., & Cecep, D. 2016. Peran Pemuda Sebagai Penerus Tradisi Sambatan Dalam Rangka Pembentukan Karakter Gotong royong. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial , 75.

Danial. 2014. Jejak Kepemimpinan Yang Makin Memudar . Artikel Etnohistori , 1.

Farida, H., & Sischa, R. 2010. Implementasi Pembelajaran Multikulural di Sekolah Dasar Provinsi Daerah Yogyakarta. Artikel , 1.

Hanafi. 2016, Mei Kamis. tentang gotong royong. Dipetik Juni Minggu, 2020, dari http://majalah1000guru.net/2016/05/budaya-gotong-royongglobalisasi/: www.majalah1000guru.net

Kemendikbud, T. P. 2017. Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Konsep dan Penguatan Pendidikan Karakter , 3.

Khan, Y. 2010. Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri. Yogyakarta: Pelangi Publishing.

Khotimah, N. D. 2019. Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) melalui kegiatan 5s Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmian Kependidikan , 30.

Kristanto, B. 2016. Penanaman karakter gotong royong siswa melalui pembelajaran collaborative learning pada siswa sekolah dasar. Jurnal PGSD FIP , 6..

Lexy, M. 2016. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

M, S., & Siti, H. 2019. Strategi Guru Dalam Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Bagi Siswa. Jurnal Penelitian Keislaman , 58-63

Muslich, M. 2011. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multi Deminsional. Jakarta: Bumi Aksara.

Nunzairina. 2018. Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Upaya Sekolah di SD IT ALHijrah 2 Laut Dendang. skripsi , 1.

Puspita, C. R. 2020. Internalisasi Nilainilai Karakter Gotong Royong Dalam Pembelajaran Tematik di Kelas 2 SD Tarbiyatul Islam Kertosari Ponorogo. Skripsi , 50.

Rosyada, D. 2014. Pendidikan Multikulturalisme di Indonesia. Artikel , 1.

Saputra, N. D., Puspa, D., & Osa, J. 2019. Penanaman Nilai-Nilai Karakter Dalam Budaya Sekolah Berbasis Budaya Lokal di SDN Mardiharjo Kabupaten Musi rawas . Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar , 6.

Sardiman. 2010, Agustus Senin. 1. Dipetik Juni Senin, 2020, dari http://www.uny.ac.id/berita/pen didikan-karakter-mengajarkannilai-nilai-keutamaan-dan-nilainilai-keindonesiaan: http://www.uny.ac.id

Satriawan, A. H. 2010. Penerapan Gaya Mengajar Guru Dengan Memanfaatkan Media Visual Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Teori Pemesinan Siswa Kelas Xi Kompetensi Keahlian Teknik Pemesinan Smk Bhineka Karya Surakarta Tahun Pelajaran 2009/2010. Skripsi , 28-29.

Setiawan, D. O. 2016. Peningkatan Karakter Gotong Royong Melalui Pelaksanaan Pembelajaran PKn Dengan Model Cooperative Lerning Tipe Jigsaw Untuk Siswa Kelas Ii Di SDN Nanggulan. Skripsi , 3.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Yasir, A., & Kurniawan, R. A. (2018). Peran Guru Dalam Menumbuhkan Sikap Gotong Royong Bagi Siswa dI Sekolah Dasar. Artikel , 5.

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles

Citation Check