Penerapan Metode Pendekatan Berdiferensiasi Menggunakan Aplikasi Kahoot pada Mata Pelajaran IPAS

Authors

  • Wisnu Mukti Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdasmatappa.v7i3.3833

Abstract

Education today faces significant challenges in presenting relevant and engaging material to students with diverse backgrounds and needs. Differentiated instruction is a teaching strategy that tailors learning experiences to meet the unique needs of each student. Kahoot is an interactive platform that supports differentiated instruction by providing tools that allow teachers to create engaging and adaptive learning experiences. This study aims to investigate the impact of applying differentiated instruction methods using Kahoot in Social Studies subjects on students' motivation and learning outcomes. The research method used is qualitative descriptive. The subjects of this study are 28 fourth-grade students from SD Palebon 01. The results indicate that the majority of students showed high to very high motivation after participating in the learning activities using Kahoot. Only a small number of students had low motivation, and no students were classified in the very low motivation category. Overall, students' learning outcomes were very positive, with all students falling into the Good or Very Good categories.

References

Almujab, S. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi: Pendekatan Efektif Dalam Menjawab Kebutuhan Diversitas Siswa. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi & Ilmu Ekonomi, 8(1), 2284–2549.

Azahrah, F. R., Afrinaldi, R., & Fahrudin. (2021). Keterlaksanaan Pembelajaran Bola Voli Secara Daring Pada SMA Kelas X Se- Kecamatan Majalaya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4), 531–538. Retrieved from http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/23921

Azhar, M., & Wahyudi, H. (2024). Motivasi Belajar: Kunci Pengembangan Karakter dan Keterampilan Siswa. Uluwwul Himmah Educational Research Journal, 1(1), 1–15.

Azmi, C. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Tema Perkembangan Teknologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 8(1), 263–284.

Dewimarni, S., Ulhusna, M., & Marhayati, L. (2022). Penerapan Aplikasi Kahoot pada Mata Pelajaran Matematika untuk Meningkatkan Motivasi dan Minat Belajar Siswa Dikelas VII SMP Negeri 38 Padang. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(8), 1935–1940.

Dhera, M. M., Ti’a, E., Lawe, Y. U., & Sego, M. I. S. (2024). Analisis Kebutuhan Siswa serta Kesiapan Belajar Siswa Melalui Pendekatan Berdiferensiasi dalam Pembelajaran pada Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(4), 9.

Dzarna, D., Laeli, A. F., & Eurika, N. (2024). Pemetaan Kegiatan Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Di Kelas Oleh Guru SMA. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 5(3), 2944–2951.

Hadi, D., Sari, D. M., Priyantoro, D. E., Latifah, N., & Ilham, I. (2023). Menigkatkan religiusitas siswa sekolah menengah pertama melalui aplikasi Kahoot dalam pembelajaran bahasa Inggris. Attractive: Innovative Education Journal, 5(2), 433–442. CV. Creative Tugu Pena.

Husaeni, A. F., Juliejantiningsih, Y., & Hidayat, R. (2023). Survey Tingkat Motivasi Belajar Siswa Kelas XI SMK. Educatio, 18(1), 102–109.

Inayah, N., Triana, L., & Retnoningrum, D. (2023). Pendekatan culturally responsive teaching menggunakan media game Kahoot pada pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Literasi Dan Pedagogi (Srada) (pp. 24–31). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Pancasakti Tegal.

Krulatz, A., & Christison, M. (2023). Multilingual Approach to Diversity in Education (MADE): A Methodology for Linguistically and Culturally Diverse Classrooms. Palgrave Macmillan.

Mukromin, A. M., Kusumaningsih, W., & Suherni, S. (2024). Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Kemampuan Kolaboratif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(2), 1485–1499.

Rukmana, R., Wakhyudin, H., Nuruliarsih, N., & Azizah, M. (2024). Memperkuat Literasi Teknologi melalui Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Media Kahoot di Kelas V Sekolah Dasar. Madaniya, 5(3), 790–796.

Saleh, F. I. S., Faradita, M. N., & Martati, B. (2024). Analisis Penerapan Aplikasi Kahoot sebagai Media Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka Dijenjang SD dalam Mata Pelajaran IPAS. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 5595–5609.

Sari, R. K., & Nurani, S. (2021). Quizizz Atau Kahoot, Gamifikasi Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 1(3), 78–86.

Tika, C. D. S. (2023). Analisis Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Media Pembelajaran Kahoot Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Siswa Kelas 4 Di SD Negeri 1 Moyoketen Tulungagung. Jotika Journal in Education, 3(1), 1–15.

Wahyudi, S. A., Siddik, M., & Suhartini, E. (2023). Analisis Pembelajaran IPAS dengan Penerapan Pendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(4), 1105–1113.

Waruwu, E. W., & Bilo, D. T. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Belajar: Strategi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pendidikan Agama Kristen. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat, 2(2), 254–268.

Zulkarnain, M. A. R., Azzahra, S. A., & Anbiya, B. F. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dan Implikasinya Untuk Menciptakan Pembelajaran Yang Inklusi Di Setiap Jenjang Pendidikan. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 3(1).

Published

2024-09-30

Issue

Section

Articles

Citation Check