MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN POWTOON
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v5i2.1097Keywords:
Media Pembelajaran Matematika, Powtoon Hasil, BelajarAbstract
Penelitian bermaksud untuk mengembangkan suatu media pembelajaran matematika dengan powtoon dalam meningkatkan hasil belajar  yang valid, layak, dan efektif. Pengembangan penelitian tersebut menerapkan metode Thiagarajan dengan model 4D (define, design, development, serta dissemination). Pelaksanaan penelitian berlokasi di SMK Cendikia Madinah Dampit Kabupaten Malang pada kelas XII Teknik Komputer dan Jaringan sebagai subjek uji kelompok kecil sebanyak 6 orang peserta didik serta pada kelas XII Multimedia sebagai subjek uji coba kelompok besar yang berjumlah 17 peserta didik. Teknik analisis pada data dilakukan dengan cara teknik menganalisis deskriptif kuantitatif serta kualitatif. Keberhasilan penelitian menampakkan tingkat kevalidan mendapat 83,33% ahli media, 70% ahli materi serta 81,66% ahli pembelajaran. Persentase tersebut menunjukkan bahwa media valid diterapkan pada proses belajar mengajar. Tingkat kelayakan mendapatkan 74,58% uji kelompok kecil serta 85,31% pengujian pada kelompok besar. Keberhasilan angket menunjukkan kategori layak dimanfaatkan dalam proses belajar mengajar. Tingkat keefektifan mendapat 64,16% pengujian pada kelompok kecil serta 85,17% pengujian pada kelompok besar dengan dikategorikan efektif dimanfaatkan pada proses belajar. Berdasarkan hasil pengembangan penelitian tersebut ditarik simpulan yakni media pembelajaran matematika menggunakan powtoon dapat dimanfaatkan dalam proses belajar mengajar dikarenakan mencapai kategori valid, layak serta efektif.References
Aditya, P. T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web pada Materi Lingkaran Bagi Peserta Didik Kelas VIII. Jurnal Matematika Statistika & Komputasi , 15 (1), 64-74.
Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs Pekauman Di Bondowoso Dengan Model Addie Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. Jurnal Edukasi , 1 (1), 19-23.
Andrianti, Y., Susanti, R., & Hudaidah. (2016). Pengembangan Media Powtoon Berbasis Audio Visual Pada Pembelajaran Sejarah. Jurnal Criksetra , 5 (9), 58-68.
Anjarsari, E., Ferisdianto, D. D., & Asadullah, A. W. (2020). Pengembangan Media Audiovisual Powtoon pada Pembelajaran Matematika untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika , 5 (2), 40-50.
Basriyah, K., & Sulisworo, D. (2018). Pengembangan Video Animasi Berbasis Powtoon Untuk Model Pembelajaran Flipeed Classroom Pada Materi Termodinamika. Seminar Nasional Edusaintek , 152-156.
Ernawati, I., & Sukardiyono, T. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Adminitrasi Server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education) , 2 (2), 205-210.
Johari, A., Hasan, S., & Rakhman, M. (2014). Penerapan Media Video Dan Animasi Pada Materi Memvakum Dan Mengisi Refrigeran Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Of Mechanical Engineering Education , 1 (1), 8-15.
Juliana, Erviyenni, & Rini. (2011). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powtoon Pada Pokok Bahasan Struktur Atom Di Kelas X SMA/Sederajat. Jurnal Pendidikan Kimia , 2 (2), 1-10.
Karina, D., Yulita, I., & Ramdhani, E. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Kimia (ULTAKIM) Berbasis Kemaritiman Pada Materi Hakikat Ilmu Kimia. Jurnal Zarah , 7 (1), 13-16.
Korniawati, A., Kusumo, E., & Susilaningsih, E. (2016). Validitas Chemistry Handout Sebagai Inivasi Bahan Ajar Stoikiometri Berstrategi PBS Bervisi Sets. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia , 10 (1), 1629-1640.
Marsitin, R. (2017). Koneksi Matematis dan Berpikir Kreatif dalam Pembelajaran Matematika dengan Teori APOS. Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam , 5 (1), 87-100.
Muna, H., Nizaruddin, & Yanuar Murtianto Hery. (2017). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbantuan Macromedia Flash 8 Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Materi Program Linier Kelas XI. Aksioma , 8 (2), 9-18.
Musanna, Al. (2017). Rasionalitas Revitalisasi Praksis Pendidikan Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan , 2 (1), 117-133.
Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan , 1 (1), 24-44.
Osin, A. E., Sesanti, N. R., & Marsitin, R. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Discovery Learning pada Materi Aritmetika Sosial. Seminar Nasional FST 2019, Universitas Kanjuruhan Malang , 2, 8-18.
Pangestu, M. D., & Wafa, A. A. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Powtoon Pada Mata Pelajaran Ekonomi Pokok Bahasan Kebijakan Moneter Untuk Siswa Kelas XI IPS Di SMA Negeri 1 Singosari. Jurnal Pendidikan Ekonomi , 11 (1), 71-79.
Sukiyasa, K., & Sukoco. (2013). Pengaruh Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa Materi Sistem Kelistrikan Otomotif. Jurnal Pendidikan Vokasi , 3 (1), 126-137.
Suryandari, Sunarno, W., & Suparmi. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Video Dokumenter Berbasis Inkuiri Terbimbing Berorientasi Pada Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Inkuiri , 5 (1), 85-94.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Â
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.Â
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika on distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for own purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by other authors, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such extent as legally permissible, the author waives his or her right to collect royalties relative to the article in respect of any use of the article by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.