IDENTIFIKASI KESALAHAN PESERTA DIDIK DALAM MENYELESAIKAN SOAL TENTANG FUNGSI KOMPOSISI DITINJAU DARI TEORI WATSON

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31100/histogram.v7i1.2661

Keywords:

identification errors, Watson’s theory, compositional function

Abstract

This study aimed to describe the results of identification errors made by students in solving compositional  function problems in terms of Watson's theory. The method used in this research was descriptive  qualitative with the research subjects being six students of class XI MIPA 2 SMA Negeri 1 Tengaran. All  the six subjects have three categories, namely high, medium, and low mathematical ability. Error analysis  data for solving compositional function problems were obtained from tests and interviews. The instrument  used was a test in the form of an essay consisting of 4 questions regarding the function of composition.  The result of the study showed that the subject still experienced difficulties in the compositional function  material so that errors occurred in solving compositional function problems. Factors causing the subject  made mistakes because the subject did not repeat the compositional function material so that the subject  could not master the concept and was wrong in applying the formula to solve problems in the form of  compositional functions. 

References

Anjeli, R. Irwan.(2019). Analisis Kesalahan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Kriteria Watson. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika, 8(1), 103-109.

Anggito,A. & Setiawan,J. (2018).Metodologi Penelitian Kualitatif. Kab. Sukabumi, Jawa Barat.

Adinawan, M. C. 2016. Matematika untuk SMP/MTs Kelas VIII Semester 1. Jakarta:Erlangga.

Aisyah, F. N. K., Hariyani, S., & Dinullah, R. N. I. (2019). Analisis kesalahan penyelesaiansoal cerita berdasarkan kriteria watson. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 4(1),11-22

Dewi, M. A. K., Trapsilasiwi, D., & Yudianto, E. (2019). Kesalahan peserta didikdalam menyelesaikan soal Sistem Persamaan Linier Dua Variabel berdasarkan kriteria Watson ditinjau dari kemampuan matematika dan gender. KadikmA, 10(1), 56-67.

Fitria, T. N. (2013). Analisis kesalahan peserta didikdalam menyelesaikan soal cerita berbahasa inggris pada materi persamaan dan pertidaksamaan linear satu variabel. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1).

Firmawati, Ita (2013). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Tengaran Kab. Semarang dalam Menyelesaikan Soal Mencari Luas Permukaan Prisma.

Fermansyah, Dodi.2005. Maematika Program Ilmu Alam.Bandung:CV Regina Mousa, Madi.2005

Jefrizal, J., Kartini, K., & Noviarni, N. (2021). Analisis Kesalahan Konseptual, Prosedural, dan Teknis Peserta didikpada Materi Aritmatika Sosial. Suska Journal of Mathematics Education, 7(2), 105-112.

Kartikasari, R., & Masduki, S. S. (2017). Analisis Kesulitan Peserta didikDalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Peserta didikSmp (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Kolins, A. Y., Wahyuningsih, W., Safrudin, N., & Rusdin, M. E. (2020). Analisis kesalahan peserta didik dalam menyelesaikan soal matematika pada fungsi komposisi dan fungsi invers. AlphaMath: Journal of Mathematics Education, 6(2), 86-95.

Moleong, Lexy J. (2007) : Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.Bandung. Mafruhah, L., & Muchyidin, A. (2020). Analisis kesalahan peserta didikdalam menyelesaikan

ISSN: 2549-6700 (print), ISSN 2549-6719 (online)

soal cerita matematika berdasarkan kriteria Watson. PYTHAGORAS, 15(1).

Matematika.Bandung: CV Regina Kanginan, Marthen.2006. Cerdas Belajar Matematika. Jakarta: PT. Granfindo Media Pratama. Page 21

Ningsih, N., Hariyani, S., & Fayeldi, T. (2019). Analisis kesalahan peserta didikdalam menyelesaikan soal lingkaran berdasarkan kategori watson. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 187-200.

PERMENDIKBUD RI Nomor 37 Tahun 2018 Tentang Perubahan Atas PERMENDIKBUD Nomor 24 Tahun 2016 Tentang KI & KD Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar dan Menegah.

Sudrajat, Ahmad. 2010. Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik dan Model Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Susanto, S., Guswanto, E., & Trapsilasiwi, D. (2018). Analisis Kesalahan Peserta didikDalam Menyelesaikan Permasalahan Identitas Trigonometri Berdasarkan Kriteria Watson Ditinjau Dari Gaya Belajar. KadikmA, 9(1), 165-173.

Soedjadi, Kiat Pendidikan Metematika di Indonesia, (Jakarta: Dirjen Perguruan Tinggi Depdiknas, 2000), hal 11.

Downloads

Published

2023-03-31

Issue

Section

Articles