PENGEMBANGAN TASK-DESIGN PADA MATA KULIAH ESENSI MATEMATIKA

Authors

  • Tanti Listiani

DOI:

https://doi.org/10.31100/histogram.v4i1.517

Keywords:

Task Design, Esensi Matematika, Pengembangan

Abstract

Esensi Matematika merupakan mata kuliah yang diberikan kepada seluruh mahasiswa fakultas ilmu pendidikan di Universitas Pelita Harapan. Mata kuliah ini biasanya diberikan kepada mahasiswa pada tahun pertama memasuki perkuliahan. Tidak seperti matematika di SMA yang berfokuskan pada content atau isi materi pelajaran saja maka pada matakuliah ini kita dapat melihat keunikan serta keagungan Tuhan mengenai karya-karyaNya di dalam matematika. Permasalahan yang seringkali dihadapi oleh mahasiswa yang sudah mengambil matakuliah ini adalah mahasiswa mengaku belum terbiasa dengan materinya. Hal ini yang mengakibatkan nilai UTS nya menjadi rendah. Pada penelitian ini digunakan design penelitian menggunakan Task Design dengan menggunakan kerangka metodologi penelitian Didactic Engineering (DE). Pemilihan design penelitian ini adalah karena esensi matematika tidak hanya menekankan content pembelajaran saja. Maka dari itu, diperlukan suatu design pembelajaran yang didalamnya mencakup soal-soal, tugas-tugas serta materi-materi di dalamnya yang dapat juga mengukur kemampuan pemahaman mahasiswa FIP dalam belajar esensi matematika. Dengan design pembelajaran yang ada, dosen sebagai pengajar dapat memiliki suatu rangkaian pembelajaran yang bermakna selain itu juga mampu membantu mahasiswa dalam mengatasi hasil pembelajaran menjadi lebih baik lagi. Design dalam penelitian ini belum terlaksana sepenuhnya, maka dapat menjadi saran untuk penelitian selanjutnya untuk dapat melengkapinya.

ABSTRACT

Mathematics essence is a course given to all of Teachers College students at UPH. This course is usually given to students in the first year of entering the College. Students problem who have taken this course is the low score of the middle test. The purpose of this article is to describe task design development which used to solve the student learning difficulties in learning mathematics essence. This study used a research design-Task Design within the framework of the Didactic Engineering (DE) research methodology. The selection of this research design is because the mathematics essence is a subject that can invite students to be able to see the beauty of God's creation. Therefore, we need a learning design that includes questions, assignments, and materials which can measure students' understanding ability. The sampling technique is done purposively, namely students who get the essence of mathematics courses. With the existing learning design, lecturers as facilitators can have a meaningful learning sequence while also being able to assist students in overcoming learning outcomes for the better. The results show that task design needs to be developed by referring to learning modules, assignments, practice questions that need to integrate for daily life and to applicate in the middle test using Moodle.


Author Biography

Tanti Listiani

Mathematics Education

References

Artigue, M., & Mariotti, M. A. (2014). Networking theoretical frames: The ReMath enterprise. Educational Studies in Mathematics., 85, 329-355. https://doi.org/10.1007/s10649-013-9522-2

Brousseau, G. (2002). Theory of Didactical Situations in Mathematics (nineteenth ed.). New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow: Kluwer Academic Publishers.

Clements, D. H., & Sarama, J. (2004). Learning Trajectories in Mathematics Education. Mathematical Thinking and Learning, 6(2). https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0602_1

Evayanti, Maya. (2018). Desain Didaktis Konsep Garis dan Sudut Berdasarkan Realistic Mathematics Education (RME) pada Pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Pertama (SMP). Universitas Pendidikan Indonesia.

Grevholm, B., Milman, R., & Clarke, B. (2008). Function, Form and Focus: The Role Of Tasks In Elementary Mathematics Teacher Education. In B. Clarke, B. Grevholm, & R. Millman (Eds), NY: Springer, Tasks in Primary Mathematics Teacher Education (pp. 1-5).

I Kadek dan I Dewa. (2014). E-Learning Berbasis Moodle. Yogyakarta. Graha Ilmu.

Indira, T., Somakim, S., & Susanty, E. (2018). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. HISTOGRAM: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2). https://doi.org/10.31100/histogram.v1i2.25

Leung, A., & Bolite-Frant, J. (2015). Designing mathematics tasks: The role of tools. In New ICMI Study Series. https://doi.org/10.1007/978-3-319-09629-2_6

Marikar, F., dan Jayarathne, N. (2016). Effectiveness of Moodle in Education System in Sri Lanka University. I, J Modern Education and Computer Science Modern Education and Computer Science, Vol 2 (2), 54-58. https://doi.org/10.5815/ijmecs.2016.02.07

Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., & Baki, M. (2013). The effectiveness of online and blended learning: A meta-analysis of the empirical literature. Teachers College Record, 115(030303),1-47

Nickel, James. (2001). Mathematics is God silent?. Ross House Book: Vallecito California.

Nurhikmayati, I. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa pada Matakuliah Matematika Dasar. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics),2(1). http://jurnal.unma.ac.id/index.php/th/article/view/576/542

Pratiwi, V.U., Nurnaningsih, Setiyono, M.S. (2017). Penggunaan Modul Bahasa Inggris untuk Mengajar Mahasiswa PGSD. Prosiding Seminar Nasional Publikasi Hasil-Hasil Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, Universitas Muhamadiyah Semarang, 405-410.

Soeprianto, H. (2009). Penerapan Pembelajaran Nilai-Nilai yang Terintegrasi dalam Mata Pelajaran Matematika, Jurnal Educatio, Vol 4.No.2 29-37. http://www.e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/edc/article/view/42

Simon, M. A. (1995). Reconstructing Mathematics Pedagogy from a Constructivist Perspective. Journal for Research in Mathematics Education, 26(2)

https://doi.org/10.2307/749205

Simon, M. A., & Tzur, R. (2004). Explicating the Role of Mathematical Tasks in Conceptual Learning: An Elaboration of the Hypothetical Learning Trajectory. Mathematical Thinking and Learning, 6(2). https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0602_2

Smith, B. (2016). Biblical Integration: Pitfalls and Promise. Bjupress, 1-7. https://www.bjupress.com/images/pdfs/bible-integration.pdf

Thurlow, M., Lazarus, S. S., Albus, D., & Hodgson, J. (2010). Computer-based Testing : Practices and Considerations. Practices and Consideration. Synthesis Report, 78: 1-4

Watson, A., & Sullivan, P. (2008). Teachers learning about tasks and lessons. In D. Tirosh, & T. Wood (Eds.), Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers: The international handbook of mathematics teacher education, tools and processes in mathematics teacher education (pp. 109-134).

Widyastuti, Wijaya, A.P, Rumite, W., Marpaung, R.R. (2018). Minat Siswa Terhadap Matematika dan Hubungannya dengan Metode Pembelajaran dan Efikasi Diri. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 13, No. 1, 83-100.

DOI: 10.22342/jpm.13.1.6750.83-100

Downloads

Published

2020-08-31

Issue

Section

Articles

Citation Check