PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN POWERPOINT MELALUI METODE DISCOVERY TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MAHASISWA

Authors

  • Rahma Hidayati Darwis

DOI:

https://doi.org/10.31100/histogram.v4i2.780

Keywords:

Problem Solving, Media, Discovery Method

Abstract

This type of research is a pseudo-exprimen that aims to know the influence of the application of powerpoint learning media through guided discovery methods to student problem solving skills. It says pseudo-excrement because not all variables that can affect a student's problem solving skills can be controlled. Variables that are manipulated are only free variables that are learning by using powerpoint learning media through discovery methods and the bound variable is the problem solving ability of students of Inferential Statistics Courses. Through the analysis stage obtained a conclusion that the use of powerpoint media through the approach of learning discovery makes students more active in the learning process so as to provide stimulation to the thinking ability of students. In addition, through the activities carried out such as making observations and comparisons with several problems relevant to the material, obtaining guidance in making patterns as embryos of the meaning of concepts, being actively involved in discussions, there were significant positive changes to the problem-solving abilities of participants. Educate

References

Al-Khalili, A. (2005). Mengembangkan kreativitas anak. Jakarta: Pustaka AL Kautsar.

Anugraheni, I. (2017). Analisa faktor-faktor yang mempengaruhi proses belajar guru-guru sekolah dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 205-212.

Anugraheni, I. (2017). Penggunaan portofolio dalam perkuliahan penilaian pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 3(1), 246-258.

Arikunto, S. (2008). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Darmadi. (2017). Pengembangan model dan metode pembelajaran dalam dinamika belajar siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran matematika dengan model penemuan terbimbing untuk meningkatkan kemampuan representasi dan pemecahan masalah matematis siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13 (2).

Gina Rosarina, dkk (2016). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal Pena Ilmiah Vol 1 No.1

Hanifah, U., & Wasitohadi. (2017). Perbedaan efektivitas antara penerapan model pembelajaran discovery dan inquiry ditinjau dari hasil belajar IPA siswa. Jurnal Mitra Pendidikan, 1(2), 92-104.

Indriasih, A. (2015). Pemanfaatan alat permainan edukatif ular tangga dalam penerapan pembelajaran tematik di kelas III SD. Jurnal Pendidikan, 16(2), 127-137

Kebudayaan, K. P. D. (2013). Model Pembelajaran Penemuan (discovery learning).

Muhamad, N. (2017). Pengaruh Metode Discovery learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Siswa. Jurnal Pendidikan UNIGA, 10 (1), 9-22.

Nabila Yuliana (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan pembelajaran

Nichen Irma Cintia, Firosalia Kristin & Indri Anugraheni, (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Hasil Belajar Siswa

Pembelajaran Matematika. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 41 (1).

Putrayasa, I., Syahruddin, H. & Margunayasa, I. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa, II(1), hlm 1-11.

Sanjaya, Wina. (2009). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: Kencana. Sa’ud, Udin. (2011). Inovasi pendidikan. Bandung: ALFABETA

Downloads

Published

2021-01-03

Issue

Section

Articles