PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MACROMEDIA FLASH MATERI SEGITIGA PADA SISWA SMP KELAS VII
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v5i2.984Keywords:
Media Pembelajaran, Macromedia Flash, Segitiga.Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pengembangan media pembelajaran Macromedia Flash materi segitiga, dengan menghasilkan media pembelajaran Macromedia Flash yang valid, praktis dan efektif materi segitiga pada siswa SMP kelas VII. Jenis penelitian adalah penelitian dan pengembangan menggunakan model ADDIE. Instrumen pengumpulan data menggunakan lembar validasi ahli, angket respon siswa dan guru, serta soal tes. Proses pengembangan media pembelajaran macromedia flash dengan model pengembangan ADDIE yang telah dilewati antara lain: 1) tahapan analisis, 2) tahapan desain, 3) tahapan pengembangan, 4) tahapan implementasi dan 5) tahapan evaluasi. Hasil yang diperoleh menunjukkan bahwa media pembelajaran macromedia flash dinyatakan valid diperoleh dari lembar validasi media dengan skor 4,28 berada pada kategori sangat valid. Media pembelajaran macromedia flash dikatakan praktis diperoleh dari angket respon siswa dan guru dengan skor 4,55 dan 4,40 berada pada kategori sangat baik. Media pembelajaran macromedia flash dengan kriteria efektif dari hasil tes dengan skor 77,78 % berada pada kategori baik. Hasil proses pengembangan menunjukkan media pembelajaran macromedia flash valid, prkatis dan efektif untuk digunakan dalam pembelajaran di sekolah.References
Arsyad, A. (2002) Media Pembelajaran. 1st edn. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada. Fero, D. (2011) (2011) Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Macromedia
Flash 8 Mata Pelajaran TK Pokok Bahasan Fungsi Dan Proses Kerja Peralatan TK Di SMAN 2 Banguntapan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Gusman, F. J. & Suddin, S. (2020) „Prosiding LKTI UNIMOR 2019‟, (August 2019), pp.
–51.
Hamalik, O. (2002) Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Al Gesindo.
Herawati, E. (2017) „Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Kartu Domino Matematika Pada Materi Pangkat Tak Sebenarnya Dan Bentuk Akar Kelas Ix Smp Negeri Unggulan Sindang Kabupaten Indramayu‟, JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), p. 66. doi: 10.33603/jnpm.v1i1.254.
Jayadi (2008) Desain dan Aplikasi Media Pembelajaran Macromedia Flash. Jakarta: Ardana Media.
Kemendikbud (2014) Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Nomor 58 Tahun 2014, Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama (SMP)/Madrasah Tsanawiyah (MTs).
Khairani, majidah (2016) „Pengembangan Media Pembelajaran Dalam Bentuk Macromedia Flash Materi Tabung Untuk Smp Kelas Ix‟, Jurnal Iptek Terapan, 10(2), pp. 95–102. doi: 10.22216/jit.2016.v10i2.422.
Lee, William & Owens, D. (2004) Multimedia-Based Instructional Design. San Francisco: Pfeiffer.
Masykur, R., Nofrizal, N. and Syazali, M. (2017) „Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash‟, Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), p. 177. doi: 10.24042/ajpm.v8i2.2014.
Nasution, S. H. et al. (2015) „Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Mendukung Kemampuan Penalaran Spasial Siswa Pada Topik Dimensi Tiga Kelas X‟, Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 4(2), pp. 903–913. Available at: http://journals.ukitoraja.ac.id/index.php/jkip/article/view/66.
Roza, Y. et al. (2017) „Computer-Based Media for Learning Geometry at Mathematics Class of Secondary Schools‟, Journal of Educational Sciences, 1(1), p. 79. doi: 10.31258/jes.1.1.p.79-91.
Safitri, M., Hartono, Y. and Somakim, S. (2013) „Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Segitiga Menggunakan Macromedia Flash Untuk Siswa Kelas Vii Smp‟, Jurnal Pendidikan, 14(2), pp. 62–72. doi: 10.33830/jp.v14i2.358.2013.
Setyono, T. and Afri, L. E. (2011) „Jurnal – Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Macromedia Flash Pada Materi Bangun Ruang Kelas VIII SMP Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Macromedia Flash Pada Materi Bangun Ruang Kelas VIII Sekolah Mene‟, pp. 1–10.
Sugiono (2012) Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandumg: ALFABET.
Syah, M. (2010) Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Taufiqurrahman, A. (2007) „Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash Pada Materi Pokok Polinomial (Suku Banyak).‟ Available at: etheses.uinmataram.ac.id.. Pada 03 Juli 2019.
Tegeh, M. (2014) Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Widoyoko, E. P. S. (2009) Evaluasi Program Pembelajaran (Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik). Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Yeni, E. M. (2011) „Pemanfaatan Benda-Benda Manipulatif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Geometri dan Kemampuan Tilikan Ruang Siswa Kelas V Sekolah Dasar‟, Edisi Khusus, pp. 63–75.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Â
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.Â
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika on distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for own purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by other authors, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such extent as legally permissible, the author waives his or her right to collect royalties relative to the article in respect of any use of the article by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.