Meta Analisis : Peranan Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v6i1.1695Keywords:
Meta analisis, PBL, Kemampuan Pemecahan Masalah MatematisAbstract
Banyak penelitian yang meningkatkan kemampuan pemecahan masalah melalui  model problem based learning, akan tetapi belum ada yang menganalisis hasil penelitian yang sudah dilakukan atau yang sudah ada. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peranan model problem based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Penelitian ini menggunakan metode meta analisis dengan jumlah sampel 10 artikel jurnal. Hasil penelitian peranan model problem based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis memiliki nilai ES dengan kriteria efek sedang. Jika kita mencari rata-ratanya, maka nilai rata-rata  (efek sedang)
Â
References
Budinurani, K., & Jusra, H. (2020). Kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik dengan penerapan model problem based learning berbantu media komik dengan role playing games. Holistika Jurnal Ilmiah PGSD, 61–70.
Fatimah, F. (2012). Kemampuan Komunikasi Matematis dan Pemecahan Masalah melalui Problem Based-Learning. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. 249–259.
Hafiza, N. (2018). MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA SISWA SMP/MTsN. Biomass Chem Eng, 3(2), ثقثقثقثق. http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/equilibrium/article/view/1268/1127%0Ahttp://publicacoes.cardiol.br/portal/ijcs/portugues/2018/v3103/pdf/3103009.pdf%0Ahttp://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-75772018000200067&lng=en&tlng=en
Harisantoso, J., & Surur, M. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning ( PBL ) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dikuasai oleh siswa [ 1 ]. Pemecahan masalah adalah proses yang sangat bermanfaat , bersifat dengan baik dan termotivasi untuk berkolaborasi dalam pemecahan masalah . meningkatkan kemampuan pemecahan masalah . PBL lebih dekat pada anggapan sebagai desain kurikulum daripada strategi atau model pembelajaran . Namun pada beberapa artikel penelitian pertama kali diterapkan dan dimanfaatkan dalam bidang kedokteran . Ketika terbukti efektif untuk komprehensif , nyata , dan kompleks yang mendorong siswa dalam membangun pengetahuan dan mengakuisisi pengetahuan substansial , memperdalam pemahaman konsep , dan mengembangkan. 8(1), 73–82.
Harisantoso, J., Surur, M., & Suhartini, S. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 8(1), 73.
https://doi.org/10.25139/smj.v8i1.2537
Hasbullah & Wiratomo, Y. (2015). Metode, Model, dan Pengembangan Model
Pembelajaran Matematika. Jakarta : Unindra Press.
Ikhwatun Muzayaroh Ode, Muhammad Sudia, K. (n.d.). PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 17 KENDARI.
Journal, E., Pgri, S. M. P., Sungguminasa, D., & Tahir, S. R. (2020). Mandalika Pengaruh Penerapan Model PBL Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Mandalika. Mandalika Mathematics and Education Journal, 2(1), 56–66.
Khoirunisa, L., & Hartati, L. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Kreativitas dan Kecerdasan Emosional. Jurnal Analisa, 3(2), 106–114. https://doi.org/10.15575/ja.v3i2.2011
MILISRI. (2019). PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN
MASALAH MATEMATIKA SISWA DI MADRASAH TSANAWIYAH LABORATORIUM KOTA JAMBI. 42171.
Muhammadiyah, X. S. M. A., & Tahun, M. (2018). Diajukan untuk Melengkapi Tugas-tugas dan Memenuhi Syarat Mencapai Gelar Sarjana Pendidikan (S.Pd) Pada Program Studi Bimbingan dan Konseling.
Penelitian, A., Together, N. H., Scholar, G., Together, N. H., Jawa, P., Tenggara, N., & Together, N. H. (n.d.). 1 , 2 1,2. 650–659.
Putri, R. S., Suryani, M., & Jufri, H. (2019). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika dan Program for International Student Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 331–340.
R. Maisaroh Rezyekiyah Siregar Tika Maulida. (1967). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP
KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMP SWASTA HARAPAN PAYA BAKUNG KAB. DELI SERDANG TAHUN PELAJARAN 2017/2018 R. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 10(2), 1–12.
Risnawati. (2008). Strategi Pembelajaran Matematika. Pekanbaru: Suska Pers.
Rusman. (2013). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: RajaGrafindo.
Shobrina, I. N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Iii Mi Darul
Ulum Wates Ngaliyan
Sianipar; Valentina, K; dan Siagian, R. E. . (2015). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, FTMIPA Universitas Indraprasta PGRI. 165–170.
Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Jogjakarta: Ar-RuzzMedia.
Tahun Ajaran 2017/2018. 75. http://eprints.walisongo.ac.id/9756/1/SKRIPSI FULL.pdf
Tohir, M. (n.d.). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015.
Yusri, A. Y. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap
Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri Pangkajene. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 51–62. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i1.341
Zaif, A., Sunardi, S., & Diah, N. (2013). Penerapan Pembalajaran Pemecahan Masalah
Model Polya untuk Menyelesaikan Soal-Soal Pemecahan Masalah pada Siswa Kelas IX I SMP Negeri 1 Jember Semester Ganjil Tahun Ajaran 2012. 119–132.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.