Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kecemasan Matematis Siswa
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v7i1.2632Keywords:
Project based learning, Kecemasan matematis, Faktor - faktor kecemasan matematisAbstract
proyek. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif. Populasi terdiri dari seluruh siswa Kelas X Proyek Madrasah Aliyah Swasta UNIVA Medan. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas X MIA 2. Teknik pengambilan sampel menggunakan simple random sampling. Kuesioner kecemasan matematika dengan 26 item disajikan sebagai instrumen. Pengujian dalam penelitian ini menggunakan analisis regresi sederhana t-test. Teknik analisis data menggunakan IBM SPSS Statistics 23 untuk pengujian validasi, pengujian reliabilitas, pengujian normalitas, pengujian keseragaman, dan pengujian regresi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kecemasan matematika siswa menurun melalui penggunaan model pembelajaran berbasis proyek. Tujuan dari penelitian ini adalah agar siswa mengungkapkan permasalahan pembelajaran matematika tanpa rasa takut dan cemas. Penelitian ini berimplikasi pada sekolah yang menggunakan model pembelajaran berbasis proyek yang dipadukan dengan penerapan model pembelajaran lain untuk mengatasi kecemasan matematika siswa.
References
Asdar, A., Arwadi, F., & Rismayanti, R. (2021). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik terhadap Hasil Belajar Matematika dan Self Confidence Siswa SMP. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–16.
Boss, S., & Krauss, J. (2022). Reinventing project-based learning: Your field guide to real-world projects in the digital age. International Society for Technology in Education.
Darma, B. (2021). Statistika Penelitian Menggunakan SPSS (Uji Validitas, Uji Reliabilitas, Regresi Linier Sederhana, Regresi Linier Berganda, Uji t, Uji F, R2). Guepedia.
Dina, A. S., & Lukita Ambarwati, M. (2022). Literature Review: Faktor Kecemasan Matematika Siswa dan Upaya Mengatasinya. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 443–450.
Fauziah, N., & Pujiastuti, H. (2020). ANALISIS TINGKAT KECEMASAN SISWA DALAM MENGHADAPI UJIAN MATEMATIKA. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 179–188. https://doi.org/10.36526/tr.v4i1.872
George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
Giriansyah, F. E., & Pujiastuti, H. (2021). Pengaruh Kecemasan Matematis dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(2), 307. https://doi.org/10.30998/jkpm.v6i2.9938
Handayani, S. D. (2019). Pengaruh Kecemasan Matematika terhadap Pemahaman Konsep Matematika. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 4(1).
Ikhsan, M. (2019). Pengaruh Kecemasan Matematis Terhadap Hasil Belajar Matematika. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.36277/defermat.v2i1.28
Juliyanti, A., & Pujiastuti, H. (2020). Pengaruh Kecemasan Matematis Dan Konsep Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 75–83.
Julya, D., & Nur, I. R. D. (2022). Studi Literatur Mengenai Kecemasan Matematis Terhadap Pembelajaran Matematika. Jurnal Didactical Mathematics, 4(1), 181–190.
Kurniawan, R. (2016). Analisis regresi. Prenada Media.
Masruroh, L., & Reza, M. D. (2015). Pengaruh Kecemasan Siswa pada Matematika terhadap Hasil Belajar Matematikadi SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Stkip Pgri Sidoarjo, 3(2), 175–186.
Mentari, M., Kesumawati, N., & Hera, T. (2022). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis berdasarkan Self-Esteem Siswa SD: Pendekatan PMRI, Pemecahan Masalah Matematis, Self-Esteem. Journal on Teacher Education, 4(1), 237–249.
Mukti, N., Sridana, N., Triutami, T. W., & Sarjana, K. (2022). Pengaruh Kecemasan Matematika dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4), 2324–2332.
Owens, A. D., & Hite, R. L. (2022). Enhancing student communication competencies in STEM using virtual global collaboration project based learning. Research in Science & Technological Education, 40(1), 76–102.
Quraisy, A. (2020). Normalitas Data Menggunakan Uji Kolmogorov-Smirnov dan Saphiro-Wilk: Studi kasus penghasilan orang tua mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Unismuh Makassar. J-HEST Journal of Health Education Economics Science and Technology, 3(1), 7–11.
Rachmantika, A. R., Waluya, S. B., & Isnarto, I. (2022). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis pada Pembelajaran Project Based Learning dengan Setting Daring. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 2609–2615.
Ratna, R., & Yahya, A. (2022). Kecemasan Matematika terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas XI. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 471–482.
Riski, F., & Rafianti, I. (2019). Pengaruh kecemasan matematika terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa di sma. Gauss: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 11–23.
Ruane, J. M., Mustika, M. S., & Zakkie, I. M. (2021). Angket; Sifat Penyelidik: Seri Dasar-Dasar Metode Penelitian. Nusamedia.
Suliyanto, S. (2011). Perbedaan Pandangan Skala likert sebagai Skala Ordinal atau skala Interval. Prosiding Seminar Nasional Statistika Universitas Diponegoro 2011, 51–60.
Szczygieł, M., & Pieronkiewicz, B. (2022). Exploring the nature of math anxiety in young children: Intensity, prevalence, reasons. Mathematical Thinking and Learning, 24(3), 248–266. https://doi.org/10.1080/10986065.2021.1882363
Takanjanji, E. K., Ekayanti, N. W., & Diarta, I. M. (2022). MENGASAH KREATIVITAS SISWA DENGAN IMPLEMETASI PROJECT-BASED LEARNING (PjBL) BEBRASIS BARANG BEKAS. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 12(1), 26–33.
Tayibu, N. Q., & Faizah, A. N. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika melalui Metode Penemuan Terbimbing Setting Kooperatif. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 117–128.
Usmadi, U. (2020). Pengujian persyaratan analisis (Uji homogenitas dan uji normalitas). Inovasi Pendidikan, 7, 50–62.
Usman, M. R., & Faqih, N. S. (2022). Efektivitas pembelajaran matematika melalui penerapan model project based learning. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(2), 189–202.
Widana, I. W., & Septiari, K. L. (2021). Kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar matematika siswa menggunakan model pembelajaran Project-Based Learning berbasis pendekatan STEM. Jurnal Elemen, 7(1), 209–220.
Wulandari, M. R., & Lestari, K. E. (2022). Analisis Dampak Kecemasan Matematis Siswa Terhadap Kemampuan Sintesis Matematika. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(1), 74–83.
Zaelani, A. U., Husain, T., & Budiyantara, A. (2020). Analisis Simulasi Sistem Penunjang Keputusan: Model Matematis Dengan Pendekatan Goodness-of Fit Berbasis Structural Equation Model. SMARTICS Journal, 6(1), 10–16.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.