PENERAPAN LANGKAH POLYA DENGAN PBL UNTUK PENINGKATAN KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA HOTS
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v7i1.2680Keywords:
HOTS, Langkah Polya, Problem Based LearningAbstract
Banyaknya hambatan yang sering dihadapi peserta didik dalam mengerjakan soal matematika berbasis Higher Order Thingking Skill (HOTS) yang menyebabkan pembelajaran kurang optimal. Problem Based Learning (PBL) merupakan model pembelajaran yang dapat digunakan untuk meningkatkan proses berpikir peserta didik dalam menyelesaikan soal matematika. Untuk menyelesaikan permasalahan matematika salah satunya dapat menggunakan model polya. Penelitian ini bertujuan meningkatkan kemampuan peserta didik untuk menyelesaikan soal matematika tipe HOTS berdasarkan langkah polya dengan pembelajaran Problem Based Learning (PBL) di sebuah SMA Negeri di kabupaten Karanganyar, Jawa Tengah, Indonesia. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK), dengan teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, tes, catatan lapangan, dan dokumentasi. Triangulasi teknik dalam penelitian ini digunakan untuk mengetahui keabsahan data. Instrumen yang digunakan adalah tes kemampuan menyelesaikan soal matematika, lembar observasi, dan pedoman analisis data menggunakan indikator polya. Berdasarkan analisis data dapat disimpulkan bahwa kemampuan peserta didik dalam memecahkan permsalahan matematika meningkat melalui penerapan soal matematika tipe HOTS berdasarkan langah polya dengan model Problem Based Learning. Hal ini dapat dilihat dari ketercapaian indukator pada aspek langkah polya, yaitu: 1) Memahami masalah meningkat (30,56%), 2) Merencanakan penyelesaian meningkat (44,44%), 3) Menyelesaikan masalah sesuai rencana meningkat (13,89%), 4) Memeriksa kembali hasil penyelesaian meningkat (47,22%).
References
Abdurrahman, M. (2012). Anak Berkesulitan Belajar Teori, Diagnosis, dan Remediasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Adisantoso, P., & Marhan Taufik, dan. (2019). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Peningkatan Pemahaman Konsep Peserta Didik dengan Model Discovery Learning pada Materi Fungsi Invers. 8(2). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Alifiani, A. (2017). Penerapan model pembelajaran NHT-TGT untuk meningkatkan motivasi dan pemahaman konsep materi matematika SMA. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 11–20. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i1.13100
Astutik, Y., & Nuriyatin, S. (2015). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 3(1), 1–6.
Cahyani, H., & Setyawati, R. W. (2016). Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang, 151-160.
Fitriani, N. (2016). Hubungan Antara Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Self Confidence Siswa SMP yang Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Euclid, 2(2), 251-365.
Fitriani, S., & Yarmayani, A. (2018). Pengembangan Rubrik Berpikir Kreatif Siswa Menengah Atas Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1). 33-38. DOI: https://doi.org/10.31980/mosha rafa.v7i1.339
Fitriatien, S. R. (2016). Metode Transportasi Ssebagai Solusi Alternatif dalam Pengambilan Keputusan pada Operasional Riset. Seminar Nasional “Menyiapkan Pendidikan Matematika Dalam Menghadapi MEAâ€", 43–50. DOI: https://doi.org/10.17605/OSF.IO/X95
Iswara, E., & Sundayana, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing dan Direct Instruction dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 223-234.
Jayanti, D. E., Waluya, S. B., & Rusilowati, A. (2014). Analisis Pembelajaran dan Literasi Matematika serta Karakter Siswa Materi Geometri dan Pengukuran. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 3(2), 79-83.
Kane, R. G., Chimwayange, C., Sigler, E., Li, D. W., Burns, A., Kurtoğlu-Hooton, N., … Abraham, A. (2015). Action Research. Action Research. DOI: https://doi.org/10.1177/1476750307083716
Komariah, I., & Sundayana, R. (2017). Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika Siswa dengan Menggunakan Media Domat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3). 323–332. DOI: https://doi.org/10.31980/mosha rafa.v6i3.321
Mashuri, S., Djidu, H., & Ningrum, R. K. (2019). Problem-based learning dalam pembelajaran matematika: Upaya guru untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 112–125. https://doi.org/10.21831/pg.v14i2.25034
Pardimin, & Widodo, S. A. (2016). Increasing skills of student in junior high school to problem solving in geometry with guided. Journal of Education and Learning, 10(4), 390–395. https://doi.org/10.11591/edulearn.v10i4.3929
Lisnani, I., Yohanes, D., & Pranoto, H. (2020). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika. 9(2). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Putri, K. C., & Sutriyono, D. (2018). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika PENGARUH METODE PEMBELAJARAN STAD TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS VIII. 7(2). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Pisanu, F. (2014). Educational innovation and technology: A need for integration. Perspectives of Innovations, Economics & Business, 14(2), 103-108. http://dx.doi.org/10.15208/pieb.2014.12
Pitriani, Y., & Ocktaviani, N. N. (2020). Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Aritmatika Sosial Menurut Polya. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 287-298.
Putrawangsa, S. (n.d.). PENERAPAN PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA.
Rahmawati Fitriatien, S., Mutianingsih, N., Buana Surabaya Jalan Ngagel Dadi III-B, A., & Timur, J. (2020). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Peningkatan Kemampuan Belajar Mandiri pada Mata Kuliah Operasional Riset melalui Self Regulated Learning. 9(1). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Sukandar, A., Matematika, P., Miftahul Ulum Kp Naringgul, S., Garut, K., & Barat, J. (2020). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Meningkatkan Kemampuan Siswa SDIT Miftahul Ulum Pada Operasi Bilangan Bulat Melalui CAI-Contextual. 9(1). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Sunarto, M. T., Putri, S., Oria Laa, Y., Ar-Rahiiqil Mahtuum, Z., Siagian, G. T., Afrilianto, M., Matematika, P., Siliwangi, I., Terusan, J., Sudirman, J., Cimahi, J., & Barat, I. (2021). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Meningkatkan Kemampuan
Pemahaman Matematis Siswa SMP melalui Pendekatan Kontekstual. 10(1). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Susanti E, Kusumah Y S, Sabandar, J., & Darhim. (2014). Computer-assisted realistic mathematics education for enhancing students’ higher-order thinking skills (experimental study in junior high school in Palembang, Indonesia). Journal of Education and Practice,5(18), 51-58.
Sutama, Prayitno, H. J., Narimo, S., Ishartono, N., & Sari, D. P. (2021). The development of student worksheets based on higher order thinking skill for mathematics learning in junior high school. Journal of Physics: Conference Series, 1776(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1776/1/012032
Wahyuni, R. (2016). Upaya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dengan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Vol. 5, Issue 2).
http://e-mosharafa.org/Jurnal"
Wilson, J. W., Fernandez, M. L., & Hadaway, N. (1993). Mathematical Problem Solving. Research Ideas for The Classroom: High School Mathematics, 57(78).
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.