PERAN APLIKASI GEOGEBRA DALAM TRANSFORMASI PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI ERA SOCIETY 5.0
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v7i2.3319Keywords:
Geogebra, Pembelajaran, Matematika, Society 5.0Abstract
Ada keterkaitan antara dunia pendidikan dengan era Society 5.0, yang terpenting adalah perkembangan teknologi yang semakin pesat. Dampak era Society 5.0 salah satunya adalah terhadap pembelajaran matematika, karena hal ini berdampak pada perkembangan bidang pendidikan secara umum, baik itu guru, metode pembelajaran, pola pikir pembelajaran, maupun media pembelajaran itu sendiri. Saat ini pembelajaran matematika tidak lagi dilakukan secara manual seperti menghitung dengan tangan atau menggunakan alat manual yang digunakan untuk menghitung. Namun teknologi berkembang sangat pesat dengan tujuan untuk membuat penyelesaian masalah matematika menjadi lebih mudah dan cepat. Oleh karena itu, penelitian ini membahas tentang peran suatu perangkat lunak yaitu perangkat lunak Geogebra dalam membantu siswa dalam menyelesaikan masalah matematika. Metode penelitian ini adalah kualitatif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran aplikasi Geogebra dalam membantu siswa memecahkan masalah matematika. Hasil penelitian menunjukkan bahwa aplikasi Geogebra sangat bermanfaat bagi siswa dalam permasalahan matematika khususnya dalam menentukan besar sudut pusat dan keliling suatu lingkaran.
References
Ansar, A., Sulawesi Barat Alamat, U., Baharuddin Lopa, J., & Majene Korespondensi, K. (2020). Pelatihan Geogebra Pada Materi Bangun Datar bagi Guru Matematika Sekolah Menengah Pertama di Kec. Wonomulyo. In Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat (Vol. 2, Issue 1). www.geogebra.com.
Bernard, M., & Chotimah, S. (2018). Improve student mathematical reasoning ability with open-ended approach using VBA for powerpoint. AIP Conference Proceedings, 2014. https://doi.org/10.1063/1.5054417
Chronika Saida Manalu, A., & Sylviana Zanthy, L. (2020). ANALISIS KESALAHAN SISWA SMP KELAS IX DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATERI LINGKARAN. 04(01), 104–112.
Fia, N., Fitria, N., Hidayani, N., Hendriana, H., & Amelia, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP dengan Materi Segitiga dan Segiempat. Neng, 08.
Fitria, R. U., El Walida, S., & Hasana, S. N. (2021). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN CAMTASIA STUDIO DAN POWERPOINT PADA MATERI LINGKARAN KELAS VIII SMP/MTS (Vol. 16, Issue 32).
INDUSTRY4.0vsSOCIETY5.0. (n.d.).
Istiqlal, M. (n.d.). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA.
Lestari, S. (2018). PERAN TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN DI ERA GLOBALISASI. 2(2). https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/edureligia
Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303
Muhammad, M., & Akhsani, L. (2018). Pelatihan Software Geogebra dalam Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman pada Materii Segiempat di SMP Muhammadiyah 1 Purwokerto. The 8 Th University Research Colloquium 2, 335–341.
Najoan, S., & Mendey, J. (2011). Transformasi sebagai Strategi Desain. Media Matrasain, 78(2), 117–130.
Permatasari, S. E., Zalfa Nadhira, M., & Sudaryanto, &. (n.d.). Problematika Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Digital di SMA Negeri 1 Gamping.
PRESIDEN REPUBLIK INDONESIA. (n.d.).
Rachmatullahi, R., Kusmaharti, D., Pramulia, P., Subandowo, M., & Susiloningsih, W. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Sederhana: PPM bagi Guru SDN Sumur Welut III/440 Surabaya. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, II(11), 58–65.
Rahmawati, C. (n.d.). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN GEOGEBRA DAN MICROSOFT MATHEMATIC DI LA ROYBA ISLAMIC SCHOOL.
Rasyid, A. L. A., G, A. L. N., & Irsan, I. (2022). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Aplikasi Geogebra pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Abdidas, 3(1), 53–60. https://doi.org/10.31004/abdidas.v3i1.546
Safitri, S. R., & Budhi, W. (2017). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERHADAP HASIL BELAJAR IPA DITINJAU DARI KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA (THE INFLUENCE OF INQUIRY LEARNING MODEL ON RESULT LEARNING IPA BE REVIEWED FROM STUDENT LEARNING INDEPENDENCE).
Safriyanti, S., & Yahfizham, Y. (2023). Ethnomathematics Exploration of Museum Gedung Arca (State Museum of North Sumatra). Mathline : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(1), 29–47. https://doi.org/10.31943/mathline.v8i1.358
Saifudin Zuhri, M., Chusniyah, T., & Muslihati. (2023). Buku Digital untuk Pembelajaran di Era Society 5.0. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 95–105. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v11i1.25674
Setiawati, S. A., Karlina Rachmawati, T., Sugilar, H., Komala, C., Matematika, P. P., Gunung, S., Bandung, D., Soekarno, J., Cimencrang, H., Bandung, K., Assaul, M., Cikembar, I., Cagak, S. J., Cikembar, C., & Sukabumi, K. (2022). Conferences Series Learning Class Peran Teknologi dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika yang Optimal The Role of Technology in Increasing Optimal Mathematics Learning. Gunung Djati Conference Series, 17. https://conferences.uinsgd.ac.id/
Simanjuntak, J., Isadora Simangunsong, M., & Naibaho, T. (n.d.). Perkembangan Matematika Dan Pendidikan Matematika Di Indonesia Berdasarkan Filosofi.
Yanuarti, M., & Gandung Dosen Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis, M. (n.d.). TRIDHARMA MANAJEMEN Transformasi Digital untuk Financial Services Menuju Era Society 5.0.
Zulfah. (2017). Analisis Kesalahan Peserta Didik pada Materi Persamaan Linier Dua Variabel di Kelas VIII MTS Negeri Sungai Tonang. Journal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 12–16.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Â
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.Â
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika on distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for own purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by other authors, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such extent as legally permissible, the author waives his or her right to collect royalties relative to the article in respect of any use of the article by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.