PENGEMBANGAN GAME BERBANTUAN ADOBE FLASH CS6 BERBASIS ANDROID PADA MATERI PELUANG KELAS XII SMK
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v7i1.2474Keywords:
Game, Adobe Flash CS6, Media Pembelajaran, MatematikaAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk membuat produk media pembelajaran pada materi peluang untuk siswa SMK dengan Adobe Flash CS6. Penelitian ini yaitu penelitian pengembangan dengan model pengembangan ADDIE yaitu: analysis, design, development, implementation, and evaluation. Analisis data untuk mendapatkan kelayakan media pembelajaran pada materi peluang indikator yang dinilai yaitu kevalidan dan kepraktisan pada game yang dikembangkan. Setelah dilakukan analisis data diperoleh hasil penelitian sebagai berikut : (1) hasil validasi oleh ahli menunjukkan bahwa media pembelajaran pada materi peluang yang dikembangkan termasuk dalam kategori sangat valid dengan nilai sebesar 90%. (2) hasil respon siswa didapatkan setelah media pembelajaran pada materi peluang diujicobakan sehingga dikategorikan yaitu sangat praktis dengan perolehan hasil skor respon siswa sebesar 92%. Dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran materi peluang layak digunakan untuk siswa SMK.
References
Abdullah, F., Nova, T., & Yuanita, H. (2018) Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Trigo Fun Berbasis Game Edukasi Menggunakan Adobe Animate Pada Materi Trigonometri. Aksioma Jurnal, 7(3), 434-443. http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v7i3.1586.
Ariansyah, F., Septiati, E., & Octaria, D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android pada Materi Peluang untuk Siswa SMA. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika. 4(2). doi.org/10.31851/indiktika.v4i1.7120
Atika, I., & Malasari, P. (2022). Perancangan Media Pembelajaran Menggunakan Adobe Flash Profesional CS6 Berbasis Pendekatan Realistic Mathematics Education. Aritmatika : Junal Riset Pendidikan Matematika, 3(3). https://doi.org/10.35719/aritmatika.v3i1.59
Audhihah, M., Febliza, A., & Afdal, Z. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Adobe Animate CC pada Materi Bangun Ruang Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(1), 1086-1097. doi.org/ 10.31004/basicedu.v6i1.2170.
Budi, B., & Qohar, A. (2021). Pengembangan Media Putaran Peluang Kelas VIII. Briliant : Jurnal Riset dan Konseptual, 6(3). doi.org/ 10.28926/briliant.
Dewi, N., & Akhlis, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Pendidikan Multikultural Menggunakan Permainan untuk Mengembangkan Karakter Siswa. Unnes Science Education Journal, 5(1), 1089-1108.
Ikman, I., Salim, S., & Saputra, H. (2019). Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar Interaktif Berbasis E-Learning XHTML Editor. Amal Ilmiah : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1). 10.36709/amalilmiah.v1i1.8827.
Khoirun, O., Yanita, Harahap, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Probabilitas Berbasis Monopoly Game Smart (MGS) untuk Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa. Mathematic Education Journal : Math Edu, 5(3). https://doi.org/10.37081/mathedu.v5i3.3858.
Nabilah, F., Hendrawan, B., & Nugraha, M. Pengembangan Media Animasi PTG Berbantuan Adobe Animate CC Materi Satuan Panjang Kelas IV SDN 2 Cintaraja. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 13(2), 93-100. doi.org/10.33369/pgsd.13.2.93-100.
Prastyo, I., Hartono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran dengan Adobe Animate CC pada Materi Gerak Parabola. Jurnal Phenomenon, 10(1), 25-35. doi.org/ 10.21580/phen.2020.10.1.6854.
Saniriati, D., & Dafik. (2021). Development of Adobe Animate Learning Media on Arithmetic Sequences and Series. Jurnal Riset Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Matematika, 4(2), 132-145.
Santanapurba, H., Hidayanti, D., & Brigjen, J. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Adobe Flash CS3 Pada Materi Bangun Ruang Balok untuk Siswa SMP/MTS Kelas VIII. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika, 26(1), 26-33. doi.org/ : 10.20527/edumat.v6i1.5097.
Sanusi, R., & Dianasari, E. (2020). Pengembangan FlashCard Berbasis Karakter Hewan untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Tunagrahita Ringan. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), 7(2), 37-45.
Setiawan, A., & Praherdiono, H. (2019). Penggunaan Game Edukasi Digital sebagai Sarana Pembelajaran Anak Usia Dini. JINOTEP, 6(1), 39-44.
Silvia & Bukhori, I. (2021). Pengembangan Mobile Learning Menggunakan Adobe Animate CC untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. ECODUCATION Economics & Education JournaL, 3(1). https://doi.org/10.33503/ecoducation.v3i1.1252.
Sriadhi, D., & Zahrowi, N.(2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Adobe Flash CS6 Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika Kelas X Teknik Instalasi Tenaga Listrik (TITL) SMK Dwiwarna Medan. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi Pendidikan, 7(2). https://doi.org/10.24114/jtikp.v7i2.23238.
Supriyono. (2018). Pentingnya Media untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Edustream : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1). https://doi.org/10.26740/eds.v2n1.p43-48.
Windawati, R., & Koewanti, H. (2021). Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android untuk Meningkatkan hassil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1027-1038. doi.org/ 10.31004/basicedu.v5i2.835.
Yulianti, A., & Ekohariadi. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Menggunakan Aplikasi Construct 2 Pada Mata Pelajaran Komputer dan Jaringan Dasar. Jurnal IT-EDU, 5(1), 527-533.
Zulkarnain, I., Budiarti, I., & Saudah, A. (2022). Development of Android Based Mathematic Learning Media With Wet Land Environment Context for Junior High School Student. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 29-37. doi.org/ 10.33654/math.v8i1.1458
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.