KOMPARASI HASIL BELAJAR MATEMATIKA ANTARA MODEL (MMP) DENGAN MODEL PENGAJARAN LANGSUNG SISWA KELAS VII SMP
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v1i2.27Keywords:
Missouri Mathematics Project, Pengajaran Langsung.Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh informasi ada tidaknya perbedaan hasil
belajar matematika siswa dengan model pembelajaran MMP dan Pengajaran
Langsung. Penelitian ini adalah penelitian eksperimen yang bersifat komparatif,
populasinya adalah siswa kelas VII SMP Negeri 5 Watampone yang berjumlah tiga
kelas. Teknik sampling yang digunakan adalah purposive random sampling cluster
yaitu terpilih dua kelas yaitu kelas VIIA dan VIIB sebagai sampel penelitian. Kelas
VIIA terdiri dari 27 siswa sebagai kelas eksperimen I yaitu dengan model
pembelajaran MMP dan kelas VIIB terdiri dari 26 siswa sebagai kelas eksperimen II
dengan model pengajaran langsung. Hasil analisis deskriptif menunjukkan bahwa
hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan model pembelajaran MMP
mempunyai skor rata-rata 74,37 yang dikategorikan “tinggi†dengan standar
deviasi 12.14 dan persentase ketuntasan 88,89 %. Sedangkan hasil belajar dengan
model pengajaran langsung mempunyai skor rata-rata 61.81 yang dikategorikan
“tinggi†dengan standar deviasi 13.18 dan persentase ketuntasan 61,54 %. Dari
hasil analisis data untuk statistika inferensial diperoleh nilai 1/2ð‘ − ð‘£ð‘Žð‘™ð‘¢ð‘’ < 𛼠(taraf signifikansi 0,05) yaitu sebesar 0.0005 < 0,05 sehingga ð»0 ditolak. Dengan demikian, terdapat perbedaan hasil belajar dari kedua model pembelajaran di atas dalam hal ini diketahui bahwa model pembelajaran MMP lebih baik daripada model pngajaran Langsung.
References
Al Krismanto. 2003. Beberapa Teknik, Model, dan Strategi dalam Pembelajaran Matematika. http://matemarso.files.wordpress.com/2008/04/strategi-pembelajaran-matematika.pdf. ( 9 Oktober 2011)
Anniza, Nur. 2011. Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematic Project (Mmp) Pada Siswa Kelas X Smk Negeri 2 Jeneponto.Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.
Anwar, Desi. 2003. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Cet I. Surabaya: Amelia Surabaya.
Hamalik, oemar. 2001. Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara: Bandung.
Hariani. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II Mesin Otomotif SMK YP-PGRI Makassar melalui Model Pembelajaran Langsung dengan Pendekatan Kontekstual. Makassar: FMIPA UNM, 2007.
Nuharini, Dewi. 2008. Matematika Konsep Dan Aplikasinya. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.
Pasaribu, dkk. 1983. Proses Belajar Mengajar. Bandung: Tarsito.
Pujiati,Irma. 2008. Peningkatan Motivasi Dan Ketuntasan Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad. http://jurnal.ump.ac.id/_berkas/jurnal/22.pdf.diakses.Diakses 5 mei 2010.
Riyanto, Yatim. 2009. Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sahabuddin. 1999. Mengajar dan Belajar. Cet. 1. Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Cet. V. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sardiman. 2004. Interaksi dan Motivasi belajar mengajar. Jakarta: Raja Grafindo
Persada.
Slameto. 1995. Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Soedjadi. 2000. Kiat pendidikan matematika di Indonesia. Jakarta: Direktorat jenderal Pendidikan Tinggi, departemen Pendidikan Nasional.
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Pendidikan.(Pendekatan Kuantitatif, kualitatif,
dan R&D). cet.VIII. Bandung: Alfabeta.
Suprijono, Agus. 2009. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Cet. I.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Supriyanto, Heru. 2011. Implementasi Model Pembelajaran Missoury Mathematics Project (Mmp) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Siswa. Yogyakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
http://etd.eprints.ums.ac.id/1399 M4/1/cover.pdf (1 Maret 2012).
Susanto, Eko. 2008. Ciri-ciri dan Faktor yang mempengaruhi Kreativitas.
Syafruddin. 2008. Pendekatan Open Ended Problem dalam Matematika. http://www.psb-psma.org/content/blog/pendekatan-open-ended-problem-dalam-matematika
Syam, Muhibbin. 2003. Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Trianto. 2007. Model-Model Pembelajaran Inovatif BerorientasI Kontruktivistik. Surabaya: Prestasi Pustaka.
Widdiharto, Rachmadi. 2004. Model – Model Pembelajaran Matematika SMP. Yogyakarta: PPPG Matematika. www.google.com (7 oktober 2011).
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.