Analisis Efektivitas Pembelajaran Berbasis STEM dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v7i2.3308Keywords:
PBL, Pemahaman Konsep, STEMAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi dampak aktivitas belajar siswa terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika melalui penerapan pendekatan pembelajaran STEM dengan model berbasis PBL pada materi SPLDV. Jenis penelitian yang dilakukan adalah Quasi Eksperimen. Populasi siswa dalam penelitian ini berjumlah 92 orang, tersebar di dalam 3 kelas, dengan 2 kelas (VIII A dan VIII C) dipilih sebagai sampel menggunakan metode acak kelas. Teknik pengumpulan data melibatkan tes dan observasi, dengan instrumen penelitian berupa tes pendahuluan dan tes akhir untuk mengukur kemampuan pemahaman konsep matematika serta lembar observasi untuk menilai aktivitas belajar siswa. teknik analisis data yang digunakan adalah uji ANOVA dua arah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model Pendekatan Pembelajaran STEM berbasis PBL memiliki pengaruh signifikan terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika. Sebaliknya, tidak terdapat pengaruh yang signifikan dari aktivitas belajar siswa terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika. Selain itu, tidak ditemukan interaksi yang signifikan antara model Pendekatan Pembelajaran STEM berbasis PBL dan aktivitas belajar siswa terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh langsung positif dari struktur kognitif terhadap kemampuan pemahaman konsep matematika
References
Abdurrahman. (2019). Developing STEM Learning for Fostering Student’s 21st Century Skills in the Fourth Industrial Revolution Era. Journal of Physics: Conference Series, 1155(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1155/1/012002
Abrahamson, D., & Trninic, D. (2015). Bringing forth mathematical concepts: signifying sensorimotor enactment in fields of promoted action. ZDM Mathematics Education, 47(2), 295–306. https://doi.org/10.1007/s11858-014-0620-0
Ariyatun, A., & Octavianelis, D. F. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terintegrasi STEM terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Journal of Educational Chemistry (JEC), 2(1), 33–39. https://doi.org/10.21580/JEC.2020.2.1.5434
Beta Sari Dewi Napitupulu, Yatha Yuni, & Rifa Atiyyah. (2020). Hubungan Kepercayaan Diri (Self Confidence) dengan Hasil Belajar Matematika. Prosiding Seminal Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 2018, 209–214.
Faoziyah, N. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Pbl. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 7(2). https://doi.org/10.58258/jupe.v7i2.3555
Farwati, R., Permanasari, A., Firman, H., & Suhery, T. (2018). Integrasi Problem Based Learning dalam STEM Education Berorientasi pada Aktualisasi Literasi Lingkungan dan Kreativitas. Seminar Nasional Pendidikan IPA Tahun 2021, 1(1), 198–206. http://conference.unsri.ac.id/index.php/semnasipa/article/view/688
Hariyanto, A., Sugiharti, E., & Arifudin, R. (2019). Aplikasi Mobile Sistem Informasi Akademik Labschool. Unnes Journal of Mathematics, 8(1), 130–141. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujm/article/view/13915%0Ahttps://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujm/article/view/13915/13505
Mayasari, D., & Habeahan, N. L. S. (2021). MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA Pendidikan Matematika , Universitas Musamus , Merauke , Indonesia Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia , Universitas Musamus , Merauke , Indonesia E-mail : Abstrak PENDAHULUAN Memahami konsep materi merupakan dasar b. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 252–261.
Muhammad Santoso, A., & Arif, S. (2021). Efektivitas Model Inquiry dengan Pendekatan STEM Education terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2), 73–86. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i2.123
Muliati. (2016). No ????????????????????? ?????????????????Title. Revista CENIC. Ciencias Biológicas, 152(3), 28. file:///Users/andreataquez/Downloads/guia-plan-de-mejora-institucional.pdf%0Ahttp://salud.tabasco.gob.mx/content/revista%0Ahttp://www.revistaalad.com/pdfs/Guias_ALAD_11_Nov_2013.pdf%0Ahttp://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v66n3.60060.%0Ahttp://www.cenetec.
Munadifah, S. N., Mustangin, & Fauzy, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Berdasarkan Teori Polya. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 15(33), 151–159. http://riset.unisma.ac.id/index.php/jp3/article/view/8400/6986
Novianti, R. E., Andari, T., & Susanti, V. D. (2020). Efektivitas Model PBL Berbasis STEM Terhadap Prestasi Belajar Ditinjau Dari Berpikir Kritis Matematis Pada Peserta Didik Kelas XI SMA. Universitas PgRI madiun, 1–6.
Permanasari, A. (2016). STEM Education : Inovasi dalam Pembelajaran Sains. SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN SAINS “Peningkatan Kualitas Pembelajaran Sains dan Kompetensi Guru melalui Penelitian & Pengembangan dalam Menghadapi Tantangan Abad-21” Surakarta, 22 Oktober 2016, 23–34.
Prameswari, E., Zamzaili, Z., Hanifah, H., & Haji, S. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Treffinger Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Dan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sma Negeri 2 Kota Bengkulu. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 4(2), 858–871. https://doi.org/10.46306/lb.v4i2.348
RACHMAWATI, W. (2015). Penggunaan Model Pembelajaran Stad untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Koperasi IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2).
Sarosa, M., Chalim, A., Suhari, S., Sari, Z., & Hakim, H. B. (2019). Developing augmented reality based application for character education using unity with Vuforia SDK. Journal of Physics: Conference Series, 1375(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1375/1/012035
Sudarisman, S. (2013). Implementasi pendekatan kontekstual dengan variasi metode berbasis masalah untuk meningkatkan kualitas pembelajaran biologi. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 23–30. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i1.2506
Sulistiyono, E., Pangestu, W. T., Rias, P., Pendidikan, W., Sekolah, G., Stkip, D., & Ngawi, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran STEM (Science, Technology, Engineering And Mathematic) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Ejournal.Unma.Ac.Id, 7(3), 791–795. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1207
Susanti, L. Y. (2018). Penerapan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Science, Technology, Engineering, and Mathematics (Stem) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma/ Smk Pada Materi Reaksi Redoks. Jurnal Pendidikan Sains (Jps), 6(2), 32. https://doi.org/10.26714/jps.6.2.2018.32-40
Sutomo, W. A. B., & Sutira, S. (2019). … Pemahaman Konsep Matematika Berdasar Taksonomi SOLO (Structure Of Observed Learning Outcomes) Pada Soal Materi Himpunan di SMP N 2 …. Prosiding sesiomadika, 1203–1208.
Thahir, A., Anwar, C., Saregar, A., Choiriah, L., Susanti, F., & Pricilia, A. (2020). The Effectiveness of STEM Learning: Scientific Attitudes and Students’ Conceptual Understanding. Journal of Physics: Conference Series, 1467(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1467/1/012008
Ulfa. (2019). Strategi Preview, Question, Read, Reflect. 1(1), 48–55.
Wicaksono, B. D., & Prihatnani, E. (2019). Profil Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri Ditinjau dari Tingkat Kepercayaan Diri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 71–82. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i1.406
Wijaya, C., Nasution, T., Al Qadri, M., Fuadi, A., & Anwar, K. (2021). Persepsi Guru RA Ali Mahfudz tentang Kebijakan Sertifikasi Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 738–751. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1551
Yulianti, E., & Gunawan, I. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL): Efeknya Terhadap Pemahaman Konsep dan Berpikir Kritis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 399–408. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i3.4366
Yuliati, Y., & Saputra, D. S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Stem (Science, Technology, Engineering and Mathematics) Berbasis Moodle Terhadap Kemampuan Literasi Sains Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 3(2). https://doi.org/10.31949/jee.v3i2.2504
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.