PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v1i2.186Kata Kunci:
kooperatif, group investigasion, hasil belajarAbstrak
Penerapan model pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation terhdap hasil belajar matematika. Permasalahan yang dikaji adalah “ Hasil belajar peserta didik yang menerapkan pembelajaran Group Investigation berbeda dengan yang menerapkan pembelajaran konvensional Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah hasil belajar peserta didik yang menerapkan pembelajaran Group Investigation berbeda dengan yang menerapkan pembelajaran konvensional materi Bilangan Bulat. Sampel penelitian diambil secara random, di mana dipilih menjadi dua kelas dari 12 kelas. Pengumpulan data menggunakan Tes Hasil Belajar Matematika pada pokok Bahasan Bilangan Bulat dalam bentuk Uraian.Teknik Analisis data menggunakan statistika deskriptif adalah sebagai berikut. (1) Hasil belajar matematika peserta didik yang diajar dengan model pembelajaran Group Investigation (Kelompok eksperimen) Mencapai nilai rata rata sebesar 73,67 dengan simpangan baku (standar deviasi) sebesar 8,479 (2) Hasil belajar matematika peserta didik yang diajar dengan model pembelajaran konvensional (Kelompok Kontrol) mencapai nilai rata rata 69,92 dengan simpangan baku (standar deviasi) sebesar 76,25. Dan hasil belajar peserta didik yang diajar dengan model pembelajaran Group Investigation lebih tinggi dibanding dengan model pembelajaran Konvensional. Teknik analisis inferensial menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan menggunakan model Group Investigation dengan siswa yang diajar dengan menggunakan model pembelajaran Konvensional.
Referensi
Abdorahman Gintings, 2010, Esesnsi Praktis Belajar & Pembelajaran, Humaniora, Bandung
Abd Haling, 2007, Belajar dan Pembelajaran. Makassar : FIP-UNM
Agus N Cahyo, 2013, Panduan Aplikasi Teori Belajar Mengajar Teraktual Dan Terpopuler, Yogyakarta : DIVA Pers
Asri Budiningsih, 2015, Belajar dan Pembelajaran, Jakatra : PT Rineka Cipta
Daryanto, 2013, Inovasi Pembelajaran Efektif, Bandung : Yrama Widya
Dimyati dan Mudjiono, 2009, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta : Rineka Cipta
Djafar, 2001, Kontribusi Pembelajaran terhadap hasil belajar, Jakarta : Depdiknas
Firdha razak, 2011, Peningkatan Kualitas Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Tipe Numbered Head Together Pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Siswa kelas VIIID SMP Negeri 3 Bungoro, Skripsi, Jurusan matematika STKIP Andi Matappa
Http, Tiannugros, blogspot, com diakses tanggal 25 Juli 2017 jam 15.50 Wita
Isjoni, 2009, Cooperative Learning Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta
Kristiawati, 2009, Meningkatkan hasil belajar matematika melalui penerapan pembelajaran kooperatif tipe make a match pada siswa kelas VII SMP Muhammadiyah 5 Makassar, Skripsi, FKIP Universitas Muhammadiyah Makassar
Maharuddin Pangewa, 2010, Perencanaan Pembelajaran (Suatu standar Kompetensi Pedagogik Bagi Guru), Makassar : Badan Penerbit Universitas Makassar
Mulia Tias Pratiwi, 2015, Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievent Division) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Pangkajene, Proposal, Jurusan matematika STKIP Andi Matappa
Mohammad Jauhar, 2011, Implementasi PAIKEM Dari Behavioristik Sampai Konstruktivistik, Jakarta : Bumi Aksara
Nana Sudjana, 2010, Penilaian Hasil Belajar Menagajar, Bandung : PT. Remaja Rosdakarya
Ruseffendi, 2005, Dasar-Dasar Penelitian Pendidikan dan Bidang Non-Eksata Lainnya, Bandung : Transito
Sanjaya, 2006, Strategi Pembelajaran, Jakarta : Kencana Prenada Media Group
Slameto, 2003, Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya, Jakarta : Rineka Cipta
Sugiyanto, 2010, Model-model Pembelajaran Inovatif, Surakarta : Yuma Pustaka
Sugiyono, 2008, Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D), Bandung : Alfabeta
Sugiyono, 2010, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung : Alfabet
Trianto, 2011, Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik, Prestasi Pustaka Publisher, Jakarta
Udin S, Winataputra, 2001, Model-medel Pembelajaran Inovatif, Jakarta : PAU-PPAI Universitas Terbuka
Yunus Abidin, 2014, Desain Sistem Pembelajaran, Bandung : Refika Aditama.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.