MARI MENGENAL SEJARAH “Studi Kasus Calon Guru tentang Matematikawan De Moivreâ€
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v7i1.2579Kata Kunci:
DeMoivre, Trigonometri, kurva normalAbstrak
Banyak matematikawan yang berkontribusi terhadap temuan matematika, diantara matematikawan tersebut adalah De Moivre. De Moivre lahir pada 26 Mei 1667.Dia adalah seorang ahli matematika Prancis yang dikenal dengan rumus Moivre, rumus untuk bilangan kompleks dan trigonometri, dan untuk karyanya tentang distribusi normal dan teori probabilitas. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memaparkan biografi De moivre dan untuk mengetahui sejauh mana pengetahuan mahasiswa pendidikan matematika tahun 2021 tentang De Moivre beserta penemuannya. Dalam penelitian ini penulis menggunakan jenis penelitian kualitatif dengan metode literatur review dan studi kasus. Literatur review dilakukan dengan mengkaji artikel-artikel untuk mengetahui biografi De Moivre dan temuannya. Studi kasus dilakukan dengan mewawancarai sepuluh mahasiswa program studi pendidikan matematika tahun 2021 dari lima kelas yang ada. Instumen yang digunakan yaitu wawancara terbuka. Setiap mahasiswa di beri pertanyaan tentang apa yang mereka ketahui mengenai matematikawan De Moivre dan temuannya. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah meta review dan analisis tematik. Di artikelini akan dijelaskan secara rinci tentang biografi De Moivre dan penemuannya beserta 3 kategori jawaban mahasiswa, yaitu (1) Don’t care about history of De Moivre, (2) Mini care about history of De Moivre, dan (3) Care about history of De Moivre
Referensi
Afrillyan Dwi Syahputra, M., & Tri Ardianto, D. (2020). Pemanfaatan Situs Purbakala Candi Muaro Jambi Sebagai Objek Pembelajaran Sejarah Lokal Di Era Digital. In Sariyatun & Deny Tri Ardianto JPSI (Vol. 3, Issue 1).
Agus Wijayanti, P., & Juariyah, S. (2010). Peningkatan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Kelas Xi Ia Sma Ibu Kartini Semarang Dengan Metode Cooperative Learning. In Jurnal Penelitian Pendidikan (Vol. 27).
Amboro, K. (2015). Membangun Kesadaran Berawal Dari Pemahaman; Relasi Pemahaman Sejarah Dengan Kesadaran Sejarah Mahasiswa Program Studi Pendidikan Sejarah Fkip Universitas Muhammadiyah Metro. In Jurnal Historia (Vol. 3, Issue 2).
Argaswari, D. P. A. D. (2018). Integrasi Sejarah Matematika untuk Meningkatkan Atensi Siswa. Indonesian Journal of Mathematics Education, 1(1). https://doi.org/10.31002/ijome.v1i1.950
David, C. W. (2007). DeMoivre’ s Theorem. https://opencommons.uconn.edu/chem_educ
Harisman, Y., Noto, M. S., & Hidayat, W. (2020a). Experience Student Background and Their Behavior in Problem Solving. Infinity Journal, 9(1), 59. https://doi.org/10.22460/infinity.v9i1.p59-68
Harisman, Y., Noto, M. S., & Hidayat, W. (2020b). Experience Student Background and Their Behavior in Problem Solving. Infinity Journal, 9(1), 59. https://doi.org/10.22460/infinity.v9i1.p59-68
Karomah, S., Nugroho, S., & Faisal, D. F. (2018.). Kajian Beberapa Uji Kenormalan.
Nurahma, G. A., & Hendriani, W. (2021). Tinjauan sistematis studi kasus dalam penelitian kualitatif. Mediapsi, 7(2), 119–129. https://doi.org/10.21776/ub.mps.2021.007.02.4
Pratiwi, M. (2014). Efektivitas Modul Analisis Kompleks Dengan Pendekatan Keterampilan Proses Pada Program Studi Pendidikan Matematika Di Stkip Pgri Sumatera Barat (Issue 1).
Putri, R. A. (2010). Makalah II2092 Probabilitas dan Statistik-Sem. I Tahun.
Rahmadani, M., Cipta, H., & Hasugian, A. H. (2018). Pembuktian Identitas Trigonometri Menggunakan Rumus Euler. JISTech, 3(1).
Risalah Harahap, M., & Ahmadi Bi Rahmani, N. (2022). Actuarial Aspects in Life Insurance Aspek Aktuaria dalam Asuransi Jiwa. 3(3), 1017–1024. https://doi.org/10.53697/emak.v3i3
Subroto, T., & Sholihah, W. (2018). Analisis Hambatan Belajar pada Materi Trigonometri dalam Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa (Vol. 1, Issue 2). https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/indomath
Sunaryo, S., Djuraidah, A., & Saefuddin, A. (2014). Sejarah Perkembangan Statistika Dan Aplikasinya.
Susilawati, W., & Pd, M. (2014.). Sejarah & Filsafat Matematika.
Syaftira, W., & Lestari, R. (2014). Penentuan Premi Asuransi Jiwa Dwiguna Dengan Hukum De Moivre Dan Hukum Gompertz. Jurnal Matematika UNAND, 3, 112–117.
Ukuran, K., Pada Barisan, K., Real, B., Senia Genti, D., Safitri, Y., & Afrinda, N. (2022). The Study of Irrationality Measures on Real Number Series. 1(1). https://doi.org/10.22437/multiproximity.v1i01.18043
Wahyu, K., & Mahfudy, S. (2016). Sejarah Matematika: Alternatif Strategi Pembelajaran Matematika. Beta Jurnal Tadris Matematika, 9(1). https://doi.org/10.20414/betajtm.v9i1.6
Wahyuningsih, E. (2019). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Problem Based Learning. In Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika (JPPM) (Issue 2).
Warto. (2019). Menumbuhkan Kesadaran Sejarah Generasi Muda. Jurnal Pendidikan Sejarah, 2(4).
Widyasari, R., & Si, M. (2020). Diktat Statistika Matematika Edisi Revisi.
Winston Talakua, M. (2012). Aplikasi Distribusi Deret Pangkat Pada Beberapa Jenis Distribusi Khusus Power Series Distribution Applications in Several Types of Special Distributions. In Jurnal Barekeng (Vol. 6, Issue 1).
Yamin Darsyah, M., & Haryo Ismunarti, D. (2013). Distribusi Uniform Dan Distribusi Binomial (Vol. 1, Issue 1). http://jurnal.unimus.ac.id
Yogi Saputra, Muchlisinalahuddin, & Riza Muharni. (2022). Perancangan dan Analisis Kinematik Dengan Metode Grafis dan Bilangan Kompleks Dari Alat Peraga Engkol Peluncur. TEKNOSAINS: Jurnal Sains, Teknologi Dan Informatika, 9(1), 9–19. https://doi.org/10.37373/tekno.v9i1.134
Yunita, E., Pratiwi, R., Hasyim, U., & Ari, A.’. (2018). Upaya Meningkatkan Kesadaran Sejarah Nasional Di Era Globalisasi. 2(1).
Zacaria Wattimena, A., & Lekatompessy, V. (2014). Analisis Perbandingan Komulan Terhadap Beberapa Jenis Distribusi Khusus Analysis of Comulans Comparative on some Types of Special Distribution (Vol. 8, Issue 1).
Zetriuslita, H., Pd, S., & Si, M. (2014). Mudah Memahami Analisis Kompleks.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.