PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLI MATEMATIKA (MONOTIKA) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v3i1.291Kata Kunci:
Monopoli Matematika (MONOTIKA), Hasil BelajarAbstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran Monopoli Matematika (MONOTIKA) terhadap hasil belajar matematika materi Prisma dan Limas pada siswa kelas VIII SMP Negeri 7 Balikpapan. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan jenis eksperimen.. Desain dalam penelitian ini adalah Posttest-Only Control Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 7 Balikpapan tahun ajaran 2017/2018. Teknik penarikan sampel menggunakan Cluster Random Sampling. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 2 kelas yaitu kelas VIII-F sebagai kelas eksperimen dengan jumlah 37 siswa dan VIII-I sebagai kelas kontrol dengan jumlah 37 siswa. Dalam pelaksanaannya, kelas eksperimen menggunakan media pembelajaran MONOTIKA, sedangkan kelas kontrol menggunakan metode pembelajaran langsung. Uji hipotesis menggunakan uji independent sample t-test yang menunjukan bahwa nilai  atau , yang berarti  ditolak. Hal ini dapat disimpulkan hasil belajar matematika siswa yang memperoleh pembelajaran dengan media MONOTIKA lebih baik dari siswa yang memperoleh pembelajaran langsung pada kelas VIII SMP Negeri 7 Balikpapan tahun ajaran 2017/2018.
Referensi
Ananda, R., Sari, S. A., & Rusman. (2017). Pengembangan Media Chemopoly Game Struktur Atom untuk Meningkatkan Aktivitas dan Ketuntasan Belajar Siswa Kelas X di SMA Negeri 4 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia (JIMPK) , 2 (1), 73-82.
Ananta, R., Pratama, R. A., & Yuniarti, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Langsung Berbantuan Media Monopoli Matematika (MONOTIKA) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 7 Balikpapan Tahun Ajaran 2017/2018. Skripsi. Balikpapan: Universitas Balikpapan.
Arifin, E. G., Akhdinirwanto, W., & Fatmaryanti, S. D. (2014). Penggunaan Permainan Monopoli Fisika Dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Radiasi , 4 (1), 81-85.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Ayu, S., Khuzaemah, E., & Lesmanawati, I. R. (2015). Penerapan Media Monopoly Games Smart (MGS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ekosistem Di Kelas VII MTs Al-Wahdah. SCIENTIAE EDUCATIA: Jurnal Pendidikan Sains , 4 (2).
Budiyono. (2016). Statistika untuk Penelitian. Surakarta: Sebelas Maret University Press.
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Davidi, E. I. (2018). Permainan Monopoli Berbasis Problem-Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio , 10 (1), 59-69.
Dina. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III Dengan Menggunakan Media Politik (Monopoli Matematika) Pada Matematika Materi Pengukuran Berat Di MIN Manisrejo Kota Madiun Tahun Pelajaran 2013/ 2014. Jurnal Review Pendidikan Islam , 1 (2), 195-204.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Herawati. (2016). Penerapan Permainan Monopoli Bintang Cerdas Dalam Materi Ajar Sistem Pemerintahan Indonesia. Dinamika: Jurnal Praktik Penelitian Tindakan Kelas Pendidikan Dasar & Menengah , 6 (5), 1-7.
Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran; Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Referensi.
Purwanto, & Annisa, J. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Menggunakan Media Permainan Monopoli Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa pada Materi Fluida Statis. Jurnal Ikatan Alumni Fisika Universitas Negeri Medan , 2 (2), 34-39.
Puspitasari, & Hardini. (2012). Strategi Pembelajaran Terpadu (Teori, Konsep, Implementasi). Yogyakarta: Familia.
Rahaju, & Rudi, S. (2017). Pembelajaran Matematika Berbasis Monopoli Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika , 130-139.
Rusuli, I. (2014). Refleksi Teori Belajar Behavioristik dalam Perspektif Islam. Jurnal Pencerahan , 38-54.
Sanjaya, W. (2012). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alvabeta.
Ulfaeni, S., Wakhyudin, H., & Saputra, H. J. (2017). Pengembangan Media Monergi (Monopoli Energi) Untuk Menumbuhkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPA. Profesi Pendidikan Dasar , 4 (2), 136-144.
Utami, R. D., Cahyono, B. E., & Wicaksana, M. F. (2015). Penggunaan Media Monopoli Bahasa Sebagai Media Pembelajaran Membaca Komprehensif Pada Siswa SMP Negeri 1 Nguntoronadi Kabupaten Magetan. Widyabastra , 3 (1), 33-41.
Vikagustika, D., Sudarmin, & Pamelasari, S. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli IPA Tema Organisasi Kehidupan Sebagai Sumber Belajar untuk Siswa SMP. Unnes Science Education Journal , 3 (2), 468-4752014.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.