Analisis Keterampilan Metakognisi Dalam Memecahkan Masalah Materi Aljabar Siswa Kelas VII
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v8i1.3405Abstrak
Permasalahan terhadap kurangnya keterampilan metakognisi siswa dalam menyelesaikan permasalahan pada materi aljabar diperoleh dari hasil observasi yang dilakukan oleh peneliti dengan memberikan soal operasi bentuk aljabar kepada siswa kelas VII SMPN 1 Palu. Berdasarkan hasil observasi diperoleh kemampuan berpikir siswa dalam memecahkan masalah. Oleh karena itu dapat disimpulkan bahwa kurangnya keterampilan metakognisi siswa ketika memecahkan masalah pada materi aljabar. Tujuan penelitian ini yaitu untuk memperoleh deskripsi keterampilan metakognisi dalam memecahkan masalah materi aljabar siswa kelas VII SMPN 1. Palu. Teknik pengumpulan data menggunakan lembar observasi, tes tertulis dan wawancara. Hasil penelitian ini menujukkan bahwa (1) siswa yang berkemampuan matematika tinggi menyadari menggunakan perencanaan, pemantauan dan evaluasi dalam setiap tahapan pemecahkan masalah matematika, (2) siswa yang berkemampuan matematika sedang menyadari dalam menggunakan perencanaan, pemantauan dan evaluasi dalam tiga tahapan pemecahkan masalah matematika tetapi pada tahapan memeriksa kembali hasil siswa yang berkemampuan matematika sedang belum menyadari dalam menggunakan evaluasi, (3) Keterampilan metakognisi siswa berkemampuan matematika rendah dalam memecahkan masalah materi aljabar belum menyadari dalam menggunakan perencanaan, pemantauan dan evaluasi dalam setiap tahapan pemecahkan masalah matematika.
Referensi
Arikunto, S. (2018). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3 - Suharsimi Arikunto. In Pt. Bumi Aksara.
Delyana, H. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII Melalui Penerapan Pendekatan Open Ended. Lemma, 2(1), 26–34. https://www.neliti.com/id/publications/144859
Ermin, E. (2021). Analisis Keterampilan Metakognisi Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Biologi di SMP Kota Ternate. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(1), 56–60.
https://doi.org/10.53299/jppi.v1i1.25
Hidayah, N., & Nabila, N. (2022). Analisis Kemampuan Metakognisi Ditinjau Dari Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Teorema Phytagoras. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 4(1), 57–65. https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jarme/article/view/317
Muliawati, N. E. (2017). Profil Metakognisi Siswa Field-Independent Dan Field-Dependent Dalam Memecahkan Masalah Matematika. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 3(1), 79. https://doi.org/10.29100/jp2m.v3i1.293
Polya, G. (1973). How to solve it: a new aspect of mathematical method second edition. In The Mathematical Gazette (Vol. 30, p. 181). http://www.jstor.org/stable/3609122?origin=crossref
Rizqiani, S. A., & Hayuhantika, D. (2020). Analisis metakognisi dalam penyelesaian masalah matematika ditinjau dari tingkat kemampuan matematika. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 5(1), 26.
https://doi.org/10.29100/jp2m.v5i1.1734
Safitri, P. T., Yasintasari, E., Putri, S. A., & Hasanah, U. (2020). Analisis Kemampuan Metakognisi Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Model PISA. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(1), 11. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v4i1.941
Sihotang, D., Ritonga, T., & Lubis, R. (2021). Analisis Keterampilan Metakognisi Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Di Kelas Xi Smk Negeri 1 Sosorgadong. Mathematic Education Journal)MathEdu, 4(1), 10–17. https://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu/article/view/2198
Wibowo, T. E., & Faizah, S. (2021). Pengembangan Soal Tes Untuk Mengukur Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Bentuk Aljabar. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 3(2), 145–158. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2021.v3i2.145-158
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 regina sintia
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.