PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF “POLBIN” BERBASIS CANVA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA UNTUK SISWA SMP
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v8i2.3650Kata Kunci:
Media Interaktif, Canva, Pola BilanganAbstrak
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan produk media interaktif “POLBIN” berbasis Canva untuk siswa SMP. Lima fase model pengembangan ADDIE (analisis, desain, pengembangan, implementasi, dan evaluasi) digunakan dalam research and development (R&D) sebagai metodologi. Penelitian ini dilaksanakan di MTs Manbaul Ulum Gresik. Selama tahap analisis, studi literatur dilakukan dan informasi dikumpulkan melalui observasi dan wawancara siswa dan instruktur. Setelah dilakukan validasi oleh ahli media dan ahli materi, media yang dihasilkan mendapat penilaian 93% dari keduanya dengan klasifikasi sangat praktis. Siswa kelas VIII yang diberikan media selama tahap pelaksanaan, menjawab dengan skor 89% yang juga tergolong sangat layak. Setelah siswa menggunakan media, dilakukan evaluasi untuk revisi akhir jika ada permasalahan. Temuan penelitian menunjukkan seberapa baik media ini meningkatkan minat dan pemahaman siswa terhadap mata pelajaran pola bilangan. Peneliti mengusulkan agar dapat memberikan manfaat lebih dalam proses belajar mengajar, sebaiknya media ini diperluas hingga mencakup mata pelajaran tambahan dan dapat diakses melalui berbagai perangkat atau aplikasi.
Referensi
Asnawati, Y., & Sutiah, S. (2023). Pengembangan Media Vidio Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal of Islamic Education, 9(1), 64–72. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22809
Azizah, Z. F., Kusumaningtyas, A. A., Anugraheni, A. D., & Sari, D. P. (2018). Validasi Preliminary Product Fung-Cube pada Pembelajaran Fungi untuk Siswa SMA. Jurnal Bioedukatika, 6(1), 15–21. https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v6i1.7364
Cahdriyana, R. A., & Richardo, R. (2020). Berpikir Komputasi dalam Pembelajaran Matematika. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(1), 50–56. https://doi.org/10.21927/literasi.2020.11(1).50-56
Dewi, A. C., Maulana, A. A., Nururrahman, A., Ahmad, A., Naufal, A. Muh. F., & Fadhil, M. S. (2023). Peran Kemajuan Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 9725–9734.
Creswell, J. W. (2015). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson.
Diana, P., & Jaya, P. (2021). Pengembangan Materi Ajar Dasar Listrik dan Elektronika Berbasis Canva di SMK Negeri 5 Padang. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika), 9(1), 32–39. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v9i1
Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., & Suman, R. (2022). Understanding the Role of Digital Technologies in Education: A Review. Sustainable Operations and Computers, 3, 275–285. https://doi.org/10.1016/j.susoc.2022.05.004
Idawati, Maisarah, Muhammad, Meliza, Arita, A., Amiruddin, & Salfiyadi, T. (2022). Pemanfaatan Canva sebagai Media Pembelajaran Sains Jenjang SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 745–752. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5314
Kamila, Z., & Kowiyah, K. (2022). Pengembangan Media Pembelajarank Interaktif Berbasis Canva pada Materi Pecahan untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 72–83. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1663
Laksana, S. D. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Menghadapi Teknologi Pendidikan Abad 21. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 1(01), 14–22. https://doi.org/10.25217/jtep.v1i01.1289
Mashuri, D. K., & Budiyono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(5), 1–11. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/35876
Miranda, J., Navarrete, C., Noguez, J., Molina-Espinosa, J.-M., Ramírez-Montoya, M.-S., Navarro-Tuch, S. A., Bustamante-Bello, M.-R., Rosas-Fernández, J.-B., & Molina, A. (2021). The Core Components of Education 4.0 in Higher Education: Three Case Studies in Engineering Education. Computers & Electrical Engineering, 93, 107278. https://doi.org/10.1016/j.compeleceng.2021.107278
Ndiung, S., Dantes, N., Ardana, I. M., & Marhaeni, A. A. I. N. (2019). Treffinger Creative Learning Model with RME Principles on Creative Thinking Skill by Considering Numerical Ability. International Journal of Instruction, 12(3), 731–744. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12344a
Nurfadhillah, S., Rachmadani, A., Salsabila, C. S., Yoranda, D. O., Savira, D., & Oktaviani, S. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android melalui Aplikasi Quiziz pada Pelajaran Matematika VI SDN Karang Tengah 06. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 32, 280–296. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa/article/view/1359
Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan Holistik untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778–27787. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.11268
Rachmadyanti, P., & Gunansyah, G. (2020). Pengembangan E-Book untuk Mata Kuliah Konsep Dasar IPS Lanjut bagi Mahasiswa PGSD UNESA. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 4(1), 83–93. https://doi.org/10.20961/jdc.v4i1.39681
Rahmi, M. S. M., Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash 8 pada Pembelajaran Tematik Tema Pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178–185. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i2.18524
Rosni, R. (2021). Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(2), 113–124. https://doi.org/10.29210/1202121176
Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Pembelajaran di Tengah Pandemi pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi|JIITUJ|, 4(2), 163–173. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605
Siregar,T., Amir, A., & Adinda, A. (2023). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Canva pada Materi Pecahan di SDN 327 Sinunukan. Dedikasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(2), 96–107. https://doi.org/10.32678/dedikasi.v16i2.9398
Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022). Pemanfaatan Quizizz sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game pada Masa Pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 81–88. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88
Widianto, E. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213–224. https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Muhammad Adi Priyanto, Sunismi, Surahmat, Anies Fuady
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.