ANALISIS KESALAHAN DALAM MENYELESAIKAN UJIAN AKHIR SEMESTER MATEMATIKA SISWA KELAS XI IPA SMA NEGERI 3 POSO TAHUN PELAJARAN 2021/2022 BERDASARKAN METODE NEWMAN
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v8i2.3736Kata Kunci:
Jenis Kesalahan, Ujian Akhir Semester, Metode NewmanAbstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh deskripsi kesalahan yang dilakukan siswa XI IPA SMA Negeri 3 Poso dalam menyelesaikan soal ujian akhir semester matematika berdasarkan metode Newman. Kelas XI IPA SMA Negeri 3 Poso banyak melakukan kesalahan dalam menyelesaikan soal Ujian Akhir Semester. Subjek penelitian ini sebanyak 3 siswa dari 33 siswa kelas XI IPA 1. Peneliti melakukan penelitian deskriptif dengan melakukan pendekatan kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) jenis kesalahan pada materi barisan dan deret ialah kesalahan memahami masalah yaitu siswa tidak menuliskan apa yang diketahui dan apa yang ditanyakan dari soal, kesalahan transformasi yaitu siswa salah dalam menentukan rumus pada barisan geometri, kesalahan kemampuan proses yaitu siswa salah dalam menentukan nilai barisan geometri, dan kesalahan penulisan jawaban akhir yaitu siswa tidak melanjutkan perhitungannya. (2) jenis kesalahan pada materi limit ialah kesalahan kemampuan proses yang terjadi adalah siswa tidak menuliskan sampai tahap akhir penyelesaian soal dan siswa tidak teliti dalam mensubtitusikan nilai x kedalam limit fungsi dan kesalahan penulisan jawaban akhir yaitu siswa memperoleh jawaban tidak tepat. (3) jenis kesalahan pada materi turunan ialah kesalahan memahami masalah yaitu siswa tidak menuliskan apa yang diketahui dan apa yang ditanyakan dari soal, kesalahan transformasi yaitu siswa tidak mengetahui menurunkan fungsi aljabar sederhana dan bentuk perkalian dua fungsi , kesalahan keterampilan proses yaitu siswa salah menurunkan fungsi turunan menjadi dan tidak menggunakan penjabaran turunan perkalian dua fungsi dan kesalahan penulisan jawaban akhir yaitu siswa memperoleh kesimpulan jawaban tidak tepat.
Referensi
Babu, S. (2022). Mathematics Teaching at Various Levels in School: Practices and Problems. Aripex Indian Journal of Research, 11(8), 56–58. https://doi.org/10.36106/paripex/7904615
Chusnul, C. R., Mardiyana, S., & Retno, D. (2017). Errors Analysis of Problem Solving using the Newman Stage after Applying Cooperative Learning of TTW Type. Proc. 1913, 020028-1–020028-7. https://doi.org/https://ui.adsabs.harvard.edu/link_gateway/2017AIPC.1913b0028C/doi:10.1063/1.5016662
Fatahillah, A., Wati, Y. F., & Susanto, S. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Tahapan Newman beserta Bentuk Scaffolding yang Diberikan. Kadikma, 8(1), 40–51. https://doi.org/10.19184/kdma.v8i1.5229
Jamal, F. (2018). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pertidaksamaan Kuadrat Berdasarkan Prosedur Newman. MAJU, 5(2), 41–51. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/198
Pico, O. A. G., Puruncaja, D. M. D., Loor, S. J. C., & Santillán, P. C. C. (2024). La Importancia de la Matemática para el Desarrollo del Pensamiento. Revista Científica de Innovación Educativa y Sociedad Actual “ALCON,” 4(2), 31–40. https://doi.org/10.62305/alcon.v4i2.97
Pico, O. A. G., Ramos, S. L. F., Cisneros, X. A. G., & Montaluis, D. (2021). La Influencia de la Matemática en el Desarrollo del Pensamiento. Revista Boletín Redipe, 10(7), 106–112. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i7.1352
Rahmawati, A. (2017). Rahmawati, A. (2017). Analisis Kesalahan Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Menyelesaikan Soal Pertidaksamaan pada Mata Kuliah Kalkulus I. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 81–90. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i1.957
Rahmawati, D., & Permata, L. D. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear dengan Prosedur Newman. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(2), 173–185. https://jurnal.uns.ac.id/jpm/article/view/26050
Santoso, D. A., Farid, A., & Ulum, B. (2017). Error Analysis of Students Working about Word Problem of Linear Program with NEA Procedure. Journal of Physics: Conference Series, 855(1), 1–8. https://doi.org/10.1088/1742-6596/855/1/012043
Satiti, T. (2014). Analisis Dengan Prosedur Newman terhadap Kesalahan Peserta Didik Kelas VII dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika. Universitas Negeri Semarang.
Siregar, N. F. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Logaritma: Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Sains, 7(01), 1–14. https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/LGR/article/view/1660/1416
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, dan R&D. CV. Alfabeta: Bandung.
Tekaeni, I., Supandi, & Setyawati, R. D. (2020). Deskripsi Newman’s Error Analysis dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Peserta Didik Kelas VIII D SMP Institut Indonesia Semarang Tahun Pelajaran 2019/2020. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 1-11., 2(1), 1–11. https://journal.upgris.ac.id/index.php/imajiner/article/view/5758/3068
Wae, S., Arigiyati, T. A., & Ayuningtyas, A. D. (2020). Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Matematika Siswa Kelas X IPA SMA Taman Madya Ibu Pawiyatan Yogyakarta. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(311–318). https://scholar.archive.org/work/3q3dc6f63jehrfqjj6crpz5uhu/access/wayback/https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/union/article/download/8816/pdf
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Yudha Nugroho, Muh. Rizal, I Nyoman Murdiana, Alfisyahra
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.