PEMBELAJARAN INQUIRI BASED LEARNING PADA MATERI LIMAS SMP NEGERI 16 BANDA ACEH
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v3i2.405Kata Kunci:
IBL, luas, volume, limasAbstrak
Materi matematika didominasi oleh hal-hal yang bersifat abstrak. Sementara tingkat berfikir siswa pada usia anak Sekolah Menengah Pertama masih banyak kendala mengenai berfikir abstrak. Untuk itu perlu diupayakan proses pembelajaran Limas disesuaikan dengan taraf berfikir siswa. Tujuan Penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui hasil belajar siswa melalui penerapan Inquiri Based Learning (IBL) dan (2) respon siswa terhadap penerapannya. Pendekatan yang digunakan adalah kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 16 Banda Aceh terdiri dari empat rombongan belajar. Sampel sebanyak dua kelas yang dipilih secara random. Instrumen penelitian yang digunakan yaitu: tes dan non tes (angket). Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata siswa di kelas eksperimen lebih baik dibandingkan siswa dikelas kontrol. Siswa di kelas eksperimen mendapatkan nilai rata-rata 78.66, sedangkan di kelas kontrol 68.57. Berdasarkan uji statistik menggunakan SPSS Ver 21 diperoleh bahwa Nilai sign (0,003) kurang dari 0,05 sehingga dapat disimpulkan bahwa hasil belajar kelas eksperimen lebih baik daripada kelas kontrol. Â Respon yang diberikan siswa terhadap kegiatan belajar mengajar pada pembelajaran IBL secara keseluruhan adalah positif dan termasuk dalam kriteria respon sangat baik dengan rata-rata persentase respon siswa sebesar 97,4%.Â
Referensi
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Echols, J. M., & Shadily, H. (2005). Kamus Inggris Indonesia: An English-Indonesian Dictionary. Jakarta: PT. Gramedia.
Eggen, P., & Kauchak, D. (2007). Educational Psychology. Windows on Classrooms. Seventh Edition. New Jersey: Pearson Merril Precentice Hall.
Farola, F. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaranmodel Inquiri Based Learning Pada Standar Kompetensi Melakukan Instalansi Sound System di SMK 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 2(2), 837–843.
Hamalik, O. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Herdian. (2009). Model Pembelajaran NHT (Numbered Head Together). Retrieved January 5, 2012, from http://herdy07.wordpress.com/2009/04/22/model-pembelajaran-nhtnumbered-head-together/
Hudojo, H. (2009). Belajar Dan Mengajar Matematika. Malang: IKIP Malang.
Ifadloh, V, N., Santoso, N, B., & Supardi, K, I. (2012). Metode Diskusi Dengan Pendekatan Science, Environment, Technology, Society Dan Media Question Card. Unnes Science Education Journal, 1(2), 119–125.
Kusmaryono, H., & Setiawati, R. (2013). Penerapan Inquiry Based Learning Untuk Mengetahui Respon Belajar Siswa Pada Materi Konsep Dan Pengelolaan Koperasi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Dinamika Pendidikan, 8(2), 133–145.
Moleong, L. . (2005). Metodolagi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda.
Nurharini, D., & Wahyuni, T. (2008). Matematika Konsep dan Aplikasinya: untuk SMP/MTs Kelas VIII. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Saleh, M., Prahmana, R, C, I., Isa, M., & M. (2018). Improving The Reasoning Ability of Elementary School Student Through The Indonesian Realistic Mathematics Education. Journal On Mathematics Education, 9(1), 41–54.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suherman, E. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Sumadiasa, I. . (2014). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Dolo Dalam Menyelesaikan Soal Luas Permukaan dan Volume Limas. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 1(2), 197–208.
Sumiati & Arsa. (2009). Metode Pembelajaran. Bandung: CV. Wacana Prisma.
Sunarsi, A. (2009). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Luas Permukaan serta Volume Prisma dan Limas pada Siswa Kelas VIII Semester Genap SMP Negeri 2 Karanganyar Tahun Ajaran 2008/2009. Universitas Sebelas Maret.
Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Thobroni, M., & Mustofa, A. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: AR Ruzz Media.
Trianto. (2009). Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Publiser.
Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana.
Uno, H, B. (2007). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Uno, H, B. (2011). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Wenning, C. . (2011). The Level Inquiry Model of Science Teaching. Journal Physic Education, 6(2), 9–16.
Wijaya, H. (2010). Penerapan Metode Inquiry dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Logika Berpikir Matematika Siswa SMA N 1 Muara Enim. Pascasarjana Universitas Sriwijaya.
Unduhan
File Tambahan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.