PENGARUH PARENTING TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK

Penulis

  • Mohammad Ardani Samad Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Pelamonia Kesdam VII Wirabuana, Indonesia
  • Mangindara Mangindara Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Pelamonia Kesdam VII Wirabuana, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/histogram.v4i2.579

Kata Kunci:

Parenting, learning achievements, mathematics

Abstrak

This research is Ex-post Facto research with quantitative approach and comparative causal research design. This study aims to find out whether or not the influence of parenting on the achievements of mathematics learning Grade VII SMP Negeri in Sungguminasa. The population used in this study was students of grade VII smp negeri in Sungguminasa. The sample in this study was 64 students who were in smp negeri 4 Sungguminasa school. Sampling using random sampling techniques. Data collection using questionnaire methods and documentation. Before the data analysis is conducted first test the analysis requirements that include normality test, homogeneity test. The data analysis technique used to test hypotheses is Variant Analysis (ANOVA) with one-way Anova type. The results showed that there is an influence of parenting on the achievement of mathematics learning grade VII smp negeri in Sungguminasa. This is indicated by the Fcalculate value (31,375) > Ftabel (3.32) and the Sig value of 0.000 < 0.05 which means there is a meaningful difference on average in all parenting groups.

Referensi

Matthes, B., and Stoeger, H. 2018. Influence of parents’ implicit theories about ability on parents’ learning-related behaviors, children’s implicit theories, and children’s academic achievement. Contemporary Educational Psychology, 54, 271–280.

Casmini. 2007. Emotional Parenting. Yogyakarta: P_Idea.

Fitri Yana, K. 2017. Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa di SMP Negeri 2 Muaro Jambi (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Gunarsa, Yulia Singgih. 2002. Psikologi Anak dan Remaja. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Mizan Ibnu, Khajar. 2012. Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Program Keahlian Teknik Elektronika SMKN 1 Magelang Tahun Pelajaran 2011/2012. S1 Thesis, UNY.

M. A. Samad. 2018. Peningkatan Hasil Belajar Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Siswa Kelas VIII6 SMP Negeri 1 Makassar. Kompetensi Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, pp. 37-42.

Marcelina. 2003. Model Pola Asuh Orang Tua yang Melakukan Perkawinan Usia Muda Terhadap Anak dalam keluarga. Skripsi. Malang: UIN Maliki Malang.

Muhibbin, Syah. 2006. Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grapindo Perasada.

Pakiding S. 2016. Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Lingkungan Sekolah terhadap Hasil Belajar Matematika Melalui Motivasi Belajar Siswa SMK Negeri Kecamatan Samarinda Utara. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 237-249.

Ratna Ningrum, W. 2018. Pengaruh Peranan dan Pola Asuh Orang Tua terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri (SDN) Di Kecamatan Bogor Barat. Jurnal Pendidikan, 17(2), 129-137.

Slemanto. 2003. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugihartono, dkk. 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sunarti, Euis. 2004. Mengasuh Dengan Hati. Jakarta: Alex Media Kamputindo Kelompok Gramedia.

Suryabrata, Sumadi. 2006. Psikologi pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Tri Sumiyati, Baso Amri, Sukayasa. 2017. Pengaruh Perhatian Orang Tua, Konpep Diri dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa tentang Matematika Kelas VIII SMP Negeri Di Kecamatan Sausu Kabupaten Parigi Moutong. Mitra Sains, Volume 5 Nomor 2, April 2017 hlm 84-94.

Diterbitkan

2021-01-03

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check