ANALISIS DESKRIPTIF MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW DALAM UPAYA PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR

Penulis

  • Yurike Yurike Universitas Muhamadiah Ponorogo, Indonesia
  • Wahyudi Wahyudi Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/histogram.v4i2.684

Kata Kunci:

learning motivation, cooperative learning, jigsaw

Abstrak

Motivation to learn is an encouragement that triggers students to learn so that the learning process leads to the goals to be achieved. Without motivation in students, the learning objectives are difficult to achieve. The type of jigsaw cooperative learning model aims to increase students' thinking power, a higher sense of responsibility and curiosity. The jigsaw cooperative learning model is a group learning system that pays attention to equity such as gender and intellectuality. Each group member needs each other and has the responsibility of mastering the material with the expert group and presenting the results of the discussion to the home group then they take turns with other group members. The responsibility for mastering the material for each individual will encourage students to learn in order to master the material. The type of data collection in this research is literature review which aims to find out how the jigsaw cooperative learning model is used to increase motivation to learn mathematics. Data collection techniques were obtained from several relevant sources related to the research being studied. From several sources obtained, it is stated that the results of research on the application of the type of jigsaw cooperative learning model in classroom learning activities can help students increase learning motivation

Referensi

Adam, F.H. (2013). Using Jigsaw Technique as an Effective Way of Promotion Cooperative Learning Among Primary Six Pupils in Fijai. International Journal of Education and Practice, 1(6), 64-74.

Aship, M. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI di SMP Muhammadiyah 8 Jakarta. Jakarta: Skripsi Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah.

Dimyati dan Mujiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Hamdu, G. & Agustina, L. (2011). Pengaruh Mtoivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 81-86.

Haryani, F. (2012). Meningkatkan Mtoivasi dan Pemahaman Konsep Perbandingan Fungsi Trigonometri Melalui Pembelajaran Jigsaw di SMA Negeri Kota Jambi. Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Umum, 1(1), 33-37.

Hendra, V. (2012). Studi Pustaka (Online). http://Repositori.ui.edu. Diakses pada tanggal 13 Juli 2020 Pukul 20.00 WIB.

Hertiavi, M.D., Langlang, H. & Khanafiyah, S. (2010). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigswa untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6(1), 53-57.

Irawati, I. (2014). Penerapan Metode Jigsaw untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi belajar Fisika Kelas XIII MAN 15 Jakarta. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 3, 89-93.

Leksonowati, N. (2019). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya dan Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Motivasi Belajar dan Kecerdasan Emosional Siswa. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 18-24.

Masdariah, M., Nurhayati, B., & Rachmawati, R. (2018). Kajian Deskripsi Model Discovery Learning dalam Meningkatkan Motivasi Belajar, Aktivitas Belajar, dan Hasil Belajar Peserta Didik. Makalah pada Seminar Nasional Belajar dan Pembelajarannya Tahun 2018. Makassar: FKIP UNM.

Mbaco, N. (2013). Effect of Jigsaw Cooperative Learning Strategy on Students' Achievement in Secondary School Mathematics in Likipia Easr District Kenya. Asian Journal of Management Sciene and Education, 2(3), 177-188.

Nurhadi, Y.B. & Senduk, A.G. (2004). Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teahing and Learning/TCL) dan Penerapannya dalam KBK. http://library.um.ac.id. Diakses pada tanggal 19 Juli 2020 Pukul 21.00 WIB

Puspitasari, D. (2012). Hubungan Antara Persepsi Terhadap Iklim Kelas dengan Motivasi Belajar Siswa SMP Negeri 1 Bancak. EMPHATY. Jurnal Fakultas Psikologi, 1(1), 59-67.

Ramayulis. (2002). Metodologi Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Kalam Mulian.

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Sanusi, A. (2016). Metodelogi Penelitian. Jakarta: Salemba Empat.

Sardiman, A. (2008). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Seran, A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar pada Materi Pencernaan dan Kerusakan Lingkungan Kelas VIII B SMP Kansius Klasan Yogyakarta. Yogyakarta: Skripsi Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Sanata Darma Yogyakarta.

Sumarsih dan Pardimin. (2017). Upaya Peningkatan Motivasi dan Prestasi Belajar IPA Melalui Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw pada Siswa Kelas IX B SMPN 9 Yogyakarta. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 123-134.

Tsay, M. &. (2010). A Case Study of Cooperative Learning and Communication Pedagogy. Journal of The Scholarship of Teaching and Learning, 10(2), 78-89.

Diterbitkan

2021-01-03

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check