UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA MELALUI GAME MATEMATIKA ONLINE PADA SISWA SMP

Penulis

  • Andriani Andriani STKIP Bumi Persada Lhokseumawe, Indonesia
  • Rika Silviani STKIP Bumi Persada Lhokseumawe, Indonesia
  • Lia Rista STKIP Bumi Persada Lhokseumawe, Indonesia
  • Cut Yuniza Eviyanti STKIP Bumi Persada Lhokseumawe, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/histogram.v5i1.867

Kata Kunci:

Motivation, Mathematics, Online Mathematics Games.

Abstrak

The weak motivation to learn mathematics in junior high school students is caused by many factors including lack of teacher effort in using media to help students understand and grow motivation in learning mathematics. This research aims to determine the difference to improve in motivation to learn mathematics through online mathematics games higher than conventional learning. This study uses a quantitative approach. The population in this study were all class students VIII SMPN Negeri 2 Lhokseumawe, SMP Negeri 3 Lhokseumawe and SMP Swasta Sukma Bangsa Lhokseumawe. Sample selection using random sampling technique class. Collecting data using motivation questionnaires and observation sheets. Analysis of the results showed that there was improve in the motivation of students taught using online mathematics games higher than students who were taught conventionally in SMP in Lhokseumawe City.

Referensi

Anshori, S. (2016). Strategi pembelajaran di era digital (tantangan profesionalisme guru di era digital). Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru.

Arsyad, Azhar. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Gredler, M. (2011). Learning and Instruction: Teori dan Aplikasi. Jakarta: Kencana.

Hakim, D. L., & Sari, R. M. M. (2019). Aplikasi Game Matematika Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghitung Matematis. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 12(1), 129–141. https://doi.org/10.30870/jppm.v12i1.4860

Hamalik, Oemar. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamzah. (2009). Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamzah, Ali, dkk. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Handoko, M. (1992). Motivasi Belajar Siswa. Jakarta: Rineka Cipta.

Komsiyah, I. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Sukses Offset..

Mustakim. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika the Effectiveness of E-Learning Using Online Media During the Covid-19 Pandemic in Mathematics. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1–12.

Ni Putu, M., Minarti, N. M. A., & Utami, K. C. (2014). Hubungan Bermain Game Online dengan Prestasi Belajar Matematika Anak Usia Sekolah Kelas V di Sekolah Dasar Saraswati I Denpasar tahun 2014. Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Udayana.

Noor Azli Mohamed Masrop, Din, H. A. M., B, A. N., Arifin, Z., Muizz, N., Salleh, B. M., Ahmad, F., & Sains, F. (2015). Kesan Permainan Digital Dalam Pendidikan. Proceeding of International Conference on Information Technology & Society(IC-ITS 2015).

Reid, G. (2009). Memotivasi Siswa di Kelas: Gagasan dan Strategi. Jakarta: PT Indeks.

Sanjaya, W. 2012. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta Kencana

Slavin, Robert. (2008). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik. Jakarta: PT Indeks.

Sudjana. (2008). Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.

Sundayana, R. (2018). Statistika Penelitian Pendidikan. Garut: STKIP Press.

Taqwa, M., & Taufik, A. (2019). Pengembangan Buku Ajar Statistika Dengan Software R Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Pemahaman. HISTOGRAM: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 122-140. https://doi.org/10.31100/histogram.v3i2.449

Yanni, H. (2019). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis dan Motivasi Siswa melalui Implementasi Lemang Aceh Berbasis Game Matematika Online. 1(1), 108–113.

Diterbitkan

2021-03-30

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check