ANALISIS KESALAHAN SISWA BERDASARKAN TAHAPAN NEWMAN DALAM MENYELESAIKAN SOAL HIMPUNAN
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v6i2.2188Kata Kunci:
Analisis, Kesalahan Newman, HimpunanAbstrak
Salah satu materi yang dipelajari dan harus dikuasai oleh siswa adalah materi himpunan. Materi himpunan merupakan materi yang mempunyai kategori kesulitan cukup tinggi. Penelitian ini bertujuan untuk dapat menganalisis jenis kesalahan yang dilakukan oleh siswa sesuai dengan tahapan Newman dalam menyelesaikan soal himpunan. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif, yang terdiri dari 14 siswa kelas VII SMP Juara Pekanbaru tahun ajaran 2021/2022 sebagai subjek penelitian. Untuk jenis teknik pengumpulan datanya berbentuk teknik tes dan wawancara. Data yang diperoleh dianalisis dengan cara mereduksi data, penyajian data, dan menarik kesimpulan. Hasil yang diperoleh dari analisis kesalahan yang siswa lakukan pada saat melakukan penyelesaian soal himpunan berdasarkan tahapan Newman menunjukkan bahwa kesalahan membaca soal terjadi sebanyak 6,94%, kesalahan memahami soal terjadi sebanyak 18,9%, kesalahan transformasi soal terjadi sebanyak 25%, kesalahan keterampilan proses terjadi sebanyak 36,4%, dan kesalahan penulisan jawaban akhir terjadi sebanyak 15,3%.
Referensi
Adilistiyo, Egie, M., & H.W, S. (2017). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VII dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Himpunan. In Doctoral Dissertation.
Amelia, D., Susanto, S., & Fatahillah, A. (2016). Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Himpunan Berdasarkan Ranah Kognitif Taksonomi Bloom Kelas VII-A di SMPN 14 Jember. Jurnal Edukasi, 2(1), 1. https://doi.org/10.19184/jukasi.v2i1.3402
Aulia, J., & Kartini. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Materi Himpunan Kelas VII SMP/MTs. 05(01), 484–500.
Fauza, A., Sinaga, N. Y., & Mukasyaf, F. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Himpunan di Kelas VII-A SMP Swasta Imelda Medan. SEMNASTIKA UNIMED, 129–135. https://proceedings.radenintan.ac.id/index.php/pspm/article/view/30.
Fitriani. (2018). Analisis Kesulitan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Pedagogy, 3(1), 138–155. http://www.journal.uncp.ac.id/index.php/Pedagogy/article/view/957
Komalasari, L. I. (2019). Analisis Kemampuan Siswa Dan Guru Smk Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. HISTOGRAM: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 189. https://doi.org/10.31100/histogram.v3i2.431
Komalasari, L. I. (2020). Analisis Tingkat Kesulitan Siswa Dalam Kemampuan Menyelesaikan Masalah Matematika Materi Persamaan Kuadrat. HISTOGRAM: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 139. https://doi.org/10.31100/histogram.v4i1.566
Listiana, A. D., & Sutriyono. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Himpunan Bagi Siswa Kelas VII SMP Semester I Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 60–65.
Martin, S. N., & Gusteti, M. U. (2020). Analisis Kesulitan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Riil. HISTOGRAM: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 387–397. https://doi.org/10.35327/gara.v14i2.167
Mursalina, A., Sujatmiko, P., & Kurniawati, I. (2019). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Newman’S Error Analysis Pada Materi Himpunan Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM), 3, 310–323.
Natsir, N., Tandiayuk, M. B., & Karniman, T. S. (2016). Profil kesalahan konseptual dan Prosedural siswa dalam menyelesaikan soal cerita himpunan di kelas VII SMP 1 Siniu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, Vol.3(No.4), Hal.440-453.
Nurdiawan, R., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan berdasarkan tahapan newman. Journal On Education, 01(03), 128–134.
Sulistio, W., Muhsetyo, G., & Qohar, A. (2019). Klasifikasi Kesalahan Siswa Kelas VII menggunakan Model KIAT tentang Materi Himpunan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(6), 706. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i6.12477
Sulistyaningsih, A., & Rakhmawati, E. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Kastolan Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika Uny, 19(2), 123–130.
Sundari, R., Andhany, E., & Dur, S. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita materi himpunan ditinjau dari tahapan newman. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 8(2), 187–194
Unduhan
File Tambahan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.