HUBUNGAN ANTARA KESADARAN METAKOGNISI DAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA SMP
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v6i2.2375Kata Kunci:
Kesadaran Metakognisi, Kemampuan Komunikasi Matematis, MatematikaAbstrak
Penelitian ini dilatarbelakangi atas kondisi kesulitan siswa dalam mempelajari pelajaran matematika tanpa mempunyai kesadaran metakognisi dan kemampuan komunikasi matematis. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui bagaimana hubungan antara kesadaran metakognisi dan kemampuan komunikasi matematis siswa SMPNegeri 74 Jakarta. Metode pada penelitian ini dengan metode kuantitatif. Teknik pengumpulan data dengan angket kuisioner dan pemberian soal kemudian dijadikan skor kuantitatif serta pengambilan sampel dengan simple random sampling berjumlah 35 siswa. Pengujian terhadap instrument penelitian menggunakan uji validitas, uji realibilitas, uji normalitas, uji linearitas diakhiri dengan uji korelasi agar mendapatkan hasil penelitian. Hasil penelitian ialah terdapat hubungan yang linear antara kesadaran metakognisi dan kemampuan matematis siswa dengan nilai 0,477 >0,05 serta terdapat juga hubungan yang berkorelasi dan positif sebesar 0,756 artinya hubungan antar variabel positif dan memiliki hubungan kuat terlihat pada rentang angka antara 0,60-0,799.
Referensi
Amanda, L., Yanuar, F., & Devianto, D. (2019). Uji Validitas dan Reliabilitas Tingkat Partisipasi Politik Masyarakat Kota Padang. Jurnal Matematika UNAND, 8(1), 179–188. https://doi.org/10.25077/jmu.8.1.179-188.2019
Amir, Z. (2015). Psikologi Pembelajaran Matematika. Aswaja Pressindo.
Anih, E. (2021). Pendekatan Metakognisi Sebagai Alternatif Pembelajaran Matematika. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 06(01), 115–125.
Ariani, D. N. (2018). Strategi Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SD/MI.
Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 96–107. http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v3i1.958
Arieska, P. K., & Herdiani, N. (2018). Pemilihan Teknik Sampling Berdasarkan Perhitungan Efisiensi Relatif. Jurnal Statistika Universitas Muhammadiyah Semarang, 6(2).
https://doi.org/10.26714/jsunimus.6.2.2018.%25p
Diandita, E. R., Johar, R., & Abidin, T. F. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Metakognitif Siswa Smp Pada Materi Lingkaran Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 79–97. https://doi.org/10.22342/jpm.11.2.2533.
Dirgantoro, K. P. S. (2018). Pendekatan Keterampilan Metakognitif Dalam Pembelajaran Matematika. Mathline: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31943/mathline.v3i1.78
Ernawati, N., Kurniasih, N., & Purwaningsih, W. I. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Metakognisi Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 392–400.
Fitria, L., Jamaluddin, J., & Artayasa, I. P. (2020). Analisis Hubungan antara Kesadaran Metakognitif dengan Hasil Belajar Matematika dan IPA Siswa SMA di Kota Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(1), 147–155. https://doi.org/10.33394/jk.v6i1.2302
Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu, 7(1), 9–18.
Janna, N. M., & Herianto, H. (2021). Konsep Uji Validitas dan Reliabilitas dengan Menggunakan SPSS. https://doi.org/10.31219/osf.io/v9j52
La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463–474. http://dx.doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021
Maslahah, W., & Rofiah, L. (2019). Pengembangan Bahan Ajar (Modul) Sejarah Indonesia Berbasis Candi-Candi Di Blitar Untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah. Agastya: Jurnal Sejarah dan Pembelajarannya, 9(1), 32–43. https://doi.org/10.25273/ajsp.v9i1.3418
Murni, A. (2019). Metakognisi Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 1(2), 1–14. https://doi.org/10.33578/prinsip.v1i2.23
Oktaviani, M. A., & Notobroto, H. B. (2014). Perbandingan Tingkat Konsistensi Normalitas Distribusi Metode Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors, Shapiro-wilk dan Skewness-Kurtosis. Jurnal Biometrika dan Kependudukan, 3(2), 127–135.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2006 tentang SKL dalam bidang Matematika.
Rahmawati, N. T., & Sugianto, S. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Ditinjau Dari Kesadaran Metakognisi Siswa Pada Pembelajaran SSCS Berbantuan Schoology. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 5(1), 24–31.
Rasyid, M. A. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Edukasi: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 77–86. https://doi.org/10.51836/je.v5i1.116
Rinaldi. (2017). Kesadaran Metakognitif. Jurnal RAP UNP, 8(1), 79–87.
Sabirin, M. (2014). Representasi Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 33–44. http://dx.doi.org/10.18592/jpm.v1i2.49
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Tindakan Komprehensif. Alfabeta.
Surat edaran Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 4 Tahun 2021 yang diterbitkan pada tanggal 13 September 2021 tentang penyelenggaraan pembelajaran tatap muka (PTM) terbatas tahun akademik 2021/2022. (t.t.).
Unaradjan, D. D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Unika Atma Jaya.
Wardana, R. W., Prihatini, A., & Hidayat, M. (2021). Identifikasi Kesadaran Metakognitif Peserta Didik dalam Pembelajaran Fisika. PENDIPA Journal of Science Education, 5(1), 1–9.
Wirantasa, U. (2017). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1). http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1272
Wulansari, K. T., Rohana, R., & Marhamah, M. (2022). Metakognisi Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas VIII SMP. MATHEMA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 4(2), 107–117.
Unduhan
File Tambahan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.