Pengembangan Modul Ajar Matematika Berbasis integrasi PbL-STEM pada Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v8i2.3803Kata Kunci:
Kurikulum Merdeka, Modul, Pemecahan Masalah, PBL, STEMAbstrak
Pergantian kurikulum sekolah menjadi Kurikulum Merdeka Belajar menuntut guru untuk lebih kreatif dan inovatif dalam merancang modul ajar. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan modul ajar dengan kategori valid, praktis dan efektif dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan (R&D) dengan model pengembangan ADDIE yang terdiri dari lima tahap pengembangan yaitu Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI SMA Yadika 13 Tambun. Berdasarkan hasil analisis data dalam aspek kevalidan yang diperoleh dari para ahli dengan kategori sangat valid. Nilai I-CVI pada validitas dari ahli materi sebesar 1, validitas dari ahli media sebesar 0,935 dan validitas dari ahli bahasa sebesar 1. Sehingga modul ajar dikatakan sangat valid. Aspek kepraktisan diperoleh dari respon 28 siswa terhadap modul ajar dengan presentase 97% yang memilik kategori sangat praktis. Pengujian keefektifan modul ajar diperoleh berdasarkan perhitungan skor N-Gain terhadap kelas eksperimen dan kelas kontrol dengan nilai sig. 0,000 yang dapat disimpulkan bahwa peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yang menggunakan modul ajar PBL-STEM lebih tinggi daripada siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional.
Referensi
Angela, S., & Wardahani. (2022). Pendekatan STEM dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika, 1(2). https://doi.org/10.56587/jipm.v1i2.81
Anggraini, W. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Kontekstual dengan Model Laps-Heuristic Berorientasi pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. In Universitas Lampung.
Arivina, A. N., & Jailani, J. (2020). Development of Trigonometry Learning Kit with a STEM Approach to Improve Problem Solving Skills and Learning Achievement. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(2), 178–194. https://doi.org/10.21831/jrpm.v7i2.35063
Ayuningtyas, M. I., & Riduwan, A. (2020). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, Solvabilitas, Ukuran Perusahaan, dan Reputasi Akuntan Publik terhadap Audit Report Lag. Urnal Ilmu dan Riset Akuntansi, 9(3), 1–21. https://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jira/article/view/2834/2844
Bawamenewi, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Memprafrasekan Puisi “Aku” Berdasarkan Model Pembelajaran Problem based Learning (PBL). Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 2(2), 310–323. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.631
Fauzi, S. A., & Mustika, D. (2022). Peran Guru sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidkan dan Konseling, 4(3), 2492–2500. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.5113
Firmansyah, R. S., & Rusimamto, P. W. (2020). Validitas dan Kepraktisan Modul Pembelajaran Human Machine Interface pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik di SMK Negeri 3 Jombang. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 9(2). https://doi.org/10.26740/jpte.v9n2.p%p
Handayani, S., W, S. U. M., Rachmawati, D., & Wahyono, H. (2020). Evaluasi Pembelajaran Berbasis STEM Mata Pelajaran Ekonomi. Edulitera.
Hasanah, H. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis STEM pada Materi Bangun Ruang. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 3(1), 91–100. https://doi.org/10.31960/ijolec.v3i1.582
Islahiyah, I., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2021). Pengembangan E-Modul dengan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. 10(4), 1–12. http://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.3908
Kinanty, P., Kartono, K., & Salimi, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Power Point pada Tema 1 Subtema 3 Pertumbuhan Hewan Kelas III SDN 36 Pontianak Selatan. As-Sabiqun, 6(1), 157–177. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v6i1.4376
LAWSHE, C. H. (1975). a Quantitative Approach to Content Validity. Personnel Psychology, 28(4), 563–575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
Lubis, R. N., Lubis, A., & Asmin, A. (2023). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pendekatan Metakognitif dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Self-Confidence Matematis Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 27–38. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1837
Minarsi, R., Sulastri, Y. L., & Hakim, L. L. (2022). Pengembangan Modul Ajar Operasi Vektor Terkait Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis berbasis Problem based Learning. Ujmes, 7(2), 81–91.
Mulyati, T. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar (Mathematical Problem Solving Ability of Elementary School Students). EDUHUMANIORA: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 1–20. https://doi.org/10.17509/eh.v3i2.2807
Musyafak, A., & Agoestanto, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Statistika Bermuatan Soal Literasi Numerasi Bernuansa STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada PBL. Jurnal Tadris Matematika, 5(2), 273–284. https://doi.org/10.21274/jtm.2022.5.2.273-284
Nurafni, A., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Trigonometri Berbasis Literasi Matematika. Journal of Medives, 4(1), 71–80. https://doi.org/10.35334/borneo_saintek.v2i1.633
Parenta, Y., Masykuri, M., & Saputro, S. (2022). Literature Study: Application of PBL-STEM on Simple Machine Topic to Improve Critical Thinking Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(2), 674–680. https://doi.org/10.29303/jppipa.v8i2.1181
Pixyoriza, Nurhanurawati, & Rosidin, U. (2022). Pengembangan Modul Digital Berbasis STEM untuk Mengembangkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(01), 76–87. https://doi.org/10.22437/edumatica.v12i01.17541
Rahmatiya, R., & Miatun, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Resiliensi Matematis Siswa SMP. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 5(2), 187. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3619
Rayanto, yudi hari, & Sugianti. (2020). Penelitian Pengembangan ADDIE dan R2D2. Lembaga Academic & Research Institute.
Rehmat, A. P., & Hartley, K. (2020). Building Engineering Awareness: Problem-based Learning Approach for STEM Integration. The Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 14(1), 1–15. https://doi.org/10.14434/ijpbl.v14i1.28636
Risky, S. I., & Sari, T. E. P. (2022). Salsabila, I. R., & Tambunan, E. P. S. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis HOTS pada Materi Fungi di Madrasah Aliyah. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(3). 1–16. https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/scaffolding/article/view/1769/915
Setiawati, E. P., & Agoestanto, A. (2023). Development of Problem-Based Learning Mathematical Module with STEM Approach to Improve Problem-Solving Ability and Self Efficacy. Unnes Journal of Mathematics Education, 12(1), 60–71. https://doi.org/10.15294/ujme.v12i1.68716
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta Ar-Ruzz Media.
Sofyan, Herminarto, Wagiran, Kokom, E. (2017). Problem based Learning dalam Kurikulum 2013 (Vol. 4, Issue 1). Uny Press.
Styasih, A., Hasanah, E. N., Bakti, K. E., & Satrio, A. A. (2021). Pengembangan LKS Berbasis STEM dengan Model Problem based Learning terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/santika/article/view/332
Wulandari, Sutimin, L. A., & Santosa, E. B. (2024). Developing a Gamified Digital Learning Media to Cultivate Singing Skills for Junior High School Students. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 26(1), 108–120. https://doi.org/10.21009/jtp.v26i1.43936
Zulaiha, S., Meldina, T., Agama, I., Negeri, I., Ak, J., No, G., Curup, D., & Lebong, R. (2022). Problematika Guru dalam Merdeka Belajar Menerapkan Kurikulum. 9(2).
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Neni Widias Tika, Wardani Rahayu, Flavia Aurelia Hidajat
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.