Pembelajaran Matematika Berbasis Teknologi dalam Perspektif Filsafat Matematika
DOI:
https://doi.org/10.31100/histogram.v6i2.2398Keywords:
Filsafat, Matematika, Pembelajaran Berbasis TeknologiAbstract
Sebagai ilmu tentang pencarian kebenaran berdasarkan nalar, filsafat memiliki kontribusi besar dalam perkembangan matematika dan teknologi, termasuk dalam pembelajaran matematika berbasis teknologi yang tidak terpisahkan satu sama lain. Â Cabang filsafat, yakni filsafat matematika, memberi pengaruh terhadap cara seorang pendidik dalam pembelajaran matematika memandang matematika, kemudian berdampak pada metode ajar yang digunakan, dimana cara memandang tersebut dipengaruhi oleh pola pikir aliran-aliran filsafat matematika tersebut. Pembelajaran matematika tidak sekadar belajar teori-teori matematika, tetapi turut memahami kejadian atau pengalaman hidup yang mengakibatkan munculnya dan untuk apa teori matematika tersebut ada (ontologi, epistemologi, aksiologi). Kemampuan dalam hal teknologi penting dimiliki dan diajarkan melalui pendidikan, salah satunya pada pembelajaran matematika untuk mencari kebenaran filsafat atas pemikiran-pemikiran manusia. Teknologi dalam pembelajaran matematika dijadikan sebagai sumber, media, dan atau alat pembelajaran, sehingga memperkuat hubungan matematika dan teknologi yang tidak terpisahkan untuk mempermudah penerapan ilmu matematika dan meningkatkan motivasi sehingga diperoleh luaran akhir berupa ketuntasan belajar.
References
Aji Sofian dan Robbiyanto. (2021). Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: CV. Penerbit.
Bakry, Noor MS. (1994). Orientasi Filsafat Pancasila. Yogyakarta: Liberty.
Budiman, Haris. (2017). “Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Pendidikanâ€. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 75-83. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095
Ernest, Paul. (1991). The Philosophy of Mathematics Education. London: The Falmer Press.
Frans Magnis dan Suseno S.J. (1991). Filsafat Sebagai Ilmu Kritis. Sleman: PT Karnisius.
Hamzah B. Uno dan Nina Lamatenggo. (2011). Teknologi Komunikasi dan Informasi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Haryono, Didi. (2014). Filsafat Matematika (Suatu Tinjauan Epistemologi dan Filosofis). CV. Bandung: Alfabeta.
Howard W. Eves dan Carroll V Newsom. (1965). Introduction to the Foundations and Fundamental Concepts of Mathematics. California: Harcourt College Publishers.
Ina Desmaniar Azhariadi dan Zuliana Linggo Geni. (2019). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Di Daerah Terpencil. Proseding Seminar Nasional Pendidikan: Palembang: Universitas PGRI.
Japar, Muhammad. (2018). Teknologi dan Informasi Pendidikan. Jakarta: Laboratorium Sosial Politik Press.
Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 16 Tahun 2022 tentang Standar Proses Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemdikbud-Ristek.
Nugroho, Muhammad Aji. (2014). “Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam di Madrasahâ€. Mudaraisa: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 6(1), 30-60. https://doi.org/10.18326/mdr.v6i1.30-60
Puspitarini, Dyah. (2022). Blended Learning sebagai Model Pembelajaran Abad 21. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(1), 1-6. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i1.307.
Renna, Hendrik Ryan Puan. (2022). “Konsep Pendidikan Menurut John Locke dan Relevansinya bagi Pendidikan Sekolah Dasar di Wilayah Pedalaman Papuaâ€. Jurnal Papeda, 4(1), 7-16. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1698
Russel, Bertrand. (1903). The Principle Of Mathematics. Cambridge: University Press.
Simangunsong, Venny Herawati dkk. (2021). “Hubungan Filsafat Pendidikan Dan Filsafat Matematika Dengan Pendidikanâ€. SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied. Vol. 2(2), 14-25.
Wahyu Purnama dan Maya Siti Rohmah. (2018). Sejarah dan Filsafat Matematika. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Wahyudin. (2013). Hakikat, Sejarah dan Filsafat Matematika. Bandung: Mandiri.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Please find the rights and licenses in Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika. By submitting the article/manuscript, the author(s) accept this policy.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.
2. Author's Warranties
The author warrants that the article is original, written by a stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika's spirit is to disseminate articles published for free. Under the Creative Commons license, Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika when distributing works in the journal.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in one's future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for one's purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika).
5. Co-Authorship
If other authors jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that all co-authors have authorized them to agree on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agree to inform their co-authors of the terms of this policy. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will not be held liable for anything arising from the author(s) internal dispute. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such an extent that it is legally permissible, the author waives their right to collect royalties relative to the article regarding any use by Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika.
7. Miscellaneous
Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika will publish the article (or have it published) in the journal if the editorial process is completed. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika h editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers, as mentioned in point 3.